Parenting - Psychologia rodzicielstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO5-07 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Parenting - Psychologia rodzicielstwa |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Psychologia Wychowacza i Rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | kurs dla lat: II-V |
Skrócony opis: |
Kurs dotyczyć będzie psychologicznych aspektów podejmowania ról rodzicielskich. W centrum naszych rozważań znajdować się będzie zatem rodzic. Celem pierwszej części kursu jest przedstawienie studentom teoretycznego zróżnicowania rozumienia procesów związanych z ojcostwem i macierzyństwem, zaś druga jego część dotyczy specyficznych kontekstów pełnienia roli rodzica w obrębie szeroko rozumianej normy. |
Literatura: | |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student będzie potrafił: -Dokonać charakterystyki roli rodzicielskiej w języku poszczególnych teorii psychologicznych (psychodynamiczna, behawioralno – poznawcza, systemowa). -Opisać jak rozumiane są zadania rodzica w każdej z wymienionych teorii. - Określić mechanizmy wpływu wychowawczego rodzica wobec dziecka zgodnie z wymienionymi podejściami teoretycznymi - Wymienić zadania i wyzwania stojące przed rodzicami dzieci w różnym wieku - Opisać specyfikę pełnienia ról rodzicielskich w specyficznych kontekstach rodzinnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Małek | |
Prowadzący grup: | Karolina Małek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zastanawiać się będziemy jak klasyczne i współczesne koncepcje psychologiczne człowieka odnoszą się do rodzicielstwa (podejście psychodynamiczne, behawioralno – poznawcze, systemowe, narracyjne). W drugiej części kursu uwaga skierowana zostanie na specyficzne konteksty pełnienia roli rodzica i związane z nimi wyzwania. Omówimy charakterystyki rodzicielstwa w kontekście rozwojowym (kolejne etapy rozwoju dziecka), oraz w alternatywnych formach życia rodzinnego (samotne rodzicielstwo, rodziny rekonstruowane oraz rodzicielstwo adopcyjne). Kurs zakończą zajęcia poświęcone łączeniu poszczególnych ról w życiu człowieka dorosłego (rodzic-małżonek/partner – pracownik). |
|
Literatura: |
1. Literatura: Żurek A. (2016) Role rodzinne w płynnej nowoczesności. Str. 29 – 39 W: Przybył I., Żurek A. Między przystosowaniem a kreacją. Wydawnictwa UAM, Poznań 2. Literatura: Winnicott D. (2011) Zabawa a rzeczywistość. Rozdział 9: Lustrzana rola matki i rodziny w rozwoju dziecka. Imago, Gdańsk 2011. B.Cramer „Zawód dziecko“ Kołakowski A., Pisula A. (2011) Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Rozdział 1: Wprowadzenie do psychologii behawioralnej. 3. Literatura: De Barbaro B. (1999) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. WUJ Kraków. Rozdział 1: Ogólna teoria systemów. Rozdział 4: Struktura rodziny Wrzesień W.(2016) Rodzinne (post)role w postnowoczesności. Str. 39 – 49 Żurek A. (red) Role rodzinne. Między przystosowaniem a kreacją. Wydawnictwa UAM, Poznań. 4. Literatura: Cierpka A. (2004) Narracje rodzinne w procesie kształtowania się tożsamości człowieka. Str 115 – 133, W: Dryll E., Cierpka A. (red) Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne. Wydawnictwa IP PAN Dryll E. (2012) Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej. Psychologia Wychowawcza 1, 7 – 25. 5. Literatura: De Barbaro B. (2016) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. WUJ Kraków, Rozdział 3: Procesy emocjonalne w rodzinie. Slade A., Cohen L.J. (1996) Process of parenting and the remembrance of things. Infant Mental Health Journal 17, 3, 217 – 236. 6. Literatura: Tryjarska B (2012) red. Bliskość w rodzinie. Wyd. Scholar Rozdział 8: Zalewska M. Style więzi małżeńskiej a spostrzeganie bliskości w triadzie matka – ojciec – dziecko. Plopa M. (2014) Więzi małżeńskie i rodzinne w perspektywie teorii przywiązania W:. Janicka I., Liberska H. Psychologia rodziny PWN. Zdolska_wawrzkiewicz A., Midzan M., Chrzan Dętkoś M. (2018) Więź z własną matką, a stawanie się matką – zagadnienia teoretyczne. Polskie Forum Psychologiczne, 23,3, 557 – 751. 7. Liberska H., Matuszewska M(2014) Modele funkcjonowania rodziny. Style wychowania. W: Janicka i., Liberska H. Psychologia rodziny. PWN Plopa M. (2015)Psychologia rodziny. Rozdział 3: Rodzice a rozwój dziecka. Wyd. Impuls. 8. Literatura: Przetacznik Gierowska M. (2002) Psychologia Wychowania. PWN Rozdział 31: Pielęgnacja i wychowanie małego dziecka. Rozdział 32: Wychowanie w okresie przedszkolnym 9. Literatura: Przetacznik Gierowska M. (2002) Psychologia Wychowania.PWN Rozdział 33: Wychowanie dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Obuchowska I. (1996) Drogi dorastania R. XIII (208 – 223) Juul J. (2014) Nastolatki. Kiedy kończy się wychowanie. Wyd. MiND 10. Literatura: Rydz S. (2014) Samotne rodzicielstwo. Str. 243 – 257. W: Janicka I. Liberska H. (red) Psychologia Rodziny PWN Psychologia rodziny PWN. 11. Literatura: Lewandowska – Walter A (2014) Rodzina zrekonstruowana. W: Janicka I., Liberska H. Psychologia Rodziny PWN. 12. Literatura Keck.G.C.,Kupecky R.M. (2010) Wychowanie zranionego dziecka. Pomoc rodzinom adopcyjnym w zdrowieniu i rozwoju. Rozdział 1: Kim jest zranione dziecko. Zrozumienie cyklu przywiązania. Rozdział 2: Miej odwagę być rodzicem. Określenie swojej roli w życiu dziecka. Kotowska K. (2010) Wieża z klocków. Media Rodzina 13. Literatura Rostowska T. (2009) Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Wyd. Impuls Rozdział 5: Role społeczne człowieka dorosłego a jakość życia. Rozdział 7: Równowaga miedzy rodzina a pracą. 14. Literatura: (do wyboru dwie z poniższych pozycji) Stein A. (2019) Dziecko z bliska. Mamania Juul J. (2012) Twoje kompetentne dziecko. Wyd.Mind Faber A., Mazlish E. (2013) Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Media Rodzina Pryor K. (2012) Najpierw wytresuj kurczaka. Media Rodzina Nelsen J (2016) Pozytywna dyscyplina. CoJaNaTo 15. Kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.