Intertekstualność, intersemiotyczność, wysoki modernizm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-B9K-LW1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Intertekstualność, intersemiotyczność, wysoki modernizm |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest prześledzenie relacji polskiej literatury nowoczesnej w jej najwybitniejszych przejawach (jako odpowiednikach anglosaskiego "high modernism") z innymi literaturami - zarówno współczesnymi obcymi jak dawniejszymi - oraz z innymi sztukami: muzyką, filmem, malarstwem. |
Pełny opis: |
1. T.S. Eliot wobec dramatów muzycznych Wagnera i wagneryzmu literackiego. 2. Żeromski jako kryptowagnerysta? 3. Wagneryzm Iwaszkiewicza. 4. Miłosz wobec Blake'a, Eliota i Audena. 5/6. Różewicz a Eliot, Celan, Francis Bacon, Kafka. 7. Rymkiewicz, Eliot, Pound. 8. Gombrowicz, Freud, Szekspir, Carl Schmitt. 9. Iwaszkiewicz i diabły. 10. Stryjkowski wobec dramatu i filmu. 11. Średniowiecze Parnickiego. 12. Huelle a Grass. |
Literatura: |
1. Eliot - "Ziemia jałowa" i "Popielec", fragmenty "Złota Renu" i "Parsifala" Wagnera. Pomocniczo: J.L. Weston - "Graal", Ch. de Troyes - "Percewal", W. v. Eschenbach - "Parzival", M. Dolar, S. Žižek - "Druga śmierć opery". 2. Żeromski - "Przedwiośnie". 3. Iwaszkiewicz - "Przyjaciele", pomocniczo: "Czerwone tarcze", "Tano". 4. Miłosz - "Ocalenie" i "Światło dzienne", Blake - "Pieśni niewinności / doświadczenia", Auden - "List noworoczny", pomocniczo: Miłosz - "Ziemia Ulro", J. Ward - "T.S. Eliot w oczach trzech polskich pisarzy", A. v. Nieukerken - "Ironiczny konceptyzm", M. Heydel - "Obecność T.S, Eliota w literaturze polskiej". 5. Różewicz - "Zawsze fragment. Recycling", malarstwo F. Bacona, pomocniczo: D. Sylvester - "Brutalność faktu", G. Deleuze - "Francis Bacon", C. Wodziński - "Kairos. Celan - Heidegger". 6. Różewicz - "Pułapka", "Odejście głodomora", "Płaskorzeźba", Kafka - "List do ojca", "Głodomór", pomocniczo: G. Deleuze, F. Guattari - Kafka. 7. Rymkiewicz - 'Czym jest klasycyzm i "Metafizyka", Eliot - wybór esejów, Pound - "Cantos". 8. Gombrowicz - "Ślub", fragmenty z Freuda i Schmitta. 9. Iwaszkiewicz - "Matka Joanna od Aniołów", ekranizacja Kawalerowicza, Huxley, Penderecki - "Diabły z Loudun". 10. Stryjkowski - "Austeria", ekranizacja Kawalerowicza, porównawczo: "Natan mędrzec" (dramat Lessinga / film Noi), "Dybuk" (dramat An-skiego / film Waszyńskiego). 11. Parnicki - "Tylko Beatrycze" wraz z ekranizacją, pomocniczo: "Saga o Njalu". 12. Huelle - "Weiser Dawidek", G. Grass - "Kot i mysz", "Blaszany bębenek" V. Schloendorffa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA (Absolwent zna i rozumie: ) —dynamikę rozwoju literatury polskiej i światowej XIX i XX wieku (K_W10),—relacje między literaturami narodowymi, —tematy i idee pisarskie wybranych twórców literatury światowej (K_W04)—wpływ dzieł literackich na dzieje kultury europejskiej i światowej (K_W01) —w stopniu pogłębionym metody interpretacji i analizy porównawczej tekstu literackiego (K_W07) —metody komparatystyki literackiej, komparatystyki dyskursów, komparatystyki mediów, komparatystyki interartystycznej i semiotyki porównawczej (K_W02, K_W05, K_W07, K_W13) —arcydzieła literatury światowej oraz porównawcze metody ich analizy i interpretacji (K_W01, K_W10, K_W15) —współczesną i najnowszą literaturę polską, w tym również literaturę hipertekstową, które lokowane są w kontekście innych literatur, zjawisk kultury, myśli filozoficznej, ale także w konfrontacji z literaturą epok wcześniejszych (ujęcie synchroniczne i diachroniczne) (K_W01, K_W10, K_W14, K_W15) —w stopniu pogłębionym relacje literatury z innymi dyskursami (filozofią, nauką, polityką, religią, publicystyką), innymi sztukami (filmem, sztukami plastycznymi, muzyką) i innymi niż książka i druk mediami (audiowizualnością, cyfrowością) (K_W04, K_W12) UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi: ) —poddać refleksji historycznej teksty literackie (K_U03) —analizować literaturę polską w kontekście szerszym niż narodowa (K_U03) —posługiwać się analizą kontekstową jako metodą badań porównawczych (K_U01, K_U03, K_U04) —analizować i interpretować porównawczo literaturę polską z innymi literaturami, sztukami, dyskursami, mediami oraz formułować wnioski badawcze (K_U03) —w praktyce wykorzystywać znajomość komparatystycznych teorii i narzędzi badawczych, porównywać teksty kultury przynależne do odmiennych porządków semiotycznych, dyskursywnych, medialnych i analizować relacje oraz oddziaływania między nimi (K_U09) |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze), ocena aktywności, projekt studencki - do wyboru: a) krótka prezentacja na potrzeby zajęć pomocniczej lektury spoza listy wspólnej dla wszystkich (zob. spis literatury), b) esej mieszczący się w problematyce zajęć, ale niepowtarzający ich szczegółowej treści. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.