Wykorzystanie zwierząt w terapii wspomagającej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FS-03 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wykorzystanie zwierząt w terapii wspomagającej |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety stosowane |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Kryteria naboru: - pierwszeństwo dla II-III roku studiów |
Skrócony opis: |
Na wykładzie zajmiemy się zagadnieniami z obszaru szeroko rozumianych Human Animal Interaction (HAI), a w tym kontekście - wykorzystania zwierząt w praktyce okołoterapeutycznej. Omówione zostaną rodzaje działań w ramach Animal Assisted Intervention, funkcje jakie mogą pełnić takie interwencje oraz kwestie dotyczące granic ich stosowania.Przedstawiona zostanie rola zwierząt, a także waga ich dobrostanu. Zajmiemy się takimi działaniami jak dogoterapią oraz hipoterapia. Weźmiemy też pod uwagę sposoby wykorzystania, innych niż pies i koń gatunków, w szczególności: kotów, delfinów, alpak, niektórych zwierząt gospodarskich oraz małych zwierząt „futerkowych” i gryzoni. |
Pełny opis: |
Tematy, które będą poruszane na zajęciach. Czy człowiek jest wyjątkowy? Terapia, psychoterapia, terapia wspomagająca – podstawowe pojęcia, definicje, rozróżnienia. Źródła więzi człowiek-zwierzę Perspektywa historyczna interwencji z udziałem zwierząt Rodzaje interwencji wspomaganych przez zwierzęta. Zwierzę jako narzędzie? – kwestie etyczne, dobrostan zwierząt wykorzystywanych w terapii. Rola udomowienia -zwierzę udomowione a zwierzę dzikie? Dogoterapia Hipoterapia Działania terapeutyczne z udziałem innych zwierząt (koty, delfiny, alpaki. Wykorzystanie zwierząt gospodarskich (np. miniaturowe świnki, osły); Wykorzystanie zwierząt futerkowych i gryzoni. Inne formy wykorzystania zwierząt do pomocy osobom niepełnosprawnym lub z zaburzeniami. Ograniczenia w udziale zwierząt w działaniach terapeutycznych – czynniki ryzyka. Kurs zaoczny, semestr letni Wykład obejmuje 30h zajęć 18 h to godziny kontaktowe – wykłady „live” zdalne lub stacjonarne oraz 12 h materiały/zadania dla studentów wstawiane na platformę Kampus (6 x zajęcia w tej formie). Terminy zajęć na żywo: ´ 2021-02-20 (8.30-11.45) zajęcia zdalne MEET ´ 2021-03-06 (8.30-11.45) zajęcia zdalne MEET ´ 2021-03-20 (8.30-11.45) zajęcia zdalne MEET ´ 2021-04-03 (8.30-11.45) Zajęcia stacjonarne w budynku Wydziału ´ 2021-04-10 (8.30- 10.00) Zajęcia stacjonarne w budynku Wydziału Egzamin zerowy Prowadzący: Anna Reinholz |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Fine, A. H. (red.). (2006/2019).Handbook on animal-assistedtherapy:Theoreticalfoundationsand guidelinesforpractice.Academicpress. –(2ndedition–dostępnawBUW do ściągnięcia)–(5thedition–2019 –wydanie poprawione, nowe rozdziały) Literature uzupełniająca: wybrane artykuły umieszczane na platformie Kampus |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: wiedza na temat działań z zakresu tzw. animal assisted interwention (w tym terapii z użyciem zwierząt), znajomość specyfiki gatunków wykorzystywanych w tych działaniach i różnic związanych z wyborem konkretnych zwierząt oraz metod selekcji i szkolenia. Umiejętności: ocena korzyści i kosztów wykorzystania zwierząt w terapii/aktywności, umiejętność wyboru formy interwencji do określonych celów. Student potrafi ocenić poziom dobrostanu zapewnionego zwierzętom używanym w terapii/aktywności z udziałem zwierząt oraz doradzić działania służące zapewnieniu jak najwyższego jego poziomu. Potrafi ocenić profesjonalizm działań w zakresie różnych form interwencji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy (kryterium zaliczenia min. 60% poprawnych odpowiedzi). Na ostatnich zajęciach 10.04 przewiduję egzamin zerowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.