University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The dramatic origins of literature. Poetics and theory

General data

Course ID: 3001-C361TL1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The dramatic origins of literature. Poetics and theory
Name in Polish: Dramatyczne źródła literatury. Poetyka i teoria
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups: (in Polish) Seminaria magisterskie dla I roku st. II stopnia filologii polskiej - stacjonarne 2023/2024
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 16.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Mode:

Classroom

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 60 hours, 9 places more information
Coordinators: Magda Nabiałek
Group instructors: Magda Nabiałek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail
Short description: (in Polish)

Seminarium otwarte jest zarówno dla tych osób studiujących, które zainteresowane są formą dramatyczną i chcą pogłębiać wiedzę o niej, jak również dla osób nieszczególnie zafascynowanych samym dramatem, ale gotowych do poszukiwania za jego pośrednictwem odpowiedzi na ważne pytania poetologiczne, teoretycznoliterackie oraz społeczno-kulturowe. Na seminarium magisterskim powstawać mogą nie tylko prace dotyczące bezpośrednio zagadnień związanych z dramatem, lecz także wszelkiego rodzaju projekty poetologiczne i teoretycznoliterackie.

Zapraszam w podróż w trzech zupełnie różnych kierunkach inspirowanych 1) modelem komunikacyjnym dramatu, 2) jego formami i gatunkami, ich obecnością w innych rodzajach literackich oraz 3) problematyką związaną z szeroko rozumianą obecnością literatury w życiu społecznym. Praca na seminarium odbywać się będzie w systemie modułowym, w podziale na grupy tak, aby każdy uczestnik seminarium miał możliwość podjęcia autentycznie interesujących go zagadnień.

Full description: (in Polish)

Seminarium otwarte jest zarówno dla tych osób studiujących, które zainteresowane są formą dramatyczną i chcą pogłębiać wiedzę o niej, jak również dla osób nieszczególnie zafascynowanych samym dramatem, ale gotowych do poszukiwania za jego pośrednictwem odpowiedzi na ważne pytania poetologiczne, teoretycznoliterackie oraz społeczno-kulturowe.

Zapraszam w podróż w trzech zupełnie różnych kierunkach inspirowanych 1) modelem komunikacyjnym dramatu, 2) jego formami i gatunkami, ich obecnością w innych rodzajach literackich oraz 3) problematyką związaną z szeroko rozumianą obecnością literatury w życiu społecznym. Praca na seminarium odbywać się będzie w systemie modułowym, w podziale na grupy tak, aby każdy uczestnik seminarium miał możliwość podjęcia autentycznie interesujących go zagadnień.

Podczas pierwszych spotkań na seminarium osoby studiujące zostaną zaproszone do lektury kilku zaproponowanych przez prowadzącą dramatów, spośród których po wspólnej analizie zostaną wybrane 2 lub 3 teksty z różnych epok, które stanowić będą punkt odniesienia do kolejnych zajęć zorganizowanych wokół konkretnych problemów i zagadnień. W trakcie seminarium prowadząca proponować będzie oczywiście lekturę kolejnych utworów dramatycznych (i nie tylko). Pojawi się także przestrzeń na propozycje studenckie, natomiast podstawę do rozważań teoretycznych stanowić będą utwory wybrane na początku. Dzięki temu możliwa będzie praca grupowa z zachowaniem wspólnego punktu odniesienia.

1. KOMUNIKACJA

Punktem wyjścia dla pierwszego modułu będzie zagadnienie konsekwencji wynikających z dwupłaszczyznowości słowa dramatycznego. Wspólnie z osobami studiującymi chcę zastanowić się nad specyfiką dramatycznego modelu komunikacji i wynikającej z niego budowy tekstu, jego kompozycji, sposobu wykorzystania form podawczych, a także relacji między sceną a widownią.

Proponowane zagadnienia:

- model komunikacji w dramacie (A. Ubersfeld, T. Kowzan, S. Świontek, I. Sławińska, K. Ruta-Rutkowska) a słowo dramatyczne

- dialogiczność i monologowość dramatu

- budowa postaci dramatycznej (z czego się składa, jak operuje słowem, jak użycie słowa wpływa na figurę bohatera)

- rama dramatu („powiedziane mówienie” a gra przestrzenią sceny/kulis/widowni)

2. FORMY I GATUNKI

W tym module zajmować się będziemy problematyką poetologiczną związaną z dramatem rozumianym jako archiwum form komunikacji, prezentacji, budowania fabuły, bohaterów; repertuarem schematów fabularnych, typów postaci, a także przestrzeni gry.

