DNA i zachowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO3-06 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | DNA i zachowanie |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Biologiczne Podstawy Zachowania Fakultety ogólnoakademickie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (lista przedmiotów): | Podstawy genetyki zachowania się człowieka 2500-PL-PS-FO4-02 |
Założenia (opisowo): | Zalecane zaliczenie kursu Podstawy genetyki zachowania się człowieka Kurs dla roku II-V |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zaznajomienie studentów Wydziału Psychologii UW z mało znaną w Polsce perspektywą badań psychologicznych koncentrującą się na poszukiwaniu konkretnych genów związanych ze specyficznymi aspektami zachowania i wykorzystującą techniki opracowane i wykorzystywane dotychczas w biologii i medycynie. Powiązania między genotypem a zachowaniem (m.in. osobowość, inteligencja, zaburzenia psychiczne) uzupełniane będą o informacje dotyczące pośredniczących mechanizmów neuronalnych. Całość ilustrowana będzie przy wykorzystaniu wyników najnowszych badań. Omówione ponadto zostaną problemy etyczne związane z poszukiwaniem i identyfikowaniem genów związanych z zachowaniem. |
Pełny opis: |
Program wykładu obejmuje trzy bloki zagadnień. Część pierwsza (zajęcia 1-3) będzie związana z przypomnieniem podstawowych pojęć genetyki (w tym genetyki zachowania) oraz przedstawieniem metod badania relacji pomiędzy genotypem a zachowaniem. Szczegółowo omówione zostaną rodzaje badań powiązań allelicznych oraz metod analizy sprzężeń. Zaprezentowane zostaną ponadto podstawy metod neuroobrazowania stosowanych w badaniach z pogranicza genetyki, neurobiologii i nauk o zachowaniu. Część druga wykładu (zajęcia 4-13) obejmować będzie przedstawienie istniejącego stanu wiedzy na temat relacji pomiędzy genotypem, mechanizmami neuronalnymi a określonym obszarem zachowania. Kolejno omówione zostaną badania dotyczące wymiarów osobowości/temperamentu, orientacji seksualnej i inteligencji. W dalszej części wykładu przedstawione zostaną dane dotyczące różnych chorób i zaburzeń psychicznych (m.in. schizofrenia, zaburzenia afektywne, zaburzenia lękowe, ADHD, autyzm, uzależnienia). Trzecia część wykładu (zajęcia 14) służyć będzie przedstawieniu kwestii etycznych związane z poszukiwaniem i identyfikowaniem genów związanych z zachowaniem. Nakład czasu: uczestnictwo w zajęciach 30 godzin, przygotowanie do zajęć 30 godzin. Przygotowanie do egzaminu końcowego 30 godzin. Razem 90 godzin. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Oniszczenko, W., Dragan, W.Ł. (2008). Genetyka zachowania w psychologii i psychiatrii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Plomin, R., DeFries, J.C., McClearn, G.E., McGuffin, P. (2001). Genetyka zachowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: - zna podstawowe pojęcia genetyki zachowania - wymienia i opisuje rodzaje podstawowych metod genetyki zachowania w aspekcie badań molekularnych - prezentuje założenia metod neuroobrazowania - prawidłowo przedstawia mechanizmy zależności między zmiennością genetyczną, funkcjonowaniem mechanizmów neuronalnych i zachowaniem - zna podstawowe wyniki badań pokazujących zależności pomiędzy określonymi genami i związanymi z nimi mechanizmami neuronalnymi a różnymi aspektami zachowania Ponadto student dostrzega konieczność poszukiwania informacji dotyczących genetycznych przyczyn zachowań człowieka oraz umie zinterpretować wyniki badań prowadzonych w paradygmacie genetyki zachowania. Student jest świadomy zagrożeń i wyzwań związanych z badaniami prowadzonymi na styku genetyki, neurobiologii i nauk o zachowaniu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy jednokrotnego wyboru po zakończeniu zajęć. Jedynym kryterium oceny jest poprawność odpowiedzi na pytania testowe. |
Praktyki zawodowe: |
nie przewidziano |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.