Akademia filmu dokumentalnego Docs Against Gravity cz. 1 ONLINE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-AFAG1-ONLINE-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Akademia filmu dokumentalnego Docs Against Gravity cz. 1 ONLINE |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie przez Internet (platforma edukacyjna) Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Na program zajęć (wykładów, projekcji i dyskusji) składają się najwybitniejsze i najżywiej dyskutowane w ostatnich latach filmy dokumentalne. Film dokumentalny na początku XXI wieku nie tylko wyraźnie zyskuje na popularności, ale w świadomości wielu widzów pozostaje bardziej wiarygodnym i niezależnym niż film fabularny sposobem mówienia o rzeczywistości. Szczegóły: http://akademiadokumentalna.pl/szkoly-wyzsze/uw/ |
Pełny opis: |
Zajęcia będą odbywać się online. Uczestniczki i Uczestnicy będą otrzymywać dostęp do filmu i wykladu online. Studenci, chcący uczestniczyć w zajęciach i uzyskać z nich zaliczenie, zobowiązani są do wykupienia semestralnego dostępu (e-karnetu), którego cena wynosi 150 zł. E-karnety należy opłacić przelewem na konto na poniższe dane: AGAINST GRAVITY SP. Z O. O. ul. Bukowińska 26c/12 02-703 Warszawa nr konta Alior Bank: 52 2490 0005 0000 4610 3977 6440 w tytule przelewu: AFD1 ONLINE ZIMA 2020/2021 IMIĘ I NAZWISKO Uwaga! Samo opłacenie dostępu nie gwarantuje miejsca na liście uczestników zajęć. Osoby chcące uzyskać zaliczenie z przedmiotu muszą w pierwszej kolejności zarejestrować się na zajęcia w systemie USOS. Dopiero po rejestracji należy opłacić e-karnet. Prowadząca: Kaja Klimek Koordynatorka: Klaudia Gniady (Akademia Dokumentalna). Kontakt w sprawach organizacyjnych: klaudia@againstgravity.pl DOKŁADNY PROGRAM NA SEMESTR ZIMOWY 2020/21 POJAWI SIĘ NA STRONIE AKADEMII DOKUMENTALNEJ: http://akademiadokumentalna.pl/szkoly-wyzsze/uw/ |
Literatura: |
Film dokumentalny: Kreatywne opowiadanie, Sheila Curran Bernard, Warszawa 2011 Bohater w filmie dokumentalnym, Jacek Bławut, Łódź 2010 Film Art. Sztuka Filmowa. Wprowadzenie, David Bordwell, Kristin Thompson, Warszawa 2010, rozdz. Film dokumentalny New Documentary: A Critical Introduction, Stella Bruzzi, London 2000 DOCąd. Rozmowy z polskimi dokumentalistami, Katarzyna Taras, Jakub Socha, Wydawnictwo Filmoteki Śląskiej, Katowice 2014 Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej, red. Agnieszka Wiśniewska, Julian Kutyła, Warszawa 2010 Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza, Mikołaj Jazdon, Poznań 2009 Klucze do rzeczywistości: Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989, red. Małgorzata Hendrykowska, Poznań 2005 Polskie kino dokumentalne 1989–2009: Historia polityczna, red. Agnieszka Wiśniewska, Warszawa 2011 Poetyka kina dokumentalnego, Mirosław Przylipiak, Gdańsk 2000 Direct cinema: Observational documentary and the politics of the sixties, Dave Saunders, London 2007 Documentary: The Margins of Reality, Paul Ward, London 2005 Werner Herzog, red. Peter C. Seel, Bogusław Zmudziński, Kraków 1994 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza • Student zna najważniejszych twórców i najwybitniejsze dzieła współczesnego, światowego kina dokumentalnego • Student zna najważniejsze nurty, zjawiska i twórców w historii kina dokumentalnego • Student wie, przed jakimi wyzwaniami stoją zarówno twórcy, jak i widzowie filmów dokumentalnych • Student zna kontekst historyczno-społeczno-kulturowy współczesnego kina dokumentalnego