Narcyzm w ujęciu psychologicznym: Modele, struktura, znaczenie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO4-13 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Narcyzm w ujęciu psychologicznym: Modele, struktura, znaczenie |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Kryteria naboru: rok II-V |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie wiedzy na temat narcyzmu w ujęciu psychologicznym. W trakcie seminarium omawiane będą zarówno teorie historyczne wywodzące się z psychoanalizy, jak i najnowsze badania z zakresu psychologii osobowości. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z różnymi modelami narcyzmu, jego strukturą oraz metodami pomiaru. Ponadto, przedstawione zostaną badania na temat podłoża narcyzmu oraz jego konsekwencji i przejawów w codziennym życiu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza studenta: - wymienia i charakteryzuje różne formy narcyzmu - zna różne modele narcyzmu - wymienia najważniejsze korelaty narcyzmu Umiejętności studenta: - potrafi zdiagnozować cechę narcyzmu - potrafi używać różnych narzędzi do pomiaru narcyzmu - potrafi odróżnić narcyzmu jako typową cechę osobowości i jako przejaw psychpatologii Kompetencje społeczne studenta: - szacuje poziom narcyzmu - dostrzega związek między narcyzmem a funkcjonowaniem psychicznym w różnych obszarach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Zajenkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie wiedzy na temat narcyzmu w ujęciu psychologicznym. W trakcie seminarium omawiane będą zarówno teorie historyczne wywodzące się z psychoanalizy, jak i najnowsze badania z zakresu psychologii osobowości. Przedstawione zostaną modele narcyzmu, badania nad jego strukturą oraz metody pomiaru. Ponadto, w trakcie zajęć omawiane będą przejawy narcyzmu, emocje, przekonania i cechy specyficzne dla osób narcystycznych. |
|
Literatura: |
Back, M. D., Küfner, A. C. P., Dufner, M., Gerlach, T. M., Rauthmann, J. F., & Denissen, J. J. A. (2013). Narcissistic admiration and rivalry: Disentangling the bright and dark sides of narcissism. Journal of Personality and Social Psychology, 105, 1013–1037. Brummelman, E., Thomaes, S., & Sedikides, C. (2016). Separating narcissism from self-esteem. Current Directions in Psychological Science, 25, 8–13. Bushman, B. J., & Baumeister, R. F. (1998). Threatened egotism, narcissism, self-esteem, and direct and displaced aggression: Does self-love or self-hate lead to violence? Journal of Personality and Social Psychology, 75, 219– 229. Campbell, W. K., & Foster, J. D. (2007). The narcissistic self: Background, an extended agency model, and ongoing controversies. In C. Sedikides & S. J. Spencer (Eds.), Frontiers of social psychology: The self (pp. 115–138). New York, NY: Psychology Press. Gebauer, J. E., Sedikides, C., Verplanken, B., & Maio, G. R. (2012). Communal narcissism. Journal of Personality and Social Psychology, 103, 854–878. Hermann, A. D., Brunnell, A. B., & Foster, J. D. (Eds.). (2018). Handbook of trait narcissism: Key advances, research methods, and controversies. New York, NY: Springer. Krizan, Z., & Herlache, A. D. (2017). The narcissism spectrum model: A synthetic view of narcissistic personality. Personality and Social Psychology Review, 22, 3–31. Morf, C. C., & Rhodewalt, F. (2001). Unraveling the paradoxes of narcissism: A dynamic self-regulatory processing model. Psychological Inquiry, 12, 177–196. Zajenkowski, M., & Dufner, M. (2020). Why do narcissists care so much about intelligence? Current Directions in Psychological Science., 29, 261–266." |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.