Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Świadomość w laboratorium - zjawiska i mechanizmy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO2-09
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Świadomość w laboratorium - zjawiska i mechanizmy
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Psychologia Poznawcza
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
nieobowiązkowe

Założenia (lista przedmiotów):

Psychologia procesów poznawczych I 2500-PL-PS-OB1L-2

Założenia (opisowo):

Znajomość języka angielskiego pozwalająca na czytanie literatury i słuchanie materiałów w tym języku.

Kryterium selekcji: większy parytet dla starszych roczników, reszta losowo.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z tematyką empirycznych badań nad świadomością. W pierwszej połowie kursu skupimy się na zjawiskach związanych ze świadomością percepcyjną i teoriach opisujących mechanizmy formowania się wrażeń. Doświadczane i przywoływane w czasie zajęć zjawiska analizowane będą w świetle wybranych perspektyw teoretycznych. W dalszej części kursu zajmiemy się bardziej ogólnymi zagadnieniami związanymi ze świadomością, np. filozoficzną warstwą tej problematyki oraz neurobiologicznymi podstawami treści, poziomów i stanów świadomości.

Zajęcia przyjmować będą formę seminaryjną: pojawią się na nich elementy wykładu, dyskusje, prezentacje zjawisk percepcyjnych oraz krótkie (ok. 10 minutowe) referaty. Do obowiązków uczestników kursu należeć będzie zapoznawanie się z tekstami przypisanymi do określonych zajęć. Ocena wystawiana będzie na podstawie wyniku końcowego testu lub eseju (do wyboru) oraz dodatkowych aktywności.

Efekty uczenia się:

Wiedza – student:

- zna podstawowe koncepcje i zjawiska z obszaru badań nad świadomością percepcyjną

- umiejscawia tematykę badań nad świadomością w szerszych kontekstach: wiedzy na temat procesów poznawczych i problematyki filozofii umysłu

- zna podstawowe metody eksperymentalnych badań nad doświadczeniem percepcyjnym

- rozumie problematykę związaną z próbami naukowego wyjaśniania subiektywnych doświadczeń i określania relacji między umysłem a mózgiem.

Umiejętności – student:

- potrafi określać znaczenie badań empirycznych dla wyjaśniania teoretycznych zagadnień dotyczących świadomości percepcyjnej

- uwzględnia sposoby wykorzystania poznanych na zajęciach zjawisk i metod w badaniach eksperymentalnych

- nabiera większej świadomości metateoretycznej: odróżnia „nagie” dane empiryczne od ich teoretycznych uogólnień i filozoficznych interpretacji

Postawy – student:

- dostrzega złożoność procesu kształtowania się wrażeń i możliwości badawcze w tym zakresie

- rozumie, że nauki empiryczne mają swe filozoficzne założenia, a zarazem dostrzega ich fundamentalną rolę w wyjaśnianiu problematyki z zakresu filozofii umysłu i poznania

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Motyka
Prowadzący grup: Paweł Motyka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z tematyką podstawowych badań nad doświadczeniem percepcyjnym i świadomością. W pierwszej części kursu skupimy się na zjawiskach związanych z percepcją świata zewnętrznego i własnego ciała oraz koncepcjach opisujących mechanizmy formowania się wrażeń. W dalszej części kursu zajmiemy się ogólniejszymi zagadnieniami związanymi ze świadomością, np. tematyką formowania się self, miarami poziomu oraz stanów świadomości, oraz spekulatywnymi/filozoficznymi ujęciami świadomości.

Update (2023): teksty przypisane do poszczególnych zajęć NIE będą obowiązkowe. W trakcie kursu trzeba będzie zapoznać się z pojedynczymi tekstami/materiałami video przed wskazanymi zajęciami.

Literatura:

Literatura dla zainteresowanych:

• Encyclopedia of Consciousness (2009). Banks W. (red.). Academic Press.

• Seth, A. (2021). Being you: A new science of consciousness. Chicago / Turabian

• Revonsuo, A. (2010). Consciousness - The Science of Subjectivity. Psychology Press, Taylor & Francis Group, New York.

• Jung, C. G. (1963). Memories, dreams, reflections. Crown Publishing Group/Random House.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)