oraz najczęściej poruszaną w konkretnych filmach problematykę • Student wie, przy użyciu jakich narzędzi teoretycznych i analitycznych badać film dokumentalny Umiejętności: • Student potrafi samodzielnie analizować filmy dokumentalne pod kątem zastosowanych w nich rozwiązań formalnych i estetycznych • Student potrafi samodzielnie analizować filmy dokumentalne w szerszym kontekście historycznym i społecznym • Student potrafi wykorzystać filmy dokumentalne w pracy naukowej, np. jako źródło do badań historycznych i socjologicznych • Student potrafi wskazać różnice i podobieństwa między językiem kina dokumentalnego i fabularnego |
Metody i kryteria oceniania: |
1. OBECNOŚĆ: W semestrze zimowym 2020/2021 zaplanowanych jest dwanaście projekcji. Maksymalna ilość nieobecności umożliwiająca zaliczenie przedmiotu to: CZTERY, każda kolejna będzie oznaczała brak możliwości zaliczenia przedmiotu. Ze względu na charakter zajęć nie ma znaczenia czy nieobecności są usprawiedliwione czy nie. Każdej i każdemu przysługują DWIE NIEOBECNOŚCI na projekcjach bez żadnych konsekwencji. Za kolejne DWIE, które uznajemy za nadprogramowe, należy napisać recenzje wybranych filmów z AFD, na których projekcji się było (innych niż wybrana do pracy zaliczeniowej). W tej pracy liczy się OPINIA, krytyczne spojrzenie, a nie powszechnie dostępne dane na temat filmu, jego twórców, przebiegu ukazanej sytuacji. Recenzja może być krótszą formą odpowiedzi na pytanie zadane w czasie zajęć. Objętość: maksymalnie 3000 znaków. Termin nadsyłania: ostatnie zajęcia w semestrze. UWAGA: To Uczestniczka i Uczestnik zajęć powinni wiedzieć, na których zajęciach ich nie było i jaki film opuścili. Również kontrolowanie ilości nieobecności leży po Waszej stronie. 2. PRACA ZALICZENIOWA Warunkiem zaliczenia zajęć, poza obecnością, będzie przygotowanie pracy zaliczeniowej w postaci materiału wideo z dołączoną pisemną eksplikacją zastosowanej formy i metody pracy. Jak się do tego zabrać? Każdemu prezentowanemu w ramach zajęć filmowi będzie towarzyszyło pytanie dotyczące czy to treści poruszanych w filmie, czy jego formy estetycznej, ale również szerszego kontekstu społecznego, kulturowego czy politycznego, w który film się wpisuje. Uczestniczka i Uczestnik zajęć wybierają zatem jeden film prezentowany w ramach Akademii i przygotowują odpowiedź na dotyczące go pytanie postawione w czasie dyskusji po owym filmie - w postaci materiału video. Pytania po zajęciach pojawią się na stronie Akademii (http://akademiadokumentalna.pl/szkoly-wyzsze/uw/) - poniżej filmu, którego dotyczą. Wymagania dotyczące pracy: Praca wideo: Długość to maksymalnie 3 minuty, popularny format video (mpeg, vlc, mp4, avi) wysłane poprzez Google Drive, Dropbox, Wetransfer. Materiał ma mieć charakter krytyczno-filmowy i eseistyczny. Co to oznacza? Autorka i Autor prezentują swoje poglądy i przemyślenia, dowodzą krytycznego myślenia o filmie i jego kontekście. Forma - właściwie dowolna - od wypowiedzi bezpośrednio do kamery (uwaga: przemyślanej i wypowiedzianej, a nie odczytanej! Czytanie oznacza dyskwalifikację i zwrot pracy!), przez różnorodne formy montażowe, vlogowe, wideo-eseistyczne (zmontowane materiały wizualne i komentarz autorki autora), po... No właśnie. Granicą jest Wasza inwencja twórcza. Praca powinna też zawierać planszę z listą wykorzystanych materiałów, których nie jesteście Autorami. Eksplikacja autorska: do pracy (np. w treści maila) należy dołączyć pisemne uzasadnienie wybranej formy i metody