Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przywiązanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO5-08
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przywiązanie
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Studenci co najmniej III roku studiów z zaliczonym egzaminem z PRC I i II


kurs dla lat: III-V

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest zapoznanie studenta z: (1) teorią przywiązania; (2) diagnozą różnic indywidualnych w zakresie jakości przywiązania; (3) czynnikami wpływającymi na kształtowanie się różnic indywidualnych w przywiązaniu; oraz (4) podstawowymi zasadami wspierania rozwoju ufności przywiązaniowej u dzieci i dorosłych.

W tym celu przekazywana na zajęciach wiedza będzie oparta na teorii przywiązania (w ujęciu Bowlbyego, badań Ainsworth i Mikulincera), programach interwencyjnych opartych na przywiązaniu oraz na najnowszych wynikach badań w tym obszarze.

Dominującą perspektywą teoretyczną opisu przywiązania będzie na seminarium podejście ewolucyjne oraz wymiar świadomego i nieuświadomionego poziomu przetwarzania informacji oraz generowania zachowań (w tym analiza mechanizmów obronnych).

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student:

1) zna teorię przywiązania;

2) zna podstawowe pojęcia w zakresie teorii i badań nad przywiązaniem (K_W01);

3) zna metody pomiaru przywiązania (K_W12);

4) umie scharakteryzować etapy rozwoju przywiązania w ciągu życia oraz etapy rozwoju relacji przywiązaniowej w diadzie (K-W07);

5) posiada wiedzę na temat regulacji poznawczej i afektywnej leżącej u podłoża różnic indywidualnych w przywiązaniu (K_W09);

6) zna i rozumie mechanizmy i prawidłowości rządzące funkcjonowaniem człowieka w bliskich związkach (K_W10);

7) ma wiedzę na temat uwarunkowań różnic indywidualnych w przywiązaniu (K_W11);

8) potrafi zidentyfikować objawy zaburzeń przywiązania, zna ich uwarunkowania (K_W13);

9) zna podstawowe metody pracy z rodziną ukierunkowane na wspieranie rozwoju ufności przywiązaniowej (K_W13).

Umiejętności:

Student będzie umiał:

1) planować postępowanie diagnostyczne i interwencyjne oraz zastosować odpowiednie metody diagnozy psychologicznej (K_U02);

2) dokonać analizy krytycznej wyników badań nad przywiązaniem (K_U04);

3) krytycznie analizować i dokonywać weryfikacji popularno-naukowych omówień oraz praktycznych zaleceń w zakresie wiedzy o przywiązaniu (K_U05).

Kompetencje społeczne:

1) Student będzie świadomy różnorodności celów i wartości uznawanych przez ludzi w różnych kontekstach ekologicznych i będzie potrafił respektować tę różnorodność ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb rozwojowych (K_K01);

2) Student będzie potrafił wykorzystywać wiedzę o przywiązaniu do podejmowania lub wspierania działań innowacyjny (K_K02);

3) Student będzie potrafił wykorzystywać wiedzę w działaniach na rzecz innych ludzi (K_K03);

4) Student będzie potrafił współpracować w zespole (K_05);

5) Student będzie potrafił inicjować, przygotować i poprowadzić dyskusję, w niej uczestniczyć w sposób konstruktywny, słuchać wypowiedzi innych uczestników dyskusji z szacunkiem i uwagą (K_K06).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)