Autyzm u dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO1-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Autyzm u dzieci |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Psychologia Kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawy wiedzy na temat rozwoju człowieka (wskazane zaliczenie zajęć z psychologii rozwoju człowieka). Kurs przeznaczony dla studentów lat II-V |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z symptomami, etiologią, diagnozowaniem oraz terapią zaburzeń ze spektrum autyzmu. Omówione zostaną kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-5. Zaprezentowane będą informacje nt użytecznych metod i narzędzi diagnostycznych. Przedstawione zostaną różne podejścia i metody terapii: oparte na modyfikacji zachowania, podejście rozwojowe i edukacyjne, a także kontrowersyjne metody takie, jak terapia Opcji, metoda holdingu, formy terapii niedyrektywnej i inne. Część zajęć powięcona będzie problemom rodziny z dzieckiem z autyzmem oraz roli profesjonalistów pracujących z tymi dziećmi. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu wykładu student prawidłowo używa terminów odnoszących się do całościowych zaburzeń rozwoju i autystycznego spektrum zaburzeń. Definiuje te zaburzenia. Wymienia podstawowe kryteria diagnostyczne. Wymienia metody diagnostyczne. Potrafi porównać autyzm z innymi zaburzeniami rozwoju. Wyjaśnia, na czym polegają i z czego wynikają trudności z diagnozowaniem autyzmu. Przedstawia współczesne poglądy na temat etiologii autyzmu. Zna podstawowe podejścia terapeutyczne i porównuje je ze sobą, wskazując na przydatność w terapii osób z autyzmem. Analizuje sytuację rodziny, w której jest dziecko z autyzmem. Wskazuje podstawowe cechy, jakimi powinna charakteryzować sie dobra interwencja. Rozumie, na czym polega wartość metod opartych na dowodach naukowych. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Pisula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Pełny opis: Główne zagadnienia (jeden punkt nie odpowiada jednemu wykładowi): 1. Definicja i klasyfikacja spektrum autyzmu. Rozwój wiedzy w tym obszarze: autyzm wczesnodziecięcy wg Kannera, zespół Aspergera, pojęcie "spektrum autyzmu". Terminologia. 2. Autyzm w ujęciu medycznym (ICD-11, DSM-5). Ujęcie dymensjonalne: cechy i zachowania autystyczne. Koncepcja neuroróżnorodności. 3. Epidemia autyzmu? 4. Rozwój społeczny i emocjonalny osób w spektrum autyzmu. Rozpoznawanie, ekspresja i regulacja emocji. Kompetencje społeczne. Tworzenie wspólnego pola uwagi, naśladowanie, udział w interakcjach społecznych. 5. Komunikowanie się: komunikacja niewerbalna i rozwój językowy. 6. Ograniczone wzorce zachowania, aktywności i zainteresowań. 7. Rozwój poznawczy osób z autyzmem. Profil zdolności intelektualnych. Wysepkowe zdolności. Specyfika przetwarzania informacji i funkcjonowania poznawczego (teoria umysłu, funkcje wykonawcze, centralna koherencja). Style poznawcze. 8. Biologiczne korelaty spektrum autyzmu. 9. Diagnozowanie spektrum autyzmu. Wczesne rozpoznawanie spektrum. Diagnoza u starszych dzieci i u dorosłych. Współwystępowanie i nakładanie się diagnoz. Ocena funkcjonalna. Metody, narzędzia diagnostyczne. 11. Terapia, edukacja i rehabilitacja osób ze spektrum autyzmu. Podejścia terapeutyczne. Wczesna interwencja. Efektywność wspierania osob w spektrum autyzmu. 12. Sytuacja rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu. |
|
Literatura: |
Literatura: Literatura obowiązkowa: Attwood, T. (2007). Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Roz. 1-2; najlepiej całość! Ball, J. (2016). Autyzm a wczesna interwencja. Gdańsk: Wyd. Harmonia, roz. 1-3. Frith, U. (2006). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP; roz. 4, 5, 8, 9. Pisula, E. (2021). Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Rogers, S.J., Dawson, G. (2015). Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem. Warszawa: Fundacja Rozwiązać Autyzm, roz. 2 i 3. Literatura uzupełniająca: Furgał, E. (2022). Dziewczyna w spektrum. Wyd. Linia. Furgał, E. (2023). Autentyczna w spektrum. Wyd. Buchmann. Ławicka, J. (2019). Człowiek w spektrum autyzmu. Podręcznik pedagogiki empatycznej. Opole: Wyd. i Drukarnia Świętego Krzyża. Silberman, S. (2021). Autyzm. Historia geniuszu natury i różnorodności neurologicznej. Białystok: Wydawnictwo Kobiece. Simone, R. (2016). Aspergirls. Siła kobiet z zespołem Aspergera. Gdańsk: Wyd. Harmonia, roz. 1-3 oraz 9-12. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.