Proponowane zagadnienia:

- sposób funkcjonowania gatunków, których źródła biją w dramatycznej prezentacji, w innych formach literackich

- problematyka transferu międzyrodzajowego

- relacje między dramatem a innymi rodzajami literackimi na przykładzie melodramatu (Zamek diabła; Czarodziejskie źródło a Żółty krzyż A. Struga lub Dzieje grzechu S. Żeromskiego), misterium (Kwidam J. Iwaszkiewicza a Opium. Opowiadania i dzienniki G.Csáth), komedii dell’arte (Sługa dwóch panów C.Goldoni, Buda jarmarczna A. Błok i Pożegnanie z bronią E. Hemingway), szopki (Betlejem polskie L. Rydel, Gra o Herodzie W. Wandurski, Bardo O. Tokarczuk), dramatu satyrowego (Cyklop Eurypidesa, Don Kichote M. Cervantes, Kandyd Wolter, Folwark zwierzęcy G. Orwell)

3. LITERATURA A ŻYCIE

Moduł poświęcony refleksji dramatologicznej w odniesieniu do problematyki społeczno-kulturowej. Z pomocą dramatu pytać będziemy o relację między sztuką a życiem, źródła i siłę jej społecznego oddziaływania, rywalizację między idealizmem estetycznym a modelem społecznego zaangażowania.

Proponowane zagadnienia:

- repertuar/archiwum/scenariusz (M. Sugiera, D. Taylor, E. Bal) a problem gatunku jako mniej lub bardziej stabilnego zestawu konwencji wykorzystywanych do regulowania potrzeb i oczekiwań, uzgadniania komunikacji między nadawcami i odbiorcami

- sztuka „dopasowana do widowni” (A. Żółkowski, Widowisko, któremu trudno dać nazwisko, Luigi Pirandello, Każdy na swój sposób, P. Handke, Publiczność zwymyślana)

- sztuka jako „piękny pozór” i jej społeczne znaczenie (Intermedia M. Cervantes, Szopka don Cristobala, Garcia Lorca)

- rytuał (Teodramatyka H.U. von Balthasar, V. Turner, J.McAloon, W. Dudzik)

Bibliography: (in Polish)

Wybrana literatura (szczegółowy jej zakres zostanie podany w październiku po wspólnym namyśle z osobami studiującymi nad zaproponowanymi przez prowadzącą zagadnieniami):

E. Bal, Lokalność i mobilność kulturowa teatru Śladami Arlekina i Pulcinelli, Kraków 2017.

H.U. von Balthasar Teodramatyka. T. 1, Prolegomena, przeł. M. Mijalska, M. Rodkiewicz, W, Szymona, Kraków 2005

W. Baluch, Scena teatru, scena mentalna. Proces interpretacji w ujęciu kognitywnym Kraków 2005.

Dialog w dramacie, red. W. Baluch, L. Czartoryska-Górska, M. Żółkoś, Kraków 2004.

Dramatyczność i dialogowość w kulturze, red. D. Ulicka, P. Dobrowolski, A. Krajewska, Poznań 2008.

G. Debord, Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, przeł. M. Kwaterko. Warszawa 1999.

S. Dworacki, O parabazie u jej antycznych źródeł, "Przestrzenie Teorii" 2008 nr 10.

R. Ingarden, O funkcjach mowy w widowisku teatralnym, przeł. M. Turowicz, Warszawa 1988.

T. Kowzan, Znak i teatr. Warszawa 1988.

D. McIntyre, Point of View in Plays. Amsterdam; Philadelphia 2008.

A. Okopień-Sławińska, Relacje osobowe w literackiej komunikacji, [w:] Problemy socjologii literatury, red. J. Sławiński, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1971.

Performanse pamięci w literaturach i sztukach, red. M. Borowski, M. Marszałek, D. Sajewska, D. Sosnowska, M. Sugiera, Kraków 2020.

K. Ruta-Rutkowska, Polska tradycja metadramatu. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2012.

Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. John J. MacAloon, przeł. K. Przyłuska-Urbanowicz, Warszawa 2009.

D. Sajewska, Mit efemeryczności teatru, "Dialog" 2003, nr 1.

I. Sławińska, Sceniczny gest poety. Kraków 1960.

S. Świontek, Dialog Dramat Metateatr. Z problemów teorii tekstu dramatycznego, Łódź 1999.

A. Ubersfeld, Czytanie teatru I, przeł. J. Żurowska, Warszawa 2002.

Spektakl jako wydarzenie i doświadczenie. Aktor, red. M. Wąsik, I. Jajte-Lewkowicz, Łódź 2018.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)