Przywiązanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO5-08 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Przywiązanie |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Studenci co najmniej III roku studiów z zaliczonym egzaminem z PRC I i II kurs dla lat: III-V |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studenta z: (1) teorią przywiązania; (2) diagnozą różnic indywidualnych w zakresie jakości przywiązania; (3) czynnikami wpływającymi na kształtowanie się różnic indywidualnych w przywiązaniu; oraz (4) podstawowymi zasadami wspierania rozwoju ufności przywiązaniowej u dzieci i dorosłych. W tym celu przekazywana na zajęciach wiedza będzie oparta na teorii przywiązania (w ujęciu Bowlbyego, badań Ainsworth i Mikulincera), programach interwencyjnych opartych na przywiązaniu oraz na najnowszych wynikach badań w tym obszarze. Dominującą perspektywą teoretyczną opisu przywiązania będzie na seminarium podejście ewolucyjne oraz wymiar świadomego i nieuświadomionego poziomu przetwarzania informacji oraz generowania zachowań (w tym analiza mechanizmów obronnych). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student: 1) zna teorię przywiązania; 2) zna podstawowe pojęcia w zakresie teorii i badań nad przywiązaniem (K_W01); 3) zna metody pomiaru przywiązania (K_W12); 4) umie scharakteryzować etapy rozwoju przywiązania w ciągu życia oraz etapy rozwoju relacji przywiązaniowej w diadzie (K-W07); 5) posiada wiedzę na temat regulacji poznawczej i afektywnej leżącej u podłoża różnic indywidualnych w przywiązaniu (K_W09); 6) zna i rozumie mechanizmy i prawidłowości rządzące funkcjonowaniem człowieka w bliskich związkach (K_W10); 7) ma wiedzę na temat uwarunkowań różnic indywidualnych w przywiązaniu (K_W11); 8) potrafi zidentyfikować objawy zaburzeń przywiązania, zna ich uwarunkowania (K_W13); 9) zna podstawowe metody pracy z rodziną ukierunkowane na wspieranie rozwoju ufności przywiązaniowej (K_W13). Umiejętności: Student będzie umiał: 1) planować postępowanie diagnostyczne i interwencyjne oraz zastosować odpowiednie metody diagnozy psychologicznej (K_U02); 2) dokonać analizy krytycznej wyników badań nad przywiązaniem (K_U04); 3) krytycznie analizować i dokonywać weryfikacji popularno-naukowych omówień oraz praktycznych zaleceń w zakresie wiedzy o przywiązaniu (K_U05). Kompetencje społeczne: 1) Student będzie świadomy różnorodności celów i wartości uznawanych przez ludzi w różnych kontekstach ekologicznych i będzie potrafił respektować tę różnorodność ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb rozwojowych (K_K01); 2) Student będzie potrafił wykorzystywać wiedzę o przywiązaniu do podejmowania lub wspierania działań innowacyjny (K_K02); 3) Student będzie potrafił wykorzystywać wiedzę w działaniach na rzecz innych ludzi (K_K03); 4) Student będzie potrafił współpracować w zespole (K_05); 5) Student będzie potrafił inicjować, przygotować i poprowadzić dyskusję, w niej uczestniczyć w sposób konstruktywny, słuchać wypowiedzi innych uczestników dyskusji z szacunkiem i uwagą (K_K06). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.