Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja biznesowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-KOBI-OG
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja biznesowa
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: Przedmioty 4EU+ (z oferty jednostek dydaktycznych)
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie przez Internet (platforma edukacyjna)
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Celem wykładu jest dostarczenie Studentom wiedzy na temat komunikacji, zarówno wodniesieniu do najprostszych relacji, jak również do komunikacji biznesowej, politycznej i kulturowej.


Słowa kluczowe: komunikacja, biznes, media, social media, marketing, public relations, influencer, kultura, autoprezentacja, personal brandung

Skrócony opis:

Usystematyzowanie posiadanej wiedzy na temat komunikacji, dostarczenie wiedzy na temat jej funkcji, roli, jak również technik, metod oraz narzędzi wykorzystywanych do osiągania celów biznesowych. Prezentacja teoretycznych i praktycznych zagadnień oraz zjawisk związanych z komunikacją, omówienie stereotypów, mitów oraz różnic kulturowych, wprowadzenie do komunikacji organizacyjnej / biznesowej, w tym komunikacji politycznej, marketingowej oraz PR.

Pełny opis:

Tematy poruszane na wykładach:

Podstawy komunikowania się, środki, rola i funkcje komunikowania, informowanie, wywieranie wpływu, perswazja i jej strategie, zachowania komunikacyjne i współdziałanie, Komunikacja werbalna i niewerbalna, kody komunikacyjne, komunikowanie w małych grupach

Wartości społeczne, przekazy masowe, motywy użytkowania mediów i struktura społeczna publiczności, wykluczenie, teorie bazowe, oddziaływanie i efekty mediów.

Personal branding, znaczenie mowy ciała, taktyki autoprezentacji, kompetencje osobiste i komunikacyjne, schematy komunikacji, zasady skutecznej komunikacji, techniki efektywnego słuchania, bariery w przekazie i odbiorze, interakcja

Komunikacja polityczna / społeczna, public affairs, lobbing, media polityczne, programowanie neurolingwistyczne, badania opinii publicznej, debaty i wystąpienia publiczne, mediatyzacja polityki, kampanie społeczne

Propaganda i manipulacja, język, wolność mediów, przeciwdziałanie, postprawda, manipulacja, wojna psychologiczna, pranie mózgów, wywieranie wpływu, fake newsy, przecieki, obiektywizm, analiza treści,

Komunikacja marketingowa, reklama i jej znaczenie w komunikacji, branding i rebranding, design thinking, content marketing, storytelling, marketing bezpośredni, komunikacja wizualna, social media i influencer marketing, społeczna odpowiedzialność biznesu

Komunikacja biznesowa, relacje i komunikacja z otoczeniem, media relations i zmiana modelu pracy dziennikarzy, komunikacja wewnętrzna, audyt komunikacyjny, e-PR, sponsoring, monitorowanie mediów, zarządzanie kryzysowe, employer branding, corporate identity

Komunikacja kulturowa – symbolizacja, wartości, normy i typologie kulturowe, zmiany pokoleniowe, technologiczne i kulturowe, globalizacja kultury i komunikowanie międzykulturowe, popkultura, multimedialność, pojęcia: akulturacja, dekulturacja, szok kulturowy, ksenofilia, asymilacja

Literatura:

Adams K., Galanes GJ., Komunikacja w grupach, PWN, Warszawa 2008

Baney J., Komunikacja interpersonalna, ABC Wolters Kluwer business / IPS, Warszawa 2009

Budzanowska-Drzewiecka M., Marcinkowski A.,Motyl-Adamczyk A., Różnice kulturowe w komunikacji biznesowej, Wyd.UJ, Kraków 2016

Budzyński W. Public Relation, wizerunek, reputacja, tożsamość, Poltext, Warszawa 2018

Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.

Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa 2007.

Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Astrum , Wrocław 2004

Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

Gawroński S., Media relations, współpraca dziennikarzy i specjalistów PR, Rzeszów 2006

Goban-Klas T: Media i komunikowanie masowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008.

Golka M.,Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo dezinformacyjne, PWN, 2008

Griffin, E.A., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2003

Hamilton Cheryl Skuteczna komunikacja w biznesie, PWN 2011

Jakubowicz K., Media publiczne i profesjonalne, Warszawa 2007

Kunczik M. i ZipfelA., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Scholar, Warszawa, 2000

Lusińska A. Kampanie społeczne w służbie publicznej. Komunikowanie rządowe w Polsce w latach 1994-2015 z wykorzystaniem informacyjnych kampanii społecznych, CeDeWu 2019

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007.

Michalczyk S., Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego. Śląsk. Katowice 2008

Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Universitas, Kraków 2012

Młyniec E., Opinia publiczna. Wstęp do teorii., Wydawnictwo Forum Naukowe, 2001

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K.- Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2007

Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes., Oficyna Wydawnicza ASPRA, Warszawa 2001.

Ogonowska A., Edukacja medialna. Klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości, Kraków 2003

Olędzki J., Tworzydło D., Public Relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006

Ollivier B., Nauki o komunikacji, Oficyna naukowa 2010

Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008

Płudowski T. Komunikacja Polityczna w Amerykańskich Kampaniach Wyborczych, PWN 2008

Stawik A., Lobbing w strategiach przedsiębiorstw., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009

Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN 2006

Wojcik Krystyna., Public Relations. Wiarygodny Dialog z otoczeniem., Wolters Kluwer Polska, warszawa 2013

Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002

Efekty uczenia się:

Studenci znają podstawowe zagadnienia i terminy z zakresu komunikacji, rozpoznają poszczególnejej rodzaje i rozumieją poszczególne funkcje, potrafią wskazać kanały komunikacji oraz możliwe strategie, posiadają usystematyzowaną wiedzę na temat komunikacji, potrafią wskazać i rozpoznać podstawowe narzędzia komunikacji biznesowej oraz politycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin testowy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)