Współczesna krytyka artystyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-11B2KA |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.205
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesna krytyka artystyczna |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: |
Polonistyczne minimum programowe Przedmioty obowiązkowe dla II rok filolgii polskiej - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Uczestniczący w wykładzie student powinien mieć umiejętności z zakresu analizy komparatystycznej. Powinien znać literaturę współczesną oraz orientować się w nurtach współczesnej sztuki. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład ukazuje istotę i specyfikę współczesnej krytyki artystycznej (teatralnej, filmowej, plastycznej, muzycznej itd.) w konfrontacji zarówno z krytyką literacką, jak i z historycznymi formami krytyki artystycznej ; zestawia język krytyki z językiem sztuki; prezentuje formy i gatunki krytyczne, omawia uwarunkowania, motywacje, strukturę i funkcje tekstu krytycznego w stosunku do dzieła, odbiorcy i danego obiegu artystycznego oraz przywołuje technologie medialne właściwe dla poszczególnych rodzajów i form krytyki artystycznej. Poddaje analizie różne społeczne i kulturowe sposoby przejawiania się krytyki artystycznej, śledzi jej antynomie oraz wskazuje na role, jakie krytyk odgrywa we współczesnej kulturze (zwłaszcza w relacji autor – tekst – odbiorca – instytucje artystyczne i pozaartystyczne); szkicuje sytuację kulturową krytyka i krytyki artystycznej – wskazuje na przestrzenie wolności, uwikłania, służebności |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zaprezentowanie zakresu, zadań i specyfiki współczesnej krytyki artystycznej. A zatem: czym jest ta krytyka historycznie i współcześnie oraz jakie są jej powinności i faktyczne funkcje we współczesnej kulturze i we współczesnym społeczeństwie? Kim jest krytyk artystyczny? Co stanowi przedmiot krytyki i jakie miejsce zajmuje ona we współczesnej edukacji i komunikacji kulturowej (w relacjach autor- tekst artystyczny- publiczność – instytucje artystyczne - rynek)? Równie ważna jest analiza rozmaitych społecznych, kulturowych i estetycznych usytuowań i uwarunkowań omawianej krytyki. Do zadań przedmiotu należy również opis różnorodności form i języków krytycznych; łącznie z pokazaniem historycznego rozwoju krytyki oraz scharakteryzowanie jej języka w konfrontacji z językiem sztuki. Wykład ukazuje specyfikę form krytyki: literackiej, filmowej, teatralnej, muzycznej, sztuk plastycznych; omawia tak podkreślanie, jak i zacieranie granic między twórcą, publicznością a krytyką (m. in. w Internecie). Wydobywa istotne cechy przekazu krytycznego, szkicuje jego poetykę; odpowiada na kluczowe pytania dotyczące wartościowania zjawisk artystycznych, ich opisu i interpretacji. Wyodrębnia poszczególne dyskursy i gatunki krytyczne, główne typy krytyki artystycznej oraz związki z bieżącymi tendencjami w sztuce (plastyce, filmie, muzyce, teatrze, architekturze, balecie itd.). |
Literatura: |
Literatura fakultatywna, zalecana (wybór): 1. Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D.Kozicka, T.Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007 2. E.Udalska, Krytyka teatralna: rozważania i analizy, Katowice 2000. 3. Z badań porównawczych nad filmem, red. A.Helman, A.Gwóźdź, Kraków 1980 4. Literatura a malarstwo – malarstwo a literatura. Panorama myśli polskiej XX wieku, red. G. Królikiewicz, I. Puchalska, M.Siwiec, O. Płaszczewska, Kraków 2008. 5. W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, wyd. 4. 1988-1989, t. 3. 6. S. Kisielewski, Muzyka i mózg, Kraków 1974. |
Efekty uczenia się: |
Student po wysłuchaniu wykładu rozumie pojęcie krytyki artystycznej i umie ulokować ją wśród innych form pisania i wypowiadania się o tekście artystycznym. Orientuje się w typach i odmianach krytyki artystycznej; umie rozpoznać tekst krytyczny i przedstawić jego cechy na konkretnych przykładach. Dostrzega i opisuje wpływ sztuki na krytykę artystyczną zarówno w sferze poddawanego krytyce tekstu jak i w sferze form krytyki. Student potrafi określać i wyjaśniać zasady rządzące współczesnym tekstem krytycznym. Potrafi też analizować i oceniać teksty krytyczne ze względu wiedzę i kompetencje krytyka. |
Metody i kryteria oceniania: |
kontrola obecności i ocena ciągła |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.