pracy w przypadku wybranego zagadnienia oraz opis procesu twórczego. Długość: 2000 znaków ze spacjami. Nazwa pliku wideo według schematu: imię_nazwisko_numer pytania W treści maila wpisujemy również Imię i nazwisko i numer indeksu. Jeśli szukacie inspiracji, serdecznie polecamy kanał AFD na YouTube, gdzie można obejrzeć najciekawsze prace uczestników poprzednich edycji zajęć. Oto link do playlisty: https://www.youtube.com/playlist?list=PLxQwj-KIMz_dhYoSlgAP2BbAIjVtpDTZS Charakter samych pytań towarzyszących filmom wskaże, że zarówno w pierwszym jak i drugim przypadku możliwości i form wyrazu będzie wiele. Liczy się przede wszystkim inwencja twórcza, własne przemyślenia i pomysły i kreatywność Autorki i Autora. KRYTERIA OCENIANIA: Przy ocenie pod uwagę będą brane: - zgodność z tematem - lub uzasadnione od niego odbieganie, jeśli Autorka lub Autor ma taką potrzebę - odpowiedź na pytanie dowodząca przemyślenia zagadnienia - odniesienia nie tylko do filmu, ale i innych tekstów kultury i kontekstów - oryginalność myśli i wyjście poza obiegowe, stereotypowe przekonania - własna, uzasadniona opinia i stanowisko - pomysł na realizację - jest ważniejszy właściwie niż samo wykonanie. Zdajemy sobie sprawę, że dla wielu z Was to pierwsza próba wypowiedzi w takiej formie. Bardzo szanuję każdą próbę wyjścia poza strefę komfortu i zmierzenia się z nową formą wyrazu - inwencja twórcza - to szerokie zagadnienie. Najważniejsze jest to, żebyście podjęli próbę, eksperymentowali i stworzyli autorskie dzieło - w przypadku wypowiedzi do kamery: najważniejsza jest jasność, spójność i przejrzystość wywodu podanego bezpośrednio do kamery (czyli do widzki, która Was ogląda), a nie odczytywanego z kartki/monitora. Czytanie rzuca się w oczy i oznacza zwrot pracy oraz konieczność zmierzenia się z tym lub innym tematem raz jeszcze - długość materiału - 3 minuty to absolutne maksimum. Ekonomia wypowiedzi jest istotna - na końcu plansza z wykorzystanymi materiałami (wideo, muzyka), jeśli z takich korzystaliście 3. TERMIN NADSYŁANIA PRACY VIDEO: dwa tygodnie po projekcji Gotowe prace należy wysłać pod adres akademiafilmudokumentalnego@gmail.com UWAGA! Termin jest niezmienny, rygorystycznie przestrzegany i nie ma od niego odstępstw, a jego przekroczenie zamyka drogę do opracowania pytania związanego z tym właśnie filmem - pozostaje on jednak przez resztę semestru dostępny do recenzji zaliczającej ewentualną nadprogramową nieobecność. Jeśli zajęcia nie odbywają się - termin to wciąż dwa tygodnie dla video. Dlaczego tak musi być? Zależy nam, żeby jak najszybciej sprawdzać prace, szczególnie, gdy semestr zbliża się do końca. Dlatego też serdecznie namawiamy i zachęcamy, żeby zająć się pracami zaliczeniowymi wcześniej na przestrzeni semestru, a nie zostawiać spełnienie warunków zaliczenia na ostatni moment. Za pracę można zdobyć 5 punktów. Oceniane będą zarówno forma, koncept jak i treść. Po wypełnieniu warunków dotyczących obecności na tej podstawie wystawiona zostanie ocena końcowa. UWAGA! OTO JEDYNY ADRES DO WYSYŁKI WSZYSTKICH PRAC: akademiafilmudokumentalnego@gmail.com Na pytania bieżące odpowiadamy na stronie Akademii Filmu Dokumentalnego na facebooku, zachęcamy więc do lajkowania i śledzenia, a także sprawdzania o co już pytanie padło, bo może odpowiedź na to, które Uczestniczkę i Uczestnika nurtuje już tam jest? OTO LINK DO STRONY NA FB: https://www.facebook.com/AkademiaFilmuDokumentalnegoUW/ |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.