Praktyki psychologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-ZNP-ILS-PZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki psychologiczne |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Psychologia, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kurs składa się z modułu na platformie internetowej oraz z obserwacji lekcji w przedszkolu lub szkole. Ma na celu umożliwienie studentom zastosowania zdobytej wiedzy psychologicznej dotyczącej rozwoju dziecka oraz elementów psychologii edukacyjnej do przeprowadzenia dogłębnej analizy zaobserwowanych w szkole sytuacji. |
Pełny opis: |
Kurs prowadzony jest internetowo za pomocą platformy moodle. Zawiera komponent interaktywny, gdzie uczestnicy kursu dzielą się swoimi uwagami i pomysłami na forum kursu na platformie. Dyskusja jest moderowana przez prowadzącą kurs. Uczestnicy zapoznają się z materiałami dotyczącymi pscyhologii rozwojowej i edukacyjnej dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Następnie, uczestnicy spędzają 10 godzin w szkole, a następnie analizują i opisują wybrane psychologiczne aspekty nauczania, które mieli szansę zaobserwować. Kurs składa się z modułu na platformie internetowej oraz z obserwacji lekcji w przedszkolu lub szkole. Ma na celu umożliwienie studentom zastosowania zdobytej wiedzy psychologicznej dotyczącej rozwoju dziecka oraz elementów psychologii edukacyjnej do przeprowadzenia dogłębnej analizy zaobserwowanych w szkole sytuacji. Poruszane tematy: 1. Optymalne środowisko rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 2. Zmiany w obszarze funkcjonowania społecznego i poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 3. Rozwój kontroli reakcji emocjonalnych 4. Relacje z rodzicami, rówieśnikami i nauczycielami Klimat klasy |
Literatura: |
Czub, M. (2014). Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo (seria Niezbędnik Dobrego Nauczyciela). Warszawa: Wydawnictwo IBE. Kowalik, S. (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Kołakowski, A., & Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko: przyjazna terapia behawioralna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Matejczuk, J. Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny,[w:] Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, 2. Warszawa: Wydawnictwo IBE. Schaffer, H. R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
1) Studenci rozumieją realizowane przez placówkę zadania opiekuńczo-wychowawcze 2) Studenci potrafią zaobserwować i opisać zorganizowaną i podejmowaną spontanicznie aktywność formalnych i nieformalnych grup uczniów 3) Studenci potrafią zaobserwować i opisać aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Studenci potrafią zaproponować sposoby pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 4) Studenci znają znaczenie środowiska klasowego i umieją opisać klimat klasy odnosząc się do poziomu hałasu, dostosowywania tempa przez nauczyciela do uczniów, wielkości klasy, wybranych procesów zachodzących w klasie, dynamiki grupy 5) Studenci potrafią określić ogólne potrzeby rozwoju ucznia i zaproponować środki zaradcze, jeśli ten rozwój jest utrudniony |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs na zaliczenie. Po zapoznaniu się z materiałami kursowymi, studenci obserwują min. 10h zajęć lekcyjnych, na podstawie których wypełniają 5 arkuszy obserwacji w klasie (każdy arkusz dotyczy innej jednostki lekcyjnej, arkusz zawiera pytania zamknięte i otwarte dotyczące zachowań nauczyciela, zwracające uwagę na interakcję w klasie i procesy grupowe) oraz przygotowują analizę przypadku dowolnie wybranego ucznia zgodnie z wytycznymi i przedstawionymi wcześniej materiałami. Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest praktyka (obserwacja) w placówce edukacyjnej oraz oddanie wszystkich wskazanych prac (5+1). Ocenie podlegają prace pisemne (wynik ujęty w procentach). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.