Romantyczne tropy w kulturze współczesnej: literatura, teatr, film, internet
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C062LR1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Romantyczne tropy w kulturze współczesnej: literatura, teatr, film, internet |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na seminarium: - rozważać będziemy różne znaczenia, szersze i węższe, teoretyczne i operacyjne terminu romantyzm. Podstawą tych rozważań będą teksty z zakresu semantyki, ale też deklaracje programowe rozmaitych grup literackich, różne wyrazy romantycznej czy aspirującej do romantyzmu afiliacji; - porównamy różne związki literatury, teatru, filmu, internetu z sytuacją historyczną; zbadamy, jak na kształcie artystycznym oraz ideowym dzieł odciska się historyczny konkret; - przyjrzymy się różnym postaciom intertekstualności, funkcji, jakie ona pełni oraz pożytku interpretacyjnego, wynikającego z tekstowych powinowactw dzieł; - prześledzimy współczesne dyskusje z romantyzmem, jego kontynuacje, polemiki, pastisze, należące do różnych działów sztuki: literatury, publicystyki, teatru, filmu, innych wynikających z nowych mediów (gry, piosenki, fanziny etc.). |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny seminarium jest wypadkową tematu głównego oraz indywidualnych zainteresowań studentów, którzy zechcą w nim uczestniczyć. O ile ta druga grupa zagadnień pozostaje na razie niewiadomą, to pierwsza, wynikająca z tematu seminarium, kształtuje się następująco: - rozważać będziemy różne znaczenia, szersze i węższe, teoretyczne i operacyjne terminu romantyzm. Podstawą tych rozważań będą teksty z zakresu semantyki, ale też deklaracje programowe rozmaitych grup literackich, różne wyrazy romantycznej czy aspirującej do romantyzmu afiliacji; - porównamy różne związki literatury, teatru, filmu, internetu z sytuacją historyczną; zbadamy, jak na kształcie artystycznym oraz ideowym dzieł odciska się historyczny konkret; - przyjrzymy się różnym postaciom intertekstualności, funkcji, jakie ona pełni oraz pożytku interpretacyjnego, wynikającego z tekstowych powinowactw dzieł; - prześledzimy współczesne dyskusje z romantyzmem, jego kontynuacje, polemiki, pastisze, należące do różnych działów sztuki: literatury, publicystyki, teatru, filmu, innych wynikających z nowych mediów (gry, piosenki, fanziny etc.). Kolejnym obszarem zainteresowania w intelektualnej budowie seminarium będą szeroko pojęte mity. W tym obszarze chodzić będzie o formułowanie nowych interpretacji dzieł romantycznych i postromantycznych w perspektywie mitopoetyki. Przedmiotem dyskusji seminaryjnych będą więc rozmaite formy współczesnej ekspresji literackiej i kulturowej romantyzmu: literatura, sztuki plastyczne, muzyka, teatr, dokumenty osobiste (epistolografia, wspomnienia), publicystyka romantyczna i krytyka literacka, film, internet, historyczny oraz intelektualny kontekst omawianych zjawisk. Osoby zainteresowane interpretacją dzieł romantycznych znajdą w seminaryjnej ofercie możliwość pogłębiania wiedzy w zakresie najnowszych strategii interpretacyjnych, badania wpływów i zależności zachodzących między dziełami, ujęć komparatystycznych, intertekstualnych, hermeneutycznych. Seminarium służy przygotowaniu studenta do stworzenia pracy magisterskiej. Po ukończeniu czterosemestralnego cyklu zajęć seminaryjnych student ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą znajomość terminologii, teorii i metodologii literaturoznawczych. Ma też uporządkowaną wiedzę o głównych kierunkach ich rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie rozmaitych strategii interpretacji, kategoryzowania, łączenia oraz kontekstualizowania zjawisk literackich. Ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa w systemie nauk humanistycznych oraz o jego specyfice przedmiotowej i metodologicznej; potrafi tę wiedzę rozwijać. W zakresie umiejętności nabytych w cyklu zajęć seminaryjnych student może samodzielnie pogłębiać uzyskaną wiedzę, formułować i rozwiązywać ważne problemy historii literatury polskiej w jej światowych kontekstach, zdobywa też umiejętność pisemnej problematyzacji zagadnień historycznoliterackich z wykorzystaniem dawniejszego oraz najnowszego stanu badań. |
