Nieświadome emocje - korzyści czy przeszkoda
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO4-05 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Nieświadome emocje - korzyści czy przeszkoda |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Psychologia Osobowości, emocji i motywacji oraz różnic indywidualnych |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (lista przedmiotów): | Psychologia emocji i motywacji 2500-PL-PS-OB2Z-4 |
Założenia (opisowo): | Kryteria naboru: 1) w I serii rok IV-V 2) od 2 serii rok II-V |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć omawiane będą wybrane aspekty psychologii emocji, na tle teorii utajonego poznania (Greenwald i Banaji, 1994) oraz automatycznych procesów ewaluacyjno-motywacyjnych (Bargh, 1999). Proponowane lektury będą podstawą do dyskusji na temat definicji procesów emocjonalnych i pojęć pokrewnych, emocji podstawowych (czy pierwotnych), neuropsychologicznych mechanizmów wzbudzania nieświadomego afektu (na przykładzie strachu) oraz możliwości kontroli emocji. Wspólnie będziemy próbowali rozważyć pytanie zawarte w tytule zajęć, czyli z jednej strony zajmiemy się obronno-adaptacyjnymi funkcjami emocji, a z drugiej zaś niektórymi dezadaptacyjnymi konsekwencjami wpływu emocji na funkcjonowanie jednostki. Studenci będą mieli okazję do skonstruowania przykładowego projektu badania z zakresu nieświadomych emocji. |
Pełny opis: |
dr Dorota Kobylińska dorotak@psych.uw.edu.pl Katedra Psychologii Osobowości, pokój 306 NIEŚWIADOME EMOCJE – KORZYŚĆ CZY PRZESZKODA? seminarium, 30 godz., rok akadem. 2016/2017 Informacje ogólne: W trakcie zajęć omawiane będą wybrane aspekty psychologii emocji, na tle teorii utajonego poznania (Greenwald i Banaji, 1994) oraz automatycznych procesów ewaluacyjno-motywacyjnych (Bargh, 1999). Wspólnie będziemy próbowali rozważyć pytanie zawarte w tytule zajęć, czyli z jednej strony zająć się obronno–adaptacyjnymi funkcjami emocji, a z drugiej – niektórymi dezadaptacyjnymi konsekwencjami wpływu emocji na funkcjonowanie jednostki. Warunki zaliczenia: - obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności), - przygotowanie prezentacji w małym zespole, - przygotowanie projektu badania z zakresu nieświadomych emocji w tym samym zespole, wcześniej skonsultowanie tego projektu na zajęciach - przygotowanie jednego pytania do dyskusji na piśmie na każde zajęcia - kolokwium zaliczeniowe Uwaga: Przygotowanie prezentacji to nie tylko przedstawienie streszczenia literatury. Chodzi o wprowadzanie wszelkich metod ułatwiających praktyczne zrozumienie i zapamiętanie materiału, np. fragmenty filmów, krótkie eksperymenty, anegdoty obrazujące przedstawiane w literaturze prawidłowości, scenki, konkursy itd.itp. Kryteria oceny prezentacji: Za następujące elementy można otrzymać plus: - przygotowanie konspektu dla grupy - używanie własnego, mówionego języka przy streszczaniu literatury - dokonanie selekcji materiału (literatury)do streszczenia - pomoce audiowizualne (rzutnik folii, rzutnik multimedialny) przy referowaniu - wprowadzenie praktycznej demonstracji: mini eksperyment, ćwiczenie, scenka, fragment filmu - podawanie własnych przykładów z życia codziennego - pytania do grupy, próba interakcji z grupą - utrzymywanie kontaktu wzrokowego z grupą. Łącznie można uzyskać 8 plusów. Oceny: 3 za brak lub 1 plus 3+ za 2 plusy 4 za 3 lub 4 plusy 4+ za 5 lub 6 plusów 5 za 7 lub 8 plusów W projekcie badania powinny znaleźć się: - pytania badawcze - hipotezy oraz ich uzasadnienie na podstawie wcześniejszych badań lub własnego modelu teoretycznego - metoda (osoby badane, zmienne, narzędzia, procedura) Tematy poszczególnych zajęć i literatura: Zajęcia 1 Wprowadzenie, przedstawienie tematyki