Popkultura w PRL
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-PPPL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Popkultura w PRL |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
W ramach wykładu przedstawiane są zagadnienia dotyczące kultury popularnej w Polsce po II wojnie światowej. |
Pełny opis: |
W ramach wykładu omówione zostanie problematyka szeroko rozumianej kultury popularnej w Polsce po II wojnie światowej. Podczas wykładu student obejrzy fragmenty kultowych filmów, seriali, programów i kabaretów okresy PRL, tak polskich, jak i zagranicznych emitowanych wówczas w kinach i telewizji. Wykaz poszczególnych tematów: - narodziny kultury popularnej i kształtowanie się jej natury - techniki i środki masowego przekazu, - krytyka kultury popularnej - przykłady produkcji skierowanych do masowego odbiorcy, - kultowe filmy, seriale oraz programy telewizyjne, - przybliżenie najpopularniejszych kabaretów PRL-u Każdy wykład jest bogato ilustrowany materiałami audiowizualnymi pochodzącymi z okresu PRL. |
Literatura: |
• T. Lubelski, Historia kina polskiego, Chorzów 2009, • D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Warszawa 1999. • D. Macdonald, Teoria kultury masowej, Kraków 2002, • A. Idzikowska-Czubaj, Rock w PRL-u. O paradoksach współistnienia, Poznań 2011, • B. Koziczyński, 333 popkultowe rzeczy PRL, Poznań 2007, • P. Derlatka, Poeci i piosenki 1956-1989, Poznań 2012, • J. Kończak, Od Tele-echa do polskiego zoo. Ewolucja programu TVP, Warszawa 2008. • Kozieł, Za chwilę dalszy ciąg programu…: Telewizja Polska czterech dekad 1952-1989, Warszawa 2003, • Ikony PRL. Bohaterowie tamtych lat, Warszawa 2011, • Życie PRL. Praca, rozrywka, ludzie, Warszawa 2011, • A. Pelka, Teksas-Land. Moda młodzieżowa w PRL, Warszawa 2007, • V. Wróblewska, Z zagadnień kultury popularnej, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA 1. zna najważniejsze zagadnienia dotyczące kultury popularnej. 2. posiada wiedzę o genezie kultury popularnej oraz technikach i środkach masowego przekazu. UMIEJĘTNOŚCI 1. umie omówić cechy charakterystyczne poszczególnych subkultur okresu PRL-u 2. zna przykłady popkulturowych filmów, seriali oraz programów telewizyjnych emitowanych w PRL-u. 3. potrafi wymienić przykłady produkcji skierowanych do masowego odbiorcy w Polsce po II wojnie światowej. 4. potrafi wymienić najpopularniejsze magazyny ukazujące się w okresie PRL-u. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas oceniania studenta brana jest pod uwagę przede wszystkim jego wiedza wyniesiona z wykładu oraz zdobyta podczas samodzielnej pracy w domu zaprezentowana podczas egzaminu końcowego. Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z tekstu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.