Literatura: |
Co jest i co bywa romantyczne: Ireneusz Bittner, U podstaw antropologii filozoficznej polskiego romantyzmu, Łódź 1998 Władysław Tatarkiewicz, Romantyzm czyli rozpacz semantyka (BazHum) Zygmunt Łempicki, Renesans, oświecenie, romantyzm, Warszawa 1966 Andrzej Walicki, Między filozofią, religią i polityką, Warszawa 1983 Andrzej Walicki, Filozofia a mesjanizm, Warszawa 1970 Maria Janion, Maria Żmigrodzka, Romantyzm i historia, Gdańsk 2001 Maria Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna, Kraków 2007 Red. Michał Kuziak, Romantyzm środkowo-europejski w kontekście postkolonialnym, cz. I i II, Kraków 2009 Red. Michał Kuziak i in., Romantyzm w lustrze postmodernizmu: (i odwrotnie), Warszawa 2014 Kwestia pamięci: Jacques Derrida, Gorączka archiwum, Warszawa 2016 Wojciech Hamerski, Ironie romantyczne, rozdz. Nowe pokolenia ironii. Kolaż, Warszawa 2018 Krzysztof M. Maj, Czas światoodczucia. Imersja jako nowa poetyka odbioru, „Teksty Drugie” 2015 nr 3 (jest pdf) Maria Janion, Tematy i media romantyczne [w:] Prace wybrane, t. IV, Kraków 2001 [tu o Gombrowiczu, Iwaszkiewiczu, Konwickim, Odojewskim] Yuval Noah Harrari, 21 lekcji na XXI wiek, Kraków 2018 Francis Fukuyama, Koniec historii, Poznań 2000 Renata Jochymek, W zwierciadle biografii. Współczesna polska biografia literacka na przykładzie utworów Joanny Siedleckiej, Agaty Tuszyńskiej, Barbary Wachowicz, Warszawa 2004 Jerzy Trzebiński (red.), Narracja jako sposób widzenia świata, Sopot 2001 Przykłady dzieł prowadzących dialog z romantyzmem: Jarosław Iwaszkiewicz, Czerwone tarcze Tadeusz Konwicki, Bohiń Włodzimierz Odojewski, Zasypie wszystko, zawieje… György Spiró, Mesjasze, Warszawa 2009 Olga Tokarczuk, Księgi Jakubowe, Kraków 2014 Tomasz Różycki, Dwanaście stacji: poemat, Kraków 2004 Jacek Dehnel, Matka Makryna, Warszawa 2014 Ewa Stachniak, Dysonans, Warszawa 2009 Piotr S. Załuski, Zamęt: opowieść o czasach i życiu Mickiewicza, Wrocław 2011 Jan Dobraczyński, Pacierz, co płacze, i piorun, co błyska, Warszawa 1988 Krzysztof Rutkowski, Mistrz; Widowisko, Gdańsk 1996 Dionizy Sidorski, Szalony jasnowidz czyli Rzecz o Maurycym Mochnackim, Katowice 1981 Paweł Goźliński, Jul, Wołowiec 2010 Paweł Goźliński, Dziady, Warszawa 2015 Kamil Polak, Świteź Tadeusz Konwicki, Lawa Kaliber 44 Mickiewicz - Stasiuk - Haydamaky |
Efekty uczenia się: |
Seminarium służy przygotowaniu studenta do stworzenia pracy magisterskiej. Po ukończeniu czterosemestralnego cyklu zajęć seminaryjnych student ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą znajomość terminologii, teorii i metodologii literaturoznawczych. Ma też uporządkowaną wiedzę o głównych kierunkach ich rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie rozmaitych strategii interpretacji, kategoryzowania, łączenia oraz kontekstualizowania zjawisk literackich. Ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa w systemie nauk humanistycznych oraz o jego specyfice przedmiotowej i metodologicznej; potrafi tę wiedzę rozwijać. W zakresie umiejętności nabytych w cyklu zajęć seminaryjnych student może samodzielnie pogłębiać uzyskaną wiedzę, formułować i rozwiązywać ważne problemy historii literatury polskiej w jej światowych kontekstach, zdobywa też umiejętność pisemnej problematyzacji zagadnień historycznoliterackich z wykorzystaniem dawniejszego oraz najnowszego stanu badań. Poznaje także naukowy warsztat badacza, uwzględniający używanie technik informacyjno-komunikacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Ocena dokonywana jest na podstawie aktywności studenta podczas seminarium, postępów w badaniach służących realizacji pracy magisterskiej, jakości prezentacji seminaryjnych oraz umiejętności uzasadnienia uzyskanych wyników. Uczestnik seminarium zobowiązany jest do przygotowania i zrealizowania przynajmniej jednej prezentacji w semestrze wybranego zagadnienia (na podstawie literatury) oraz do postępów w realizacji pracy magisterskiej. Seminarium zaliczane jest na podstawie kryterium frekwencyjnego z uwzględnieniem jakości dokonywanych prezentacji, merytorycznego zaangażowania w dyskusje oraz wspólne rozwiązywanie problemów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.