„Inna historia literatury” po 1864 roku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-C362LP1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | „Inna historia literatury” po 1864 roku |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: |
Seminaria magisterskie dla II roku st. II stopnia filologii polskiej - stacjonarne 2023/2024 Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
25.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Seminarium jest przeznaczone dla osób po licencjacie i posiadających podstawową wiedzę z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX wieku. Wskazane jest (ale nie obligatoryjne) poszerzające tę wiedzę uczestnictwo w konwersatoriach oferowanych przez Zakład Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas seminarium omówione zostaną najważniejsze problemy literatury polskiej tworzonej przez „pozytywistów” i „modernistów”, ujęte w szerokim kontekście kulturowym. Tytuł seminarium odsyła do znanej książki Teresy Walas Czy jest możliwa inna historia literatury?, co prowokuje do postawienia pytań o to, w jaki – odmienny od tego, który prezentowany jest na zajęciach kursowych z HLPpo1864 roku – sposób można problematyzować, porządkować i profilować metodologicznie zagadnienia podejmowane przez twórców drugiej połowy XIX i początku XX wieku. |
Pełny opis: |
Podczas seminarium omówione zostaną najważniejsze problemy literatury polskiej tworzonej przez „pozytywistów” i „modernistów”, ujęte w szerokim kontekście kulturowym. Tytuł seminarium odsyła do znanej książki Teresy Walas Czy jest możliwa inna historia literatury?, co prowokuje do postawienia pytań o to, w jaki sposób – odmienny od tego, który prezentowany jest na zajęciach kursowych z HLPpo1864 roku – można problematyzować, porządkować i profilować metodologicznie zagadnienia podejmowane przez twórców drugiej połowy XIX i początku XX wieku. Na zajęciach autorzy współtworzący kanon zostaną ukazani z mniej znanej strony, a twórcy nieznani czy zapomniani przywróceni dzisiejszej refleksji historycznoliterackiej. Seminaryjne dyskusje dotyczyć będą m. in.: możliwości stworzenia herstorycznej opowieści o literaturze po 1864 roku; pożytków lektury skoncentrowanej na kwestiach nieantropocentryczych; diagnozowania dziewiętnastowieczności i dwudziestowieczności z perspektywy ówczesnej prasy; rytmów rozwojowych polskiej literatury 2. poł. XIX wieku i początku wieku na tle przemian kulturowych różnych regionów Europy; historii literatury z perspektywy czytelnika (nieprofesjonalnego, prywatnego, krytyka, cenzora, redaktora). Do wspólnej lektury wybrane zostaną utwory zróżnicowane pod względem rodzajowym i gatunkowym: teksty powieściowe i nowelistyczne, poezja, korespondencja pisarzy, wspomnienia, eseistyka, reportaże. Seminarium magisterskie przygotowuje studentów do pisania prac dyplomowych. Stwarza podstawy do rozwijania zainteresowań naukowych uczestników i podjęcia przez nich samodzielnej pracy badawczej. Poszerza i profiluje zgodnie z tytułową tematyką wiedzę z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX wieku, zapoznaje z nowymi metodologiami badań literaturoznawczych, kształtuje naukowy warsztat pracy badacza, uwzględniający używanie technik informacyjno-komunikacyjnych. Tematy prac magisterskich mogą w różny sposób (ściślejszy lub luźniejszy) wiązać się z główną tematyką seminarium. |
Literatura: |
Literatura pomocnicza – wybrane przykłady [pełna lista oraz zestaw tekstów literackich do omówienia na seminarium zostanie przygotowana w porozumieniu ze studentami i dostosowana do ich zainteresowań oraz planów związanych z pracą dyplomową] Anna Barcz, Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Katowice 20016. Dezintegracje. Antologia polskiej literatury gueer, wstęp, wybór, opracowanie A. Amenta, T. Kaliściak, B. Warkocki, Warszawa 2021. Anna Janicka, Sprawa Zapolskiej. Skandale i polemiki, Białystok 2015. Hanna Kirchner, Nałkowska albo życie pisane, Warszawa 2015. Janusz Kostecki, Trudny proces przenikania. Carska cenzura zagraniczna wobec importu publikacji w języku polskim w latach 1865-1904, Warszawa 2011. Urszula Kowalczuk, „Krytyka zaprzeczna” we wczesnej epistolografii Leopolda Staffa, „Tekstualia” 2021, nr 1. Lena Magnone, Maria Konopnicka. Lustra i symptomy, Gdańsk 2011. Joanna Maj, Nowe historie literatury, Kraków 2021. Grzegorz Marchwiński, Kanon literacki i naród w polskim dyskursie publicznym lat 1870-1905. Konstrukcje, uwarunkowania, znaczenia, Kraków 2017. Dawid Maria Osiński, Kilka spojrzeń na sprawy bałkańskie, czyli jak i po co w drugiej połowie XIX wieku czyta się Bałkany [w:] Modernizmy Europy Środkowo-Wschodniej. Coraz szersze marginesy, red. E. Paczoska, I. Poniatowska, Warszawa 2020. Problemy literatury i kultury modernizmu w Europie Środkowo-Wschodniej (1867–1918), t. 1: Teksty doświadczenia, t. 2: Doświadczenia tekstu, red. naukowa E. Paczoska, I. Poniatowska, M. Chmurski, Warszawa 2017. Dariusz Piechota, Pozytywistów spotkania z naturą. Szkice ekokrytyczne, Gdańsk 2018. Przemysław Pietrzak, Powieść w świecie prasy. Bolesław Prus i inni¸ Warszawa 2017. „Przegląd Tygodniowy” 1866–1876. Teksty, analizy, komentarze, seria 1 i 2, red. A. Janicka, współpraca redakcyjna A. Kowalczykowa, Ł. Zabielski, oprac. tekstów i komentarze M. Siedlecki, P. Suchodolski, P. Wojciechowski, Ł. Zabielski, Białystok 2020; Andrzej Romanowski, Pozytywizm na Litwie. Polskie życie kulturalne na ziemiach litewsko-białorusko-inflanckich w latach 1864-1904, Kraków 2003. Katarzyna Sadkowska, Lwowska krytyka literacka 1894-1914. Tendencje i problemy, Warszawa 2015. M. Świerkosz, Historia literatury kobiet – niedokończony projekt, „Wielogłos” 2011, nr 2. Teresa Walas, Czy jest możliwa inna historia literatury?, Kraków 1993. