University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

DNA and behavior

General data

Course ID: 2500-PL-PS-FO3-06
Erasmus code / ISCED: 14.4 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: DNA and behavior
Name in Polish: DNA i zachowanie
Organizational unit: Faculty of Psychology
Course groups: (in Polish) Biologiczne Podstawy Zachowania
(in Polish) Fakultety ogólnoakademickie
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Main fields of studies for MISMaP:

psychology

Type of course:

elective courses
optional courses

Prerequisites:

Introduction to human behaviour genetics 2500-PL-PS-FO4-02

Prerequisites (description):

(in Polish) Zalecane zaliczenie kursu Podstawy genetyki zachowania się człowieka


Kurs dla roku II-V

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zaznajomienie studentów Wydziału Psychologii UW z mało znaną w Polsce perspektywą badań psychologicznych koncentrującą się na poszukiwaniu konkretnych genów związanych ze specyficznymi aspektami zachowania i wykorzystującą techniki opracowane i wykorzystywane dotychczas w biologii i medycynie. Powiązania między genotypem a zachowaniem (m.in. osobowość, inteligencja, zaburzenia psychiczne) uzupełniane będą o informacje dotyczące pośredniczących mechanizmów neuronalnych. Całość ilustrowana będzie przy wykorzystaniu wyników najnowszych badań. Omówione ponadto zostaną problemy etyczne związane z poszukiwaniem i identyfikowaniem genów związanych z zachowaniem.

Full description: (in Polish)

Program wykładu obejmuje trzy bloki zagadnień. Część pierwsza (zajęcia 1-3) będzie związana z przypomnieniem podstawowych pojęć genetyki (w tym genetyki zachowania) oraz przedstawieniem metod badania relacji pomiędzy genotypem a zachowaniem. Szczegółowo omówione zostaną rodzaje badań powiązań allelicznych oraz metod analizy sprzężeń. Zaprezentowane zostaną ponadto podstawy metod neuroobrazowania stosowanych w badaniach z pogranicza genetyki, neurobiologii i nauk o zachowaniu. Część druga wykładu (zajęcia 4-13) obejmować będzie przedstawienie istniejącego stanu wiedzy na temat relacji pomiędzy genotypem, mechanizmami neuronalnymi a określonym obszarem zachowania. Kolejno omówione zostaną badania dotyczące wymiarów osobowości/temperamentu, orientacji seksualnej i inteligencji. W dalszej części wykładu przedstawione zostaną dane dotyczące różnych chorób i zaburzeń psychicznych (m.in. schizofrenia, zaburzenia afektywne, zaburzenia lękowe, ADHD, autyzm, uzależnienia). Trzecia część wykładu (zajęcia 14) służyć będzie przedstawieniu kwestii etycznych związane z poszukiwaniem i identyfikowaniem genów związanych z zachowaniem.

Nakład czasu: uczestnictwo w zajęciach 30 godzin, przygotowanie do zajęć 30 godzin. Przygotowanie do egzaminu końcowego 30 godzin. Razem 90 godzin.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Oniszczenko, W., Dragan, W.Ł. (2008). Genetyka zachowania w psychologii i psychiatrii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Plomin, R., DeFries, J.C., McClearn, G.E., McGuffin, P. (2001). Genetyka zachowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student:

- zna podstawowe pojęcia genetyki zachowania

- wymienia i opisuje rodzaje podstawowych metod genetyki zachowania w aspekcie badań molekularnych

- prezentuje założenia metod neuroobrazowania

- prawidłowo przedstawia mechanizmy zależności między zmiennością genetyczną, funkcjonowaniem mechanizmów neuronalnych i zachowaniem

- zna podstawowe wyniki badań pokazujących zależności pomiędzy określonymi genami i związanymi z nimi mechanizmami neuronalnymi a różnymi aspektami zachowania

Ponadto student dostrzega konieczność poszukiwania informacji dotyczących genetycznych przyczyn zachowań człowieka oraz umie zinterpretować wyniki badań prowadzonych w paradygmacie genetyki zachowania. Student jest świadomy zagrożeń i wyzwań związanych z badaniami prowadzonymi na styku genetyki, neurobiologii i nauk o zachowaniu.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin testowy jednokrotnego wyboru po zakończeniu zajęć. Jedynym kryterium oceny jest poprawność odpowiedzi na pytania testowe.

Internships: (in Polish)

nie przewidziano

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)