Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychoterapia osób LGBT - specyficzne czynniki i konteksty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FS-07
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychoterapia osób LGBT - specyficzne czynniki i konteksty
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety stosowane
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Kryteria wejścia :

Zaliczony przedmiot "Psychologia kliniczna" lub "Mechanizmy psychopatologii"

Skrócony opis:

Całość zajęć składa się z dwóch bloków (1) teoretycznego w formie mini wykładów połączonych z dyskusją grupową oraz (2) praktycznego, gdzie uczestnicy będą mogli ugruntować nabytą wiedzę przy pomocy metod warsztatowych. Głównymi celami zajęć są (1) zapoznanie studentów z modelem stresu mniejszościowego oraz jego praktycznym zastosowaniem w rozumieniu wpływu sytuacji społecznej osób LGBT na ich dobrostan i zdrowie psychiczne (2) omówienie specyficznych czynników w terapii osób LGBT oraz najczęściej zgłaszanych przez nie problemów w gabinecie psychoterapeuty, (3) dostarczenie ram pojęciowych oraz doświadczeń warsztatowych, które przyczynią się do dalszego rozwijania wiedzy i kompetencji związanych z udzielaniem adekwatnej pomocy psychologicznej/psychoterapii osób LGBT.

Efekty uczenia się:

1) Nabyta wiedza:

a) Student zna podstawowe pojęć z zakresu psycho-seksuologii związanych z różnymi wymiarami seksualności człowieka dorosłego;

b) Student zna model teoretyczny stresu mniejszościowego

c) Student zna specyficzne problemy osób LGBT, które należą do jednych z najczęściej omawianych w gabinecie psychoterapeuty

2) Nabyte umiejętności:

a) Student potrafi krytycznie ocenić informacje lub wiedzę niezgodną z najnowszymi standardami naukowymi dotyczącą orientacji psychoseksualnej

b) Student potrafi zastosować model stresu mniejszościowego w rozumieniu sytuacji społecznej osób LGBT

c) Student potrafi powiązać model stresu mniejszościowego z konkretnymi problemami lub sytuacjami w życiu osobistym osób LGBT

d) Student potrafi w profesjonalny i empatyczny sposób przeprowadzić wstępny wywiad psychologiczny z pacjentem/klientem LGBT

e) Student potrafi zaproponować wstępną konceptualizację problemu zgłaszanego przez pacjenta/klienta LGBT

3) Nabyte kompetencje:

a) Student ma świadomość, że sytuacja społeczna dotycząca osób LGBT wpływa na ich dobrostan i zdrowie psychiczne

b) Student rozumie potrzebę uwzględniania specyficznych czynników w terapii (np. język używany w terapii) oraz ich konsekwencje dla procesu terapeutycznego

c) Student ma świadomość konieczności stosowania wysokich standardów etycznych

d) Student rozumie potrzebę pracy własnej nad swoimi osobistymi postawami i przekonaniami

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Kaluga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Całość zajęć składać się będzie z dwóch bloków (1) teoretycznego w formie mini wykładów z prezentacją prowadzącego połączonych z dyskusją grupową oraz (2) praktycznego, podczas którego uczestnicy będą mogli ugruntować nabytą wiedzę przy pomocy metod warsztatowych.

Celem zajęć jest:

1) omówienie podstawowych pojęć z zakresu psycho-seksuologii związanych z różnymi wymiarami seksualności człowieka dorosłego, ze szczególnym uwzględnieniem orientacji psychoseksualnej.

2) zapoznanie studentów z modelem teoretycznym stresu mniejszościowego i jego zastosowaniem w rozumieniu sytuacji osobistej pacjenta/klienta LGBT.

3) omówienie najczęściej zgłaszanych przez osoby LGBT problemów w gabinecie psychoterapeuty (np. coming out) oraz przedstawienie specyficznych czynników wpływających na proces psychoterapeutyczny (np. język używany przez terapeutę, świadomość własnych postaw względem różnych wariantów seksualności człowieka).

4) przedstawienie możliwych celów terapeutycznych oraz przykładowych konceptualizacji i metod pomocy w odniesieniu do problemów zgłaszanych w psychoterapii przez osoby LGBT.

5) rozwinięcie za pomocą metod warsztatowych (z elementami treningu antydyskryminacyjnego) otwartej i empatycznej postawy, ugruntowanej w aktualnej wiedzy naukowej.

6) dostarczenie ram pojęciowych oraz doświadczeń warsztatowych, które przyczynią się do dalszego rozwijania wiedzy i kompetencji związanych z udzielaniem adekwatnej pomocy psychologicznej/psychoterapii osób LGBT.

Literatura:

Kowalczyk, R., Starowicz, Z. L., Tritt, R. J. (red.) (2016). LGB Zdrowie psychiczne i seksualne. Warszawa: wydawnictwo lekarskie PZWL.

