Diagnoza poziomu rozwoju dziecka za pomocą Dziecięcej Skali rozwojowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FS5-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza poziomu rozwoju dziecka za pomocą Dziecięcej Skali rozwojowej |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety stosowane Psychologia Wychowacza i Rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Lata studiów III-V |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie podstaw teoretycznych diagnozy poziomu rozwoju dziecka za pomocą Dziecięcej Skali Rozwojowej z uwzględnieniem aspektów etycznych diagnozowania małego dziecka. W ramach zajęć studenci rozwijają umiejętności diagnostyczne na przykładzie DSR. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie metod diagnozowania poziomu rozwoju małego dziecka za pomocą Dziecięcej Skali Rozwojowej ze szczególnym uwzględnieniem aspektów etycznych. W ramach zajęć studenci zapoznają się z narzędziem oraz samodzielnie przeprowadzą badanie dziecka prawidłowo rozwijającego się za pomocą DSR. Kurs ma na celu rozwinięcie umiejętności diagnozowania poziomu rozwoju dziecka, zwrócenie uwagi na wczesną identyfikację sygnałów zaburzeń bądź opóźnień w rozwoju, określanie słabych i mocnych stron funkcjonowania dziecka, a także na ocenę ważnych dla rozwoju cech temperamentu. |
Literatura: |
Podręcznik i Instrukcja do Dziecięcej Skali Rozwojowej. Anna Matczak, Aleksandra Jaworowska, Anna Ciechanowicz, Diana Fecenec, Joanna Stańczak, Ewa Zalewska. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych, 2007. Brzezińska A.I. i Toeplitz Z. (2007). Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej ,,Academica”. Przetacznik-Gierowska M. i Tyszkowa M. (2009). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Stemplewska- Żakowicz K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Szustrowa T. (red) (1987). Swobodne techniki diagnostyczne. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie procedury badania za pomocą DSR oraz raport z badania dziecka typowo się rozwijającego za pomocą Dziecięcej Skali Rozwojowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.