Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Mity, baśnie i opowieści jako skarbnica wiedzy o konfliktach psychicznych i relacjach społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO1-02 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mity, baśnie i opowieści jako skarbnica wiedzy o konfliktach psychicznych i relacjach społecznych
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Psychologia Kliniczna
Punkty ECTS i inne: 4.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Kurs dla studentów III, IV i V roku


Warunkiem uczestnictwa w kursie jest posiadanie podstawowej wiedzy z Psychologii Klinicznej oraz Psychologii Społecznej. I ciekawość!

Tryb prowadzenia:

lektura monograficzna
w sali

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-16 - 2019-06-08
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Schier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem kursu jest refleksja nad znaczeniem mitów, baśni, bajek i opowieści zarówno z perspektywy intrapsychicznej, jak też interpersonalnej. Poddamy analizie różne rodzaje przekazów narracyjnych na przestrzeni wieków i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie o ich rolę w życiu poszczególnych osób oraz o ich funkcję dla danej społeczności lub grupy społecznej. Podstawową teoretyczną płaszczyzną odniesienia będzie teoria więzi psychicznej oraz wybrane teorie psychodynamiczne (np. tezy C. G. Junga na temat kolektywnego nieświadomego). W ramach kursu każdy uczestnik zajęć dokona analizy wybranej baśni lub historii dla dzieci; przedstawi ją grupie i/lub przekaże indywidualnie prowadzącemu. Analiza baśni i mitów będzie także ilustrowana materiałem z klinicznych doświadczeń osoby prowadzącej. Pozwoli to na namysł nad znaczeniem narracji i projekcji słownej w radzeniu sobie w kontakcie z osobami z zaburzeniami psychicznymi.

Pełny opis:

1. Mity – starożytny świat iluzji i pokonywanie lęku dzięki poczuciu wszechmocy?

2. Baśnie jako twórczy sposób radzenia sobie przez dziecko (osobę dorosłą) z cierpieniem i/lub jako drogowskaz na drodze rozwoju.

3. Bajki – „upudrowana” wersji baśni.

4. Przemoc społeczna: nazywać wprost czy nie nazywać? Konfrontacja z trudnościami vs. unikanie – adaptacja vs. obrona.

5. Rola metafory, przenośni i symbolu w procesie przepracowywania doświadczeń traumatycznych i/lub wsparcia na drodze rozwoju.

6. Używanie metafory jako specyficznej techniki psychoterapeutycznej w pracy z osobami w okresie dorastania.

7. Współczesne problemy społeczne i indywidualny świat psychiczny w opowieściach dla dzieci i młodzieży.

8. Dlaczego szczególnie lubię daną baśń – odrobina pracy nad sobą!

9. Bajkoterapia - założenia i sposób oddziaływania.

10. Funkcje baśni, mitów i opowieści - indywidualne i kolektywne.

11. Na zajęciach będziemy odwoływać się do technik rysunkowych i zabawowych.

Literatura:

Bettelheim, B. (1985). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Brett, D. (2013). Bajki, które leczą. Cz. 1 i 2. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dudek, Z. W. (2013). Psychologia mitów greckich. Warszawa: ENETEIA.

Kostrubiec, B, Mirucka, B. (2007). Rysunek projekcyjny w badaniach relacji społecznych. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL Jana Pawła II.

McWilliams, N. (2008). Diagnoza Psychoanalityczna. Gdańsk. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Miller, K., Cichocka, T. (2010). Bajki rozebrane. Jak odnaleźć się w swojej baśni. Łódź: Wydawnictwo JK.

Molicka, M. (2002). Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Media Rodzina.

Schier, K. (1993). Rola symbolu w terapii psychoanalitycznej pacjentów w okresie dorastania. Nowiny psychologiczne, 3, 103-108.

Schier, K. (2010). Piękne brzydactwo. Psychologiczna problematyka obrazu ciała i jego zaburzeń. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Schier, K. (2014). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Schier, K., Wąs M. (2011). Diagnoza funkcjonowania psychicznego dzieci przy użyciu metod projekcyjnych. W: M. Święckicka (red.). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. (s. 79-96). Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.

Wais, J. (2007). Ścieżki baśni. Symboliczne wędrówki do wnętrza duszy. Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (w trakcie)

Okres: 2020-02-17 - 2020-06-10
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Schier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.