Psycholingwistyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO2-03 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Psycholingwistyka | ||
Jednostka: | Wydział Psychologii | ||
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Psychologia Poznawcza |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Założenia (opisowo): | Język stanowi główne narzędzie w służbie umysłu. kryteria naboru: 1) lata II-V 2) pierwszeństwo zapisów |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Wykład zapoznaje Studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami, które stanowią przedmiot zainteresowania PSYCHOLINGWISTYKI. Ukazuje przejawy i rozwój kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej człowieka. Przytacza stare pytania dotyczące procesu przyswajania języka w ontogenezie, przedstawia nowe dane empiryczne i kreśli nowe hipotezy wyjaśniające percepcję oraz tworzenie mowy. Kurs obejmuje 30 godzin wykładu. |
||
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie Studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami psycholingwistyki, a także prześledzenie metod badawczych stosowanych w psycholingwistyce ogólnej i rozwojowej. Wykład przytacza stare pytania dotyczące procesu przyswajania języka w ontogenezie, przedstawia nowe dane empiryczne i kreśli nowe hipotezy wyjaśniające percepcję oraz tworzenie mowy. Analizować będziemy przejawy i rozwój, a także zaburzenia kompetencji językowej i komunikacyjnej (pragmatycznej). Odwołamy się do biologicznych i socjalizacyjnych uwarunkowań tych dwu typów kompetencji oraz przybliżymy tzw. wiedzę metajęzykową i wiedzę metapragmatyczną. Analizując doniesienia z badań empirycznych, wiele uwagi poświęcimy problematyce dyskursu, dwujęzyczności oraz językowi niedosłownemu (metaforze i ironii). Kurs obejmuje 30 godzin wykładu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Bokus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Berko Gleason, J. & Bernstein Ratner, N. (red.) (2005). Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP (rozdział 8) Bokus, B., Shugar, G.W. (red.) (2007). Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy. Gdańsk: GWP (s. 9-32) Bokus, B. (red.) (2010). Studies in the Psychology of Language and Communication (In honor of Ida Kurcz). Warsaw: Matrix (chapter by E. Bialystok, pp. 183-190) Kurcz. I. (2005). Psychologia języka i komunikacji (wyd. nowe). Warszawa: Scholar. Kurcz, I. & Okuniewska, H. (red) (2011). Język jako przedmiot badań psychologicznych. Warszawa: Academica (wybrane rozdziały) Inne: Aitchison, J. (1991). Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki. Warszawa: PWN. Grabias, S. (1994). Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Kurcz, I. (2000). Język i komunikacja. W: J.Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2: Psychologia ogólna, s. 231-274). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Shugar, G.W. (1995). Dyskurs dziecięcy. Rozwój w ramach struktur społecznych. Warszawa: Energeia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.