Współczesne metody badania pracy mózgu - technika potencjałów wywołanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP301-12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne metody badania pracy mózgu - technika potencjałów wywołanych |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Neuropsychologia kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (lista przedmiotów): | Neuropsychologia kliniczna: charakterystyka dyscypliny 2500-SP301-01 |
Założenia (opisowo): | Pierwszeństwo na zajęcia mają studenci zapisani na specjalizację: Neuropsychologia kliniczna. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z techniką potencjałów wywołanych skorelowanych ze zdarzeniem jako jedną z metod badania pracy mózgu. Połowa zajęć ma charakter seminaryjny, połowa – warsztatowy. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza - student zna: - założenia teoretyczne leżące u podstawy badań metodami elektroencefalografii (EEG) - szereg badań przeprowadzonych z zastosowaniem w/w metody - zakres zastosowań w/w metody w badaniach pracy mózgu Nabyte umiejętności - student potrafi: - poprawnie zinterpretować wyniki badań opisanych w zadanej literaturze - prawidłowo odnosić nowo poznane treści do wiedzy już posiadanej, a w szczególności potrafi wskazywać na podobieństwa i różnice prezentowanych podejść, teorii, koncepcji i metod badań Nabyte kompetencje: - student rozumie zasady etyczne związane z przeprowadzaniem badań EEG - student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Leśniak, Ewa Malinowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach o charakterze seminaryjnym (15 h) studenci dowiedzą się, w jaki sposób powstaje sygnał EEG i w jaki sposób można go rejestrować. Omówiona zostanie spontaniczna aktywność EEG oraz metoda potencjałów wywołanych, ERP (Event-Related Potentials). Studenci zapoznają się z poddawanymi analizie w badaniach psychologicznych potencjałami wywołanymi: sensorycznymi (P1, N1, P2, N170) oraz poznawczymi (P300, N400, potencjał gotowości). Poznają również badania procesów poznawczych – uwagowych, pamięciowych, językowych - prowadzone z wykorzystaniem metody ERP. Studenci dowiedzą się również, na co zwrócić uwagę podczas projektowania badania z wykorzystaniem metody ERP. W części warsztatowej zajęć studenci zapoznają się z praktyczną stroną prowadzenia badań lub/i analizowania danych EEG. Zajęcia o charakterze seminaryjnym będą się odbywać co tydzień przez pierwszą połowę semestru. Część warsztatowa (15h) zostanie zblokowana (terminy spotkań zostaną podane na początku semestru). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cudo, A., Zabielska, E., Zapała, D. (2012). Interfejsy mózg-komputer oparte o techniki elektroencefalograficzne. Studia z Psychologii w KUL, 18, 195-216. Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł (rozdział 2). Warszawa: Vizja Press. Jaśkowski P., Kurczewska M. (2005). Zastosowanie zlateralizowanego potencjału gotowości w psychologii eksperymentalnej, Nauka, 1, 25, 87-99. Sosnowski T. (2000). Psychofizjologia. [W:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 131-178). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Wróbel, A. (1997). Zbiorcza aktywność elektryczna mózgu. Kosmos, 46, 317-326. Wypych, M., Wróbel, A. (2004). Identyfikacja stanu funkcjonalnego mózgu przy pomocy nowych metod analizy potencjałów wywołanych. Materiały Konferencji Nowe metody w neurologii, 49-55. Literatura uzupełniająca: Luck, S. J. (2005). An introduction to the Event-Related Potential Technique. Oxford: Oxford University Press. Luck, S. J., Kappenman, E. S. (2012). The Oxford handbook of Event-Related Potentials components. Oxford: Oxford University Press. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.