Wprowadzenie do psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-ZNP-RUS-1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychologii |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Wykład ma na celu wsparcie gotowości studentów do działalności dydaktycznej poprzez przedstawienie im podstawowych informacji z zakresu psychologii, dobranych pod kątem ich teoretycznej i praktycznej użyteczności w prowadzeniu zajęć, realizowaniu programu oraz nawiązywania kontaktu z uczniami. Na zajęciach poruszone będą zagadnienia związane z psychologią uczenia się, rozwojem dzieci i jego potencjalnymi zaburzeniami oraz trudnymi sytuacjami w klasie. |
Pełny opis: |
Zajęcia, prowadzone przez pracowników naukowych i doktorantów Wydziału Psychologii UW, są przeznaczone dla studentów innych kierunków planujących w przyszłości działalność dydaktyczną. Skupiając się na psychologicznych zagadnieniach szczególnie istotnych w nauczaniu, zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy i zdolności studentów, umożliwiając im świadome i efektywne prowadzenie zajęć w oparciu o techniki i prawidłowości wywiedzione z wysokiej jakości badań empirycznych. W związku z tym, w trakcie zajęć poruszone zostaną zagadnienia związane z rozwojem jednostkowym, ze szczególnym uwzględnieniem nabywania zdolności językowych i potencjalnych zaburzeń i trudności w tym obszarze. Przedstawiona zostanie także wiedza z zakresu psychologicznych procesów uczenia się, inteligencji, oraz czynników osobowościowych przyczyniających się do zachowań i wyników w szkole. Część tematów powiązana będzie również z rolą nauczyciela, skupiając się na sposobach dostosowywania pracy w klasie do uczniów z określonymi potrzebami, kompetencjach psychologicznych nauczyciela, oraz zjawisku wypalenia zawodowego. 1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do zagadnienia evidence-based practice w pedagogice. 2. Rozwój językowy, poznawczy, emocjonalny i społeczny. Rola przywiązania. 3. Zaburzenia uczenia się i rozwoju językowego. 4. Dostosowywanie warunków pracy do uczniów ze specjalnymipotrzebami. 5. Psychologia uczenia się. 6. Różnice indywidualne: inteligencja i osobowość. 7. Psychopedagogiczne mity. Jak świadomie selekcjonować informacje? 8. Kompetencje psychologiczne nauczycieli. Psycholog szkolny. 9. Wypalenie zawodowe. 10. Test końcowy |
Literatura: |
Garstka, T. (2016). Psychopedagogiczne mity (s. 188-209 lub s. 230-253). Warszawa: Wolters Kluwer. Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje (s. 31-44). Gdańsk: GWP. Ledzińska M., Czerniawska, E. (2011). Specyfika podejścia poznawczego, s. 41-57. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć, student: • Będzie w stanie opisać podstawowe mechanizmy psychologiczne rządzące uczeniem się. • Będzie umiał różnicować poszczególne stadia rozwojowe dziecka pod względem wykształcających się umiejętności. • Będzie świadom potencjalnych problemów mogących zakłócać rozwój oraz będzie w stanie wdrażać w trakcie zajęć działania kompensujące te problemy. • Będzie w stanie podać podstawowe kompetencje psychologiczne nauczyciela oraz sytuacje, w jakich powinien on je |
Metody i kryteria oceniania: |
Test jednokrotnego wyboru. Dodatkowo obecność. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.