Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Postawy i zmiana postaw

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO7
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Postawy i zmiana postaw
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Psychologia Społeczna
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poznanie zjawisk związanych z postawami i ich zmianami. Omówione będą: komponenty, wymiary i geneza

postaw. Dokonane zostanie rozróżnienie między postawami jawnymi i utajonymi i omówiony będzie dualizm postaw. Przedstawione zostaną techniki pomiaru postaw jawnych u utajonych. Omówiony będzie wpływ postaw na różne aspekty funkcjonowania jednostki. Przedstawiony zostanie związek postaw z zachowaniem w tym zachowaniami konsumenckimi. Zaprezentowane zostaną także zagadnienia dotyczące mechanizmów zmiany postaw i specyfiki zmian zależnie od rodzaju postawy. Dyskutowane będą rezultaty badań w obszarze postaw jawnych i utajonych. Przedstawione zostaną efekty postaw w codziennych wyborach jednostki.

Pełny opis:

Celem zajęć jest poznanie zjawisk związanych z postawami i

zmianami postaw. Program zajęć obejmuje pięć bloków

tematycznych:

Blok 1 – zajęcia 1-3 – podczas zajęć przedstawiona zostanie

definicja postaw, omówione zostaną komponenty i wymiary

postaw, przedstawiona zostanie geneza postaw jawnych,

zaprezentowane zostaną metody badania postaw jawnych.

Blok 2 – zajęcia 4-5 – zajęcia poświęcone będą zagadnieniu postaw

utajonych. Omówiony zostanie dualizm postaw wraz z

przedstawieniem typów postaw dualnych. Przedstawiona zostanie

geneza postaw utajonych. Zaprezentowane będą również funkcje

postaw utajonych. Omówione zostaną postawy ukryte w kontekście

procesów automatycznych. Podczas zajęć uczestnicy poznają

metody pomiaru postaw utajonych. Przedstawione zostaną również

przykładowe badania naukowe z zakresu postaw utajonych m.in. z

obszaru badań konsumenckich.

Blok 3 – zajęcia 6-8 – zajęcia poświęcone zostaną roli postaw

jawnych i ukrytych. Omówiony zostanie wpływ postaw na

przetwarzanie informacji (m.in. na uwagę, kodowanie, ocenianie,

zapamiętywanie). Przedstawiony zostanie wpływ postaw na

rozumienie świata (m.in. selektywność poszukiwania informacji).

Zaprezentowana zostanie rola postaw w objaśnianiu zachowań.

Omówiony zostanie również wpływ postaw na wybory i decyzje (w

oparciu o wyniki badań nad postawami wobec pieniędzy i wyniki

badań z zakresu psychologii konsumenta)

Blok 4 – zajęcia 9-10 – zajęcia poświęcone będą czynnikom

determinującym siłę związku między postawą a zachowaniem.

Omówione zostaną czynniki osobowościowe i sytuacyjne, sytuacje

indywidualizujące, sytuacje dezindywiduujące, sytuacje skryptowe

oraz zgodność postawy i zachowania.

Blok 5 – zajęcia 11-14 – zajęcia będą dotyczyły zagadnienia

zmiany postaw. Przedstawione zostaną: teoria sądów społecznych,

procesualny model perswazji, iloczyn prawdopodobieństw oraz

teoria dwutorowości przekazu. Omówione zostaną wyznaczniki

zmiany postaw. Przedstawione zostanie również zadnienie wpływu

zachowania na postawy, w tym omówione zostaną: teoria

dysonansu poznawczego, sposoby redukcji dysonansu

poznawczego, dysonans podecyzyjny i sposoby jego redukcji.

Podczas zajęć przedstawione zostaną również sposoby

wykorzystania wpływu społecznego w świecie konsumpcji i

reklamy

Zajęcia 15 – Kolokwium

Podczas zajęć wykorzystane zostaną metody aktywne (ćwiczenia,

eksperymenty), prezentacje opisujące poszczególne obszary wiedzy

oraz filmy ilustrujące zjawiska. Dominującą formą zajęć będzie

dyskusja z uczestnikami, poprzedzona prezentacją danego

zagadnienia a także demonstracja wybranych efektów i zjawisk.

Nakład czasu: uczestnictwo w zajęciach 30 godzin; przygotowanie

teoretyczne do zajęć 15 godzin; przygotowanie prezentacji zjawisk

w oparciu o literaturę oraz planu dyskusji 15 godzin; przygotowanie

do kolokwium 30 godzin razem: 90 godzin.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bohner G., Wanke M. (2004) Postawy i zmiany postaw. Gdańsk,

GWP. S. 86-101; 176-192; 199-226.

Maison D. (2004) Utajone postawy konsumenckie, Gdańsk, GWP,

s. 13-32

Wojciszke B. (2002) Człowiek wśród ludzi zarys psychologii

społecznej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, s. 212-

235

Literatura uzupełniająca (dla zainteresowanych):

Aronson E. (1997) Psychologia społeczna. Poznań, Zysk i Sp, s.

81-83; 310-334.

Aronson E. (2000). Człowiek istota społeczna. Warszawa, PWN, S.

150-155. 168-185.

Gilovich T., Keltner D., Chen S., Nisbett R. (2016) Social

Psychology. New York- London, W.W. Norton & Company. S.

229-255

Greenberg J., Schmader T., Arndt. J., Landau M. (2015). Social

Psychology. The Science of Everyday Life. New York, Worth

Publishers. s.303-309

Grison S., Heatherton T., Gazzaniga M. (2015) Psychology in your

life. New York- London, W.W. Norton & Company. S. 330-335.

Wąsowicz-Kiryło G. (2013) Postawy wobec pieniędzy. Pomiarstruktura-

determinanty. Warszawa, Difin, s. 17-34

Efekty uczenia się:

Student:

- rozumie, czym jest postawa, zna jej komponenty i wie jaka może

być jej geneza

- rozróżnia postawy jawne i ukryte i rozumie czym jest dualizm

postaw

- zna możliwy wpływ postawy na przetwarzanie informacji,

zachowanie oraz wybory jednostki

- zna czynniki determinujące siłę związku między postawą a

zachowaniem

- wymienia techniki manipulacji społecznej

- zna rolę postaw na wybory i decyzje jednostki oraz na jej poziom

wykonania zadań

- dostrzega czynniki wpływające na zmianę postaw

- rozumie mechanizm działania dysonansu poznawczego i

podecyzyjnego oraz zna sposoby ich redukcji

Metody i kryteria oceniania:

Student uzyskuje ocenę końcową z przedmiotu na podstawie:

-obecności na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności)

- przygotowanej i przedstawionej prezentacji wybranego zjawiska

odnoszącego się do wpływu społecznego (40% oceny)

- kolokwium końcowego (60% oceny).

Próg zliczenia zajęć 60%.

Kryterium ustalania ocen końcowych:

60% - 65% - dst

66%-71% - dst +

72%-77% - db

78%-83 %– db+

co najmniej 84 % bdb

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)