Rozwój psychoseksualny a zaburzenia seksualne – diagnoza, terapia, profilaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FS5-06 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Rozwój psychoseksualny a zaburzenia seksualne – diagnoza, terapia, profilaktyka |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety stosowane Psychologia Wychowacza i Rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Kryteria naboru rok studiów IV-V kolejność zapisów |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy rozwojem psychoseksualnym (od urodzenia do wczesnej dorosłości), a psychogennymi zaburzeniami seksualnymi dzieci, młodzieży i dorosłych. |
Efekty uczenia się: |
Ma wiedzę na temat rodzajów psychogennych zaburzeń seksualnych u dzieci, młodzieży i dorosłych. Zna rozwojowy model genezy zaburzeń seksualnych. Zna psychologiczne metody diagnostyczne stosowane w praktyce seksuologicznej. Ma wiedzę na temat związków między funkcjonowaniem psychicznym i psychologicznym a funkcjonowaniem somatycznym. Zna podstawowe metody pomocy seksuologicznej. Zna modele projektowania warsztatów profilaktycznych. Potrafi dokonać diagnozy podstawowych trudności seksuologicznych. Potrafi dobrać metodę pomocy seksuologicznej do podstawowych problemów dzieci, młodzieży i dorosłych. Potrafi zaprojektować warsztaty edukacyjne i treningi umiejętności rodzicielskich dla profilaktyki zaburzeń seksualnych. Jest świadomy złożoności ludzkiej seksualności i interdyscyplinarności seksuologii. Jest świadomy wpływów doświadczeń pozaseksualnych i seksualnych do 18 r.ż. na seksualność osoby dorosłej. Rozumie konieczność posiadania świadomości na temat własnej seksualności dla pomagania pacjentom zgodnie z zasadami kodeksu etyczno-zawodowego psychologa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Szwarocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem seminarium jest zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy rozwojem psychoseksualnym (od urodzenia do wczesnej dorosłości), a psychogennymi zaburzeniami seksualnymi dzieci, młodzieży i dorosłych. Seminarium towarzyszy poparte dowodami naukowymi podejście do seksualności jako obszaru obecnego w życiu człowieka od urodzenia do śmierci i ewoluującego przez całe życie. Studenci podczas zajęć będą mieli możliwość zdobyć wiedzę i wykształcić umiejętności niezbędne do diagnozy zaburzeń seksualnych (w tym poznają diagnostykę seksuologiczną charakterystyczną dla różnych podejść terapeutycznych), przeprowadzania badania psychologicznego typowego w diagnostyce seksuologicznej, projektowania oddziaływań terapeutycznych i profilaktycznych dla zaburzeń seksualnych o etiologii rozwojowej, w tym: warsztatów edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz treningów umiejętności rodzicielskich. Jednym z elementów praktycznych realizowanych w trakcie seminarium będzie praca z własną seksualnością celem kształtowania niezbędnych umiejętności terapeutycznych. |
|
Literatura: |
• Beisert M. (2006) (red.) Seksualność w cyklu życia człowieka, Warszawa: PWN, Rozdział: 1, 5, 6; • Cierpiałkowska L., Soroko E. (2017) (red.) Zaburzenia osobowości, problemy diagnozy klinicznej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, Rozdział: 17; • Lew-Starowicz Z. Psychologiczne aspekty zaburzeń seksualnych. W: Strelau (red.).Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3). GWP, Gdańsk 2000: 729–750; • Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10.Badawcze kryteria diagnostyczne. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius. IPiN, Kraków-Warszawa 1998; • Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Kodeks etyczno-zawodowy psychologa. W:Strelau J. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. t. 3, GWP, Gdańsk 2000: 837–844; • Przyłuska-Fiszer A. Kodeks etyczny Światowego Stowarzyszenia Seksuologicznego. Przegląd Seksuologiczny 2007; 11 (3): 26; • Robacha A. Metody badań seksuologicznych. W: Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V.(red.). Podstawy seksuologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010 • Kościańska A., Sokoluk W. Instruktaż nadmierny – historia pewnej przygodyseksualnej, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2020; • Kotoro B-B., Sokoluk W. Skąd się (nie) biorą dzieci?, Wydawnictwo Beata Vita,Warszawa, 2020; • Kotoro B-B., Sokoluk W., 100% ciebie, czyli książka o miłości, seksie i zagłuszaczach, Wydawnictwo Czarna Owca, 2019; • Maxwell S., Jak rozmawiać z dziećmi o seksie. Mądre wychowanie dzieci w świecie internetu i nowoczesnych technologii, Vesper, Poznań, 2010; • Stein A. Nowe wychowanie seksualne; Mamania, Warszawa, 2018. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM
SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Szwarocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem seminarium jest zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy rozwojem psychoseksualnym (od urodzenia do wczesnej dorosłości), a psychogennymi zaburzeniami seksualnymi dzieci, młodzieży i dorosłych. Seminarium towarzyszy poparte dowodami naukowymi podejście do seksualności jako obszaru obecnego w życiu człowieka od urodzenia do śmierci i ewoluującego przez całe życie. Studenci podczas zajęć będą mieli możliwość zdobyć wiedzę i wykształcić umiejętności niezbędne do diagnozy zaburzeń seksualnych (w tym poznają diagnostykę seksuologiczną charakterystyczną dla różnych podejść terapeutycznych), przeprowadzania badania psychologicznego typowego w diagnostyce seksuologicznej, projektowania oddziaływań terapeutycznych i profilaktycznych dla zaburzeń seksualnych o etiologii rozwojowej, w tym: warsztatów edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz treningów umiejętności rodzicielskich. Jednym z elementów praktycznych realizowanych w trakcie seminarium będzie praca z własną seksualnością celem kształtowania niezbędnych umiejętności terapeutycznych. |
|
Literatura: |
• Beisert M. (2006) (red.) Seksualność w cyklu życia człowieka, Warszawa: PWN, Rozdział: 1, 5, 6; • Cierpiałkowska L., Soroko E. (2017) (red.) Zaburzenia osobowości, problemy diagnozy klinicznej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, Rozdział: 17; • Lew-Starowicz Z. Psychologiczne aspekty zaburzeń seksualnych. W: Strelau (red.).Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3). GWP, Gdańsk 2000: 729–750; • Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10.Badawcze kryteria diagnostyczne. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius. IPiN, Kraków-Warszawa 1998; • Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Kodeks etyczno-zawodowy psychologa. W:Strelau J. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. t. 3, GWP, Gdańsk 2000: 837–844; • Przyłuska-Fiszer A. Kodeks etyczny Światowego Stowarzyszenia Seksuologicznego. Przegląd Seksuologiczny 2007; 11 (3): 26; • Robacha A. Metody badań seksuologicznych. W: Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V.(red.). Podstawy seksuologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010 • Kościańska A., Sokoluk W. Instruktaż nadmierny – historia pewnej przygodyseksualnej, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2020; • Kotoro B-B., Sokoluk W. Skąd się (nie) biorą dzieci?, Wydawnictwo Beata Vita,Warszawa, 2020; • Kotoro B-B., Sokoluk W., 100% ciebie, czyli książka o miłości, seksie i zagłuszaczach, Wydawnictwo Czarna Owca, 2019; • Maxwell S., Jak rozmawiać z dziećmi o seksie. Mądre wychowanie dzieci w świecie internetu i nowoczesnych technologii, Vesper, Poznań, 2010; • Stein A. Nowe wychowanie seksualne; Mamania, Warszawa, 2018. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.