zająć, podział tematów do referatów Zajęcia 2 Utajone poznanie społeczne Greenwald, A. G. i Banaji, M. R. (1995). Utajone poznanie społeczne: postawy, wartościowanie siebie i stereotypy. Przegląd Psychologiczny, 38, 11-63. Zajęcia 3 Automatyczne procesy ewaluacyjno –motywacyjne Bargh, J. A. (1999). Automatyzmy dnia powszedniego. Czasopismo Psychologiczne, 5, 209-256. Zajęcia 4 Mechanizmy oddziaływania podprogowego Dijksterhuis A., Henk A. i Smith P. (2005). The power of the subliminal: on the subliminal persuasion and other potential applications, W: R. R. Hassin, J. S. Uleman I J. A. Bargh (red.) The New Unconscious. New York: Oxford University Press. Zajęcia 5 Skąd wiemy o istnieniu nieświadomych emocji? Przypomnienie tez Zajonca oraz klasycznych badań Murphy i Zajonca (procedura afektywnego poprzedzania) 1.Zajonc R. B. (1985). Nie trzeba się domyślać by wiedzieć co się woli. Przegląd psychologiczny, 28, 27-71. 2. Zajonc R. B. (2004). An unmadiated phenomenon, W: A. Manstead, N. Frijda i A. Fisher (red.). Feelings and Emotions. Cambridge Univeristy Press. Zajęcia 6 Skąd wiemy o istnieniu nieświadomych emocji? c.d. 1. Jarymowicz M. (2006). Czy emocje mogą zmieścić się w polu świadomości? W: W: R. K. Ohme (red. ) Nieuświadomiony afekt: najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP (ss. 17-28). 2. Kobyliński, P. (2001). Mechanizmy afektywnego reagowania. Związek pomiędzy....W: M. Jarymowicz (red.), Pomiędzy afektem a intelektem: poszukiwania empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN (teoretyczny kontekst badania – strony: 45-53) Zajęcia 7 Neurobiologiczne dowody na istnienie nieświadomych emocji. 1. Phelps E. A. (2005). The interaction of emotion and cognition: The relation between human amygdala and cognitive awareness, W: R. R. Hassin, J. S. Uleman I J. A. Bargh (red.) The New Unconscious. New York: Oxford University Press. 2. Damasio, A. R. (1999). Błąd Kartezjusza: emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Rebis. (ss. 155-164) Zajęcia 8 Badania nad wpływem utajonego afektu na ocenianie 1. Godlewska M., Kobylińska D., Błaszczak W., Ohme R. K. (2006). Ukierunkowanie wpływu nieuświadamianego afektu, W: R. K. Ohme (red. ) Nieuświadomiony afekt: najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP (ss. 85-94). 2. Kolańczyk. A. (2006). Asymilacyjne i kontrastowe oceny wzgledem nieuświadomionego afektu, W: W: R. K. Ohme (red. ) Nieuświadomiony afekt: najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP (ss. 101-114) Zajęcia 9 Jak badać nieświadome emocje? Quirin M, Kazen M. Kuhl J. (2009). When nonsense sounds happy or helpless: the Implicit Positive and Negative Affect Scale (IPANAT). Personality Processes and Individual Differences, 97(3), 500-516. Zajęcia 10 Indywidualne konsultacje projektów badań Zajęcia 11 Nieświadome przetwarzanie informacji, emocje i uwaga LundQuvist D., Ohman A. (2005). Caught by the evil eye: nonconscious information processing, emotion and attention to facial stimuli, In: L. Faldman Barrett, P. M. Niedenthal, P. Winkielman (eds.) Emotion and consciousness. New your: The Guilford Press. (97-122). Zajęcia 12 Świadome czy nieświadome odczuwanie? Winkielman P., Berridge K., Wilbarger, J. L. (2005). Emotion, behavior and conscious experience: once more without feeling, In: L. Faldman Barrett, P. M. Niedenthal, P. Winkielman (eds.) Emotion and consciousness. New your: The Guilford Press (335-362). Zajęcia 13 Prezentacja projektów badań Zajęcia 14 Prezentacja projektów badań c.d. Zajęcia 15 Kolokwium, podsumowanie zajęć i ewaluacja |
Literatura: |
Literatura w sylabusie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Kobylińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.