Nowoczesna literatura europejska w polskiej perspektywie (wiek XX i okolice)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C053LW1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesna literatura europejska w polskiej perspektywie (wiek XX i okolice) |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Seminarium jest poświęcone polskiej recepcji wybranych (wybitnych) zjawisk nowoczesnej literatury europejskiej (XIX i przede wszystkim XX wieku). |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiotem powstających na seminarium rozpraw licencjackich jest szeroko rozumiana XX-wieczna literatura polska. |
Pełny opis: |
Seminarium ma charakter komparatystyczny. Jego przedmiotem są wybrane literatury europejskie XIX i XX wieku (francuska, niemieckojęzyczna, angielska) widziane z perspektywy literatury polskiej minionego stulecia. Celem opisu oraz interpretacji są dialogi pomiędzy wybitnymi autorami polskimi i kanonicznymi pisarzami europejskimi (odczytywane jako dialogi wyrażające ważną problematykę epoki). Układ seminarium wyznacza połączenie porządku genologicznego (poezja, dramat, proza) z porządkiem chronologicznym. |
Literatura: |
I. Teksty literackie 1. Johann Wolfgang Goethe: wybór wierszy 2. Friedrich Holderlin: wybór wierszy 3. Charles Baudelaire / Arthur Rimbaud: wybór wierszy 4. Georg Heym / Georg Trakl: wybór wierszy 5. Rainer Maria Rilke: wybór wierszy 6. Stefan George: wybór wierszy 7. Paul Valery: wybór wierszy 8. Thomas S. Eliot: wybór wierszy 9. Paul Celan: wybór wierszy 10. Samuel Beckett: "Czekając na Godota" 11. Marcel Proust: "W poszukiwaniu straconego czasu" (wybór) 12. Franz Kafka: "Zamek" 13. Thomas Mann: "Czarodziejska góra" 14. Albert Camus: "Upadek" 15. Gunter Grass: "Blaszany bębenek" II. Monografie pisarstwa autorów uwzględnionych w programie seminarium III. Monografie zjawisk reprezentowanych przez ich twórczość IV. Monografie recepcji ich dzieł w Polsce |
Efekty uczenia się: |
Student: - rozpoznaje ważne zjawiska i procesy literatury europejskiej XIX i XX wieku oraz literatury polskiej XX wieku - identyfikuje reprezentujące je utwory literackie - rozróżnia służące ich opisowi metodologie współczesnych badań literackich (komparatystycznych) i stosuje je we własnej praktyce badawczej - potrafi łączyć literaturę ostatnich dwóch stuleci z pozostałymi obszarami szeroko rozumianej kultury - zostaje uwrażliwiony na problem relacji pomiędzy literaturą polską i europejską oraz miejsce kultury polskiej wśród kultur europejskich - rozwija zmysł dialogu i tolerancji - umie wykonać podstawowe czynności związane z przygotowaniem rozprawy licencjackiej (wybranie tematu, ułożenie konspektu, zebranie bibliografii) - potrafi samodzielnie (choć pod opieką promotora) napisać rozprawę licencjacką |
Metody i kryteria oceniania: |
Frekwencja (dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu umożliwiająca zaliczenie seminarium - dwie w semestrze), aktywność i postępy w przygotowywaniu rozprawy licencjackiej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.