Postawy i zmiana postaw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO7 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Postawy i zmiana postaw |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Psychologia Społeczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie zjawisk związanych z postawami i ich zmianami. Omówione będą: komponenty, wymiary i geneza postaw. Dokonane zostanie rozróżnienie między postawami jawnymi i utajonymi i omówiony będzie dualizm postaw. Przedstawione zostaną techniki pomiaru postaw jawnych u utajonych. Omówiony będzie wpływ postaw na różne aspekty funkcjonowania jednostki. Przedstawiony zostanie związek postaw z zachowaniem w tym zachowaniami konsumenckimi. Zaprezentowane zostaną także zagadnienia dotyczące mechanizmów zmiany postaw i specyfiki zmian zależnie od rodzaju postawy. Dyskutowane będą rezultaty badań w obszarze postaw jawnych i utajonych. Przedstawione zostaną efekty postaw w codziennych wyborach jednostki. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poznanie zjawisk związanych z postawami i zmianami postaw. Program zajęć obejmuje pięć bloków tematycznych: Blok 1 – zajęcia 1-3 – podczas zajęć przedstawiona zostanie definicja postaw, omówione zostaną komponenty i wymiary postaw, przedstawiona zostanie geneza postaw jawnych, zaprezentowane zostaną metody badania postaw jawnych. Blok 2 – zajęcia 4-5 – zajęcia poświęcone będą zagadnieniu postaw utajonych. Omówiony zostanie dualizm postaw wraz z przedstawieniem typów postaw dualnych. Przedstawiona zostanie geneza postaw utajonych. Zaprezentowane będą również funkcje postaw utajonych. Omówione zostaną postawy ukryte w kontekście procesów automatycznych. Podczas zajęć uczestnicy poznają metody pomiaru postaw utajonych. Przedstawione zostaną również przykładowe badania naukowe z zakresu postaw utajonych m.in. z obszaru badań konsumenckich. Blok 3 – zajęcia 6-8 – zajęcia poświęcone zostaną roli postaw jawnych i ukrytych. Omówiony zostanie wpływ postaw na przetwarzanie informacji (m.in. na uwagę, kodowanie, ocenianie, zapamiętywanie). Przedstawiony zostanie wpływ postaw na rozumienie świata (m.in. selektywność poszukiwania informacji). Zaprezentowana zostanie rola postaw w objaśnianiu zachowań. Omówiony zostanie również wpływ postaw na wybory i decyzje (w oparciu o wyniki badań nad postawami wobec pieniędzy i wyniki badań z zakresu psychologii konsumenta) Blok 4 – zajęcia 9-10 – zajęcia poświęcone będą czynnikom determinującym siłę związku między postawą a zachowaniem. Omówione zostaną czynniki osobowościowe i sytuacyjne, sytuacje indywidualizujące, sytuacje dezindywiduujące, sytuacje skryptowe oraz zgodność postawy i zachowania. Blok 5 – zajęcia 11-14 – zajęcia będą dotyczyły zagadnienia zmiany postaw. Przedstawione zostaną: teoria sądów społecznych, procesualny model perswazji, iloczyn prawdopodobieństw oraz teoria dwutorowości przekazu. Omówione zostaną wyznaczniki zmiany postaw. Przedstawione zostanie również zadnienie wpływu zachowania na postawy, w tym omówione zostaną: teoria dysonansu poznawczego, sposoby redukcji dysonansu poznawczego, dysonans podecyzyjny i sposoby jego redukcji. Podczas zajęć przedstawione zostaną również sposoby wykorzystania wpływu społecznego w świecie konsumpcji i reklamy Zajęcia 15 – Kolokwium Podczas zajęć wykorzystane zostaną metody aktywne (ćwiczenia, eksperymenty), prezentacje opisujące poszczególne obszary wiedzy oraz filmy ilustrujące zjawiska. Dominującą formą zajęć będzie dyskusja z uczestnikami, poprzedzona prezentacją danego zagadnienia a także demonstracja wybranych efektów i zjawisk. Nakład czasu: uczestnictwo w zajęciach 30 godzin; przygotowanie teoretyczne do zajęć 15 godzin; przygotowanie prezentacji zjawisk w oparciu o literaturę oraz planu dyskusji 15 godzin; przygotowanie do kolokwium 30 godzin razem: 90 godzin. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bohner G., Wanke M. (2004) Postawy i zmiany postaw. Gdańsk, GWP. S. 86-101; 176-192; 199-226. Maison D. (2004) Utajone postawy konsumenckie, Gdańsk, GWP, s. 13-32 Wojciszke B. (2002) Człowiek wśród ludzi zarys psychologii społecznej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, s. 212- 235 Literatura uzupełniająca (dla zainteresowanych): Aronson E. (1997) Psychologia społeczna. Poznań, Zysk i Sp, s. 81-83; 310-334. Aronson E. (2000). Człowiek istota społeczna. Warszawa, PWN, S. 150-155. 168-185. Gilovich T., Keltner D., Chen S., Nisbett R. (2016) Social Psychology. New York- London, W.W. Norton & Company. S. 229-255 Greenberg J., Schmader T., Arndt. J., Landau M. (2015). Social Psychology. The Science of Everyday Life. New York, Worth Publishers. s.303-309 Grison S., Heatherton T., Gazzaniga M. (2015) Psychology in your life. New York- London, W.W. Norton & Company. S. 330-335. Wąsowicz-Kiryło G. (2013) Postawy wobec pieniędzy. Pomiarstruktura- determinanty. Warszawa, Difin, s. 17-34 |
Efekty uczenia się: |
Student: - rozumie, czym jest postawa, zna jej komponenty i wie jaka może być jej geneza - rozróżnia postawy jawne i ukryte i rozumie czym jest dualizm postaw - zna możliwy wpływ postawy na przetwarzanie informacji, zachowanie oraz wybory jednostki - zna czynniki determinujące siłę związku między postawą a zachowaniem - wymienia techniki manipulacji społecznej - zna rolę postaw na wybory i decyzje jednostki oraz na jej poziom wykonania zadań - dostrzega czynniki wpływające na zmianę postaw - rozumie mechanizm działania dysonansu poznawczego i podecyzyjnego oraz zna sposoby ich redukcji |
Metody i kryteria oceniania: |
Student uzyskuje ocenę końcową z przedmiotu na podstawie: -obecności na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) - przygotowanej i przedstawionej prezentacji wybranego zjawiska odnoszącego się do wpływu społecznego (40% oceny) - kolokwium końcowego (60% oceny). Próg zliczenia zajęć 60%. Kryterium ustalania ocen końcowych: 60% - 65% - dst 66%-71% - dst + 72%-77% - db 78%-83 %– db+ co najmniej 84 % bdb |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.