Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia z psychofizjologii i neuronauki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO3-07
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia z psychofizjologii i neuronauki
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Biologiczne Podstawy Zachowania
Fakultety ogólnoakademickie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Ukończenie 2 roku studiów (studenci 3, 4 i 5 roku)

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Studenci będą uczyli się podstaw pomiaru psychofizjologicznego i elektrofizjologicznego oraz analizy sygnałów i danych na podstawie wyników niewielkich eksperymentów laboratoryjnych realizowanych przez małe zespoły robocze.

Pełny opis:

Niniejsze ćwiczenia są skierowane do osób, które chcą poznać eksperymentalną psychofizjologię i neuronaukę dzięki praktycznemu doświadczeniu. W ramach zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać się z metodologią badań z zakresu psychofizjologii i neuronauki oraz nabyć praktyczne umiejętności w zakresie przeprowadzania badań, rejestracji i analizy sygnału oraz interpretacji danych. Z całego wachlarza dostępnych metod wybrane zostały metody psychofizjologii obwodowej (EKG, GSR) oraz elektrofizjologii (EEG, ERP).

Zajęcia 1. Omówienie podstaw pomiaru elektrofizjologicznego, proste ćwiczenia z filtrowaniem, przekształcaniem i korygowaniem sygnału.

Zajęcia 2-3. Wprowadzenie do pomiaru, obliczania i interpretacji wskaźników EKG i GSR.

Zajęcia 4-5. Ćwiczenia laboratoryjne w zakresie obsługi aparatury pomiarowej, rejestrowania sygnałów oraz podstawowej obróbki sygnału EKG i GSR.

Zajęcia 6. Realizacja procedury badawczej w laboratorium (praca w zespołach)

Zajęcia 7. Analiza wyników i interpretacja wskaźników EKG i GSR.

Zajęcia 8-9. Wprowadzenie do pomiaru, obliczania i interpretacji wskaźników EEG.

Zajęcia 10-11. Ćwiczenia laboratoryjne w zakresie obsługi aparatury pomiarowej, rejestrowania sygnałów oraz podstawowej obróbki sygnału EEG.

Zajęcia 12. Realizacja procedury badawczej w laboratorium (praca w zespołach)

Zajęcia 13. Analiza wyników i interpretacja wskaźników EEG.

Zajęcia 14-15. Sprawdzian i prezentacje zespołowe.

Nakład pracy studenta:

30 godzin kontaktowych

90 godzin - praca własna studenta:

- przygotowanie się teoretyczne do zajęć – 25 godzin

- przygotowanie do kolokwium – 35 godzin.

- przygotowanie i prezentacja analiz – 30 godzin.

Liczba godzin ogółem – 120

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Sosnowski, T., Zimmer, K. (1993). Metody psychofizjologiczne w badaniach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

2. Doliński, D., Strelau, J. (2014). Psychologia akademicka. Gdańsk: GWP. [Rozdział 17. Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki; rozdział 18. Podstawy psychofizjologii]

3. Jaśkowski, P. (2004). Zarys psychofizjologii. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. [rozdział 4. Elektroencefalografia; rozdział 5. Potencjały wywołane]

4. Sadowski, B. (2007). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa, Wydawnictwo PWN.

5. Kalat, J. (2011). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Literatura uzupełniająca:

1. Luck, S. J. (2014). An Introduction to the Event-Related Potential Technique, (2nd ed.). Cambridge, Mass: The MIT Press.

2. Caccioppo, J.T., Tassinary, L.G., Bernston, G.G., (2000). Handbook of psychophysiology. Cambridge: Cambridge University Press.

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student:

- ma wiedzę z zakresu podstaw pomiaru psychofizjologicznego i elektrofizjologicznego.

Postawy. Student:

- stosuje zasady etyczne prowadzenia badań eksperymentalnych.

Umiejętności. Student:

- potrafi zrealizować pomiar wybranych parametrów fizjologicznych

- potrafi przeprowadzić wstępna obróbkę sygnału elektrofizjologicznego

- potrafi przeprowadzić analizy uzyskanych wskaźników psychofizjologicznych

-potrafi nadać psychologiczne znaczenie zaobserwowanym efektom fizjologicznym

Metody i kryteria oceniania:

1.Test jednokrotnego wyboru – kryterium zaliczenia 40%

2. Zespołowa realizacja wszystkich ćwiczeniowych procedur badawczych – 10%

3. Prezentacja opracowanych wyników eksperymentalnych – 40%

4. Obecność na zajęciach (limit 2 nieobecności)

5. Aktywność na zajęciach – 10%

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)