Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gatunki, narracje, media - seminarium komparatystyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3001-C361LK1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gatunki, narracje, media - seminarium komparatystyczne
Jednostka: Instytut Literatury Polskiej
Grupy: Seminaria magisterskie dla I roku st. II stopnia filologii polskiej - stacjonarne 2023/2024
Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
Punkty ECTS i inne: 16.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium poświęcone będzie komparatystycznej analizie różnych form artystycznych, gatunków, narracji i mediów. Na zajęciach omawiać będziemy założenia genologii, narratologii i medioznawstwa, odnosząc się zarówno do klasycznych, jak i do współczesnych propozycji teoretycznych.

Pełny opis:

Seminarium poświęcone będzie komparatystycznej analizie różnych form artystycznych, gatunków, narracji i mediów. Na zajęciach omawiać będziemy założenia genologii, narratologii i medioznawstwa, odnosząc się zarówno do klasycznych, jak i do współczesnych propozycji teoretycznych. Teoria będzie dla nas punktem wyjścia do analizy utworów literackich, filmów, gier komputerowych i innych form medialnych. Niektóre z zagadnień, które będą poruszane na zajęciach to: pytanie o to, co czyni tekst narracyjnym, teoria opowiadania Rolanda Barthesa, podstawowe modusy narracyjne w kinie (narracja klasyczna, narracja melodramatyczna, narracja modernistyczna, narracja postmodernistyczna), modernizm i postmodernizm jako systemy sygnifikacji w literaturze i w filmie, narracje niewiarygodne i pętle narracyjne we współczesnych tekstach. Będziemy ponadto zastanawiać się nad kategorią gatunku w literaturze i filmie – przyjrzymy się konkretnym gatunkom (western, horror), a także omówimy zjawisko hybrydyczności gatunkowej. Wybór tekstów do analizy zostanie dokonany po konsultacji z uczestnikami zajęć"

Literatura:

Przykładowa literatura

1. Charles F. (Rick) Altman, W stronę teorii gatunku filmowego, "Kino" 1987, nr 6.

2. Barthes Roland, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, “Pamiętnik Literacki”, 1968, z.4, s. 327-359.

3. Bordwell David, Narration in the Fiction Film, Madison 1985.

4. J. Frużyńska, Mapy, encyklopedie, fraktale, Warszawa 2012.

5. A. J. Greimas, "Elementy gramatyki narracyjnej", przeł. Z. Kruszyński, [w:] "Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia", oprac. H. Markiewicz, t. IV, cz. 1, Kraków 1992.

6. L. Manovich, Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa 2006.

7. Narratologia, pod red. M. Głowińskiego, Gdańsk 2004;

8. Ostaszewski Jacek, Historia narracji filmowej, Kraków: Universitas 2018.

9. Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Warszawa 2015.

10. Szczekała Barbara, Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź: NCKF 2018

Efekty uczenia się:

Student:

- zna w stopniu zaawansowanym terminologię literaturoznawczą w języku polskim w zakresie badań komparatystycznych;

- ma wszechstronną wiedzę obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu literaturoznawstwa.

- ma dogłębną wiedzę z zakresu analizy komparatystyczne.

- zna na poziomie rozszerzonym metody badawcze właściwe dla komparatystyki.

- efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania

- samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze, w szczególności w dziedzinie literaturoznawstwa, w tym literaturoznawstwa porównawczego

Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy oraz z uczciwością i rzetelnością w prowadzeniu sporów naukowych oraz ideowych

Ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych.

Ma świadomość związków interliterackich, interartystycznych, intermedialnych i interkulturowych oraz ich wpływu na kształt współczesnej kultury.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pierwszego roku seminarium Student otrzymuje na podstawie obecności na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności w każdym semestrze), a także na podstawie przygotowania następujących materiałów:

a. temat pracy;

b. bibliografia;

c. konspekt pracy;

d. jeden rozdział pracy.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Birkholc, Piotr Kubiński, Marcin Leszczyński, Anna Tenczyńska
Prowadzący grup: Robert Birkholc, Piotr Kubiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)