„Mapa kulturowa” (Map mind). Zróżnicowanie kulturowe międzynarodowego biznesu.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MK-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.0
|
Nazwa przedmiotu: | „Mapa kulturowa” (Map mind). Zróżnicowanie kulturowe międzynarodowego biznesu. |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Zarządzania |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Należy znać język angielski na tyle, by móc wysłuchać ze zrozumieniem wywiadu w tym języku. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykład przeznaczony dla studentów różnych kierunków, przyszłych menadżerów, konsultantów, pracowników firm międzynarodowych w kraju i zagranicą. Podczas zajęć opowiemy o widzialnych i niewidzialnych barierach w komunikacji międzynarodowej, zdefiniujemy pojawiające się w biznesie międzynarodowym trudności komunikacyjne wynikające z różnic kulturowych. Wskażemy, jak radzić sobie w takich sytuacjach, m. in. stosując metodę mapy myśli. |
Pełny opis: |
Tematykę podzielono na wstęp oraz trzy zasadnicze części. We wstępie omówimy jaki możemy zauważyć związek między kulturą narodową a kulturą organizacji pracy w biznesie, wprowadzimy podstawowe modele. Następnie, w pierwszej części scharakteryzujemy kultury narodowe wg poznanych uprzednio modeli, wraz z zasadami kulturowo uwarunkowanego savoir vivre. W drugie części zajęć opowiemy o mapie kulturowej wg Erin Meyer (kobiety znajdującej się na liście 50 najbardziej wpływowych osób świata biznesu Thinkers50). Na koniec według koncepcji Meyer wykonamy indywidualne „mapy” kulturowe – tę część możemy nazwać warsztatową. W tym przypadku mapę należy rozumieć jako mapę myśli - Mind Mapping. Przewidziane są krótkie spotkania z przedstawicielami różnych kultur (trzeba znać angielski). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Trompenaars F. & Hampden-Turner Ch., 2007, Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, http://www.home.umk.pl/~lechziel/teaching/Siedemwymiarowkultury.pdf Business Speaker Erin Meyer: How Cultural Differences Affect Business, https://www.youtube.com/watch?v=zQvqDv4vbEg Lektura uzupełniająca: Meyer E., 2023, Mapa kulturowa. Jak skutecznie radzić sobie z różnicami kulturowymi w biznesie, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków. Rozkwitalska M., 2008, Kultury organizacyjne przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym// Problemy zarządzania we współczesnych organizacjach: teoria i praktyka : praca zbiorowa/ ed. redakcja naukowa Waldemar Pawlak, Tadeusz Noch. Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Administracji, s.227-246 (dostępne w Internecie). Łęcka, I.; Pantyley, V.;Fakeyeva, L.; Cruceanu, A. “East” in Europe—Health Dimension through the Lens of the UK Daily Mail and Statistical Facts. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021,18, 3705. https://doi.org/10.3390/ijerph18073705 Solska, Ewa, 2019, Czas kultury naukowej, Lublin, Wydawnictwo UMCS |
Efekty uczenia się: |
K_W09 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową odnoszącą się do różnic kulturowych w kontekście zachowań człowieka mieszkającego w różnych częściach świata K_W10 potrafi nazwać i scharakteryzować najbardziej charakterystyczne modele kulturowe i modele organizacyjne K_W11 ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań zróżnicowanych zachowań codziennych ludzi w Polsce i na świecie; relatywności sytuacji K_W14 ma świadomość różnorodności zagrożeń nieporozumienia o podłożu kulturowym uczestników biznesu międzynarodowego i w konsekwencji ich wpływu na sytuację społeczno-gospodarczą, a nawet polityczną państw świata K_U02 potrafi wskazać źródła różnic kulturowych mieszkańców różnych krajów świata K_U04 potrafi zastosować wiedzę z zakresu znajomości różnic kulturowych do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata biznesu K_U07 umie porównać i dostrzec zależności między retoryką mediów na tematy dotyczące kultury a współczesnymi trendami w międzynarodowym biznesie K_U09 potrafi zastosować zdobyta podczas zajęć wiedzę w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U21 posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z uwzględnieniem metod naukowych, map mind. K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K05 ma świadomość odmienności kulturowej państw świata i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia różnych koncepcji zachowań zawodowych mieszkańców współczesnego świata K_K06 widzi potrzebę prowadzenia dialogu |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny składowe z: 1. wystąpienia ustnego oraz 2. pisemnego zapisu „mapy” złożą się na jedną wspólną ocenę końcową. Nie można zaliczyć nie uczestnicząc w zajęciach – eksternistycznie (wykonując jednie prace pisemne na koniec). Jakkolwiek trzykrotna nieobecność jest dopuszczalna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Łęcka | |
Prowadzący grup: | Izabella Łęcka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.