Iniewicz, G. (2014). Stres mniejszościowy u osób biseksualnych i homoseksualnych. W poszukiwaniu czynników ryzyka i czynników chroniących. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Winiewski, M., Świder M. (red.) (2021). Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce. Raport za lata 2019-2020. Warszawa: Kampania Przeciw Homofobii & Lambda Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Iniewicz, G., Grabski, B. i Mijas, M. (2012). Zdrowie psychiczne osób homoseksualnych i biseksualnych – rola stresu mniejszościowego. Psychiatria Polska, 46(4), 649–663.

Dragan, W., Iniewicz, G. (red.) (2020). Orientacja seksualna. Źródła i konteksty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Perez, R. M., DeBorda, K. A., Bieschke, K. J. (red.) (2014). Podręcznik poradnictwa i psychoterapii osób homoseksualnych i biseksualnych. Warszawa: Kampania Przeciw Homofobii.

Iniewicz, G. (2017). Psychodynamiczna praca z pacjentami biseksualnymi i homoseksualnymi w różnych okresach życia. W: Cierpiałkowska, L., Turbaczewska-Brakoniecka, I., Groth, J. (red.) Seksualność i problemy seksualne z perspektywy psychodynamicznej (408-443). Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Meyer, I. H. (2003). Prejudice, social stress, and mental health in lesbian, gay, and

bisexual populations: conceptual issues and research evidence. Psychological Bulletin, 129, 674–697.

Bhugra, D. i Wright, B. (2007). Sexual dysfunction in gay men and lesbians. Psychiatry, 6(3), 125–129.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Kaluga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Całość zajęć składać się będzie z dwóch bloków (1) teoretycznego w formie mini wykładów z prezentacją prowadzącego połączonych z dyskusją grupową oraz (2) praktycznego, podczas którego uczestnicy będą mogli ugruntować nabytą wiedzę przy pomocy metod warsztatowych.

Celem zajęć jest:

1) omówienie podstawowych pojęć z zakresu psycho-seksuologii związanych z różnymi wymiarami seksualności człowieka dorosłego, ze szczególnym uwzględnieniem orientacji psychoseksualnej.

2) zapoznanie studentów z modelem teoretycznym stresu mniejszościowego i jego zastosowaniem w rozumieniu sytuacji osobistej pacjenta/klienta LGBT.

3) omówienie najczęściej zgłaszanych przez osoby LGBT problemów w gabinecie psychoterapeuty (np. coming out) oraz przedstawienie specyficznych czynników wpływających na proces psychoterapeutyczny (np. język używany przez terapeutę, świadomość własnych postaw względem różnych wariantów seksualności człowieka).

4) przedstawienie możliwych celów terapeutycznych oraz przykładowych konceptualizacji i metod pomocy w odniesieniu do problemów zgłaszanych w psychoterapii przez osoby LGBT.

5) rozwinięcie za pomocą metod warsztatowych (z elementami treningu antydyskryminacyjnego) otwartej i empatycznej postawy, ugruntowanej w aktualnej wiedzy naukowej.

6) dostarczenie ram pojęciowych oraz doświadczeń warsztatowych, które przyczynią się do dalszego rozwijania wiedzy i kompetencji związanych z udzielaniem adekwatnej pomocy psychologicznej/psychoterapii osób LGBT.

Literatura:

Kowalczyk, R., Starowicz, Z. L., Tritt, R. J. (red.) (2016). LGB Zdrowie psychiczne i seksualne. Warszawa: wydawnictwo lekarskie PZWL.

Iniewicz, G. (2014). Stres mniejszościowy u osób biseksualnych i homoseksualnych. W poszukiwaniu czynników ryzyka i czynników chroniących. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Winiewski, M., Świder M. (red.) (2021). Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce. Raport za lata 2019-2020. Warszawa: Kampania Przeciw Homofobii & Lambda Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Iniewicz, G., Grabski, B. i Mijas, M. (2012). Zdrowie psychiczne osób homoseksualnych i biseksualnych – rola stresu mniejszościowego. Psychiatria Polska, 46(4), 649–663.

Dragan, W., Iniewicz, G. (red.) (2020). Orientacja seksualna. Źródła i konteksty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Perez, R. M., DeBorda, K. A., Bieschke, K. J. (red.) (2014). Podręcznik poradnictwa i psychoterapii osób homoseksualnych i biseksualnych. Warszawa: Kampania Przeciw Homofobii.

Iniewicz, G. (2017). Psychodynamiczna praca z pacjentami biseksualnymi i homoseksualnymi w różnych okresach życia. W: Cierpiałkowska, L., Turbaczewska-Brakoniecka, I., Groth, J. (red.) Seksualność i problemy seksualne z perspektywy psychodynamicznej (408-443). Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Meyer, I. H. (2003). Prejudice, social stress, and mental health in lesbian, gay, and

bisexual populations: conceptual issues and research evidence. Psychological Bulletin, 129, 674–697.

Bhugra, D. i Wright, B. (2007). Sexual dysfunction in gay men and lesbians. Psychiatry, 6(3), 125–129.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)