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA (Absolwent zna i rozumie: ) - fakty z zakresu literaturoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową z historii literatury drugiej połowy XIX i początku XX wieku - metodologie literaturoznawcze (szczególnie te najściślej powiązane z profilem problemowym seminarium) - w stopniu pogłębionym miejsce i znaczenie literaturoznawstwa w relacji do innych dyscyplin naukowych oraz jego najnowszą specyfikę przedmiotową i metodologiczną - w stopniu pogłębionym terminologię i teorie z zakresu historii literatury, zwłaszcza drugiej połowy XIX i początku XX wieku - w stopniu pogłębionym diachroniczny charakter kształtowania się koncepcji badań literaturoznawczych, ze szczególnym uwzględnienie badań nad literaturą „pozytywizmu” i „modernizmu” - w stopniu pogłębionym dynamikę rozwoju procesu historycznoliterackiego oraz tematy i idee pisarskie, ze szczególnym uwzględnieniem literatury polskiej drugiej połowy XIX i początku XX wieku; - w stopniu pogłębionym rolę refleksji z zakresu innych nauk humanistycznych i nauk społecznych w procesie analizy historycznoliterackiej; - w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury polskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej; - w stopniu pogłębionym metody interpretacji i analizy dzieł literackich pisanych przez pozytywistów i modernistów - prawne i etyczne uwarunkowania przedsiębiorczości, działalności naukowej i zawodowej związanej z filologią polską oraz reguły zarządzania zasadami własności intelektualnej; UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi: ) - napisać dłuższą spójną pracę naukową: - opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych; - wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą; - poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym; - właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań; - popartą zgromadzonym materiałem dowodowym; - składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji; - eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki; - poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego; - obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią; - mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości (K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U10, K_U11) - ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie, - precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze; - dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów; - uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki; - wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego; - utrzymując uwagę słuchaczy; - wykorzystując przejrzyste techniki informacyjno-komunikacyjne do prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne) - dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany; - mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia (K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U08, K_U13) - student potrafi także samodzielnie podejmować i inicjować zespołowe i indywidualne działania naukowe; - wszechstronnie wykorzystywać innowacyjne narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla literaturoznawstwa; - planować własną ścieżkę rozwoju intelektualnego i ukierunkowywać innych w tym zakresie; KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Absolwent jest gotów do: ) - organizowania własnego warsztatu badawczego i krytycznej oceny swoich dokonań; - pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób (K_K01, K_K03); - wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy, kierując się uczciwością i rzetelnością naukową oraz zasięgając w razie potrzeby opinii ekspertów; - doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur (K_K04); - uznania znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych; - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych; - wykorzystania kompetencji literaturoznawczych w działaniu na rzecz i organizowaniu życia kulturalnego regionu, kraju, Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY I KRYTERIA OCENIANIA Podstawa zaliczenia seminarium na I roku: obecność, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusjach, realizacja projektu studenckiego (jego forma zostanie ustalona z uczestnikami seminarium na początku zajęć). Podstawa zaliczenia seminarium na II roku: obecność, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusjach, