Komunikacja biznesowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-KOBI-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja biznesowa |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
Przedmioty 4EU+ (z oferty jednostek dydaktycznych) Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie przez Internet (platforma edukacyjna) Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Celem wykładu jest dostarczenie Studentom wiedzy na temat komunikacji, zarówno wodniesieniu do najprostszych relacji, jak również do komunikacji biznesowej, politycznej i kulturowej. Słowa kluczowe: komunikacja, biznes, media, social media, marketing, public relations, influencer, kultura, autoprezentacja, personal brandung |
Skrócony opis: |
Usystematyzowanie posiadanej wiedzy na temat komunikacji, dostarczenie wiedzy na temat jej funkcji, roli, jak również technik, metod oraz narzędzi wykorzystywanych do osiągania celów biznesowych. Prezentacja teoretycznych i praktycznych zagadnień oraz zjawisk związanych z komunikacją, omówienie stereotypów, mitów oraz różnic kulturowych, wprowadzenie do komunikacji organizacyjnej / biznesowej, w tym komunikacji politycznej, marketingowej oraz PR. |
Pełny opis: |
Tematy poruszane na wykładach: Podstawy komunikowania się, środki, rola i funkcje komunikowania, informowanie, wywieranie wpływu, perswazja i jej strategie, zachowania komunikacyjne i współdziałanie, Komunikacja werbalna i niewerbalna, kody komunikacyjne, komunikowanie w małych grupach Wartości społeczne, przekazy masowe, motywy użytkowania mediów i struktura społeczna publiczności, wykluczenie, teorie bazowe, oddziaływanie i efekty mediów. Personal branding, znaczenie mowy ciała, taktyki autoprezentacji, kompetencje osobiste i komunikacyjne, schematy komunikacji, zasady skutecznej komunikacji, techniki efektywnego słuchania, bariery w przekazie i odbiorze, interakcja Komunikacja polityczna / społeczna, public affairs, lobbing, media polityczne, programowanie neurolingwistyczne, badania opinii publicznej, debaty i wystąpienia publiczne, mediatyzacja polityki, kampanie społeczne Propaganda i manipulacja, język, wolność mediów, przeciwdziałanie, postprawda, manipulacja, wojna psychologiczna, pranie mózgów, wywieranie wpływu, fake newsy, przecieki, obiektywizm, analiza treści, Komunikacja marketingowa, reklama i jej znaczenie w komunikacji, branding i rebranding, design thinking, content marketing, storytelling, marketing bezpośredni, komunikacja wizualna, social media i influencer marketing, społeczna odpowiedzialność biznesu Komunikacja biznesowa, relacje i komunikacja z otoczeniem, media relations i zmiana modelu pracy dziennikarzy, komunikacja wewnętrzna, audyt komunikacyjny, e-PR, sponsoring, monitorowanie mediów, zarządzanie kryzysowe, employer branding, corporate identity Komunikacja kulturowa – symbolizacja, wartości, normy i typologie kulturowe, zmiany pokoleniowe, technologiczne i kulturowe, globalizacja kultury i komunikowanie międzykulturowe, popkultura, multimedialność, pojęcia: akulturacja, dekulturacja, szok kulturowy, ksenofilia, asymilacja |
Literatura: |
Adams K., Galanes GJ., Komunikacja w grupach, PWN, Warszawa 2008 Baney J., Komunikacja interpersonalna, ABC Wolters Kluwer business / IPS, Warszawa 2009 Budzanowska-Drzewiecka M., Marcinkowski A.,Motyl-Adamczyk A., Różnice kulturowe w komunikacji biznesowej, Wyd.UJ, Kraków 2016 Budzyński W. Public Relation, wizerunek, reputacja, tożsamość, Poltext, Warszawa 2018 Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001. Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa 2007. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Astrum , Wrocław 2004 Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 Gawroński S., Media relations, współpraca dziennikarzy i specjalistów PR, Rzeszów 2006 Goban-Klas T: Media i komunikowanie masowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008. Golka M.,Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo dezinformacyjne, PWN, 2008 Griffin, E.A., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2003 Hamilton Cheryl Skuteczna komunikacja w biznesie, PWN 2011 Jakubowicz K., Media publiczne i profesjonalne, Warszawa 2007 Kunczik M. i ZipfelA., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Scholar, Warszawa, 2000 Lusińska A. Kampanie społeczne w służbie publicznej. Komunikowanie rządowe w Polsce w latach 1994-2015 z wykorzystaniem informacyjnych kampanii społecznych, CeDeWu 2019 McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007. Michalczyk S., Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego. Śląsk. Katowice 2008 Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Universitas, Kraków 2012 Młyniec E., Opinia publiczna. Wstęp do teorii., Wydawnictwo Forum Naukowe, 2001 Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K.- Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2007 Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes., Oficyna Wydawnicza ASPRA, Warszawa 2001. Ogonowska A., Edukacja medialna. Klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości, Kraków 2003 Olędzki J., Tworzydło D., Public Relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006 Ollivier B., Nauki o komunikacji, Oficyna naukowa 2010 Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008 Płudowski T. Komunikacja Polityczna w Amerykańskich Kampaniach Wyborczych, PWN 2008 Stawik A., Lobbing w strategiach przedsiębiorstw., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009 Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN 2006 Wojcik Krystyna., Public Relations. Wiarygodny Dialog z otoczeniem., Wolters Kluwer Polska, warszawa 2013 Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002 |
Efekty uczenia się: |
Studenci znają podstawowe zagadnienia i terminy z zakresu komunikacji, rozpoznają poszczególnejej rodzaje i rozumieją poszczególne funkcje, potrafią wskazać kanały komunikacji oraz możliwe strategie, posiadają usystematyzowaną wiedzę na temat komunikacji, potrafią wskazać i rozpoznać podstawowe narzędzia komunikacji biznesowej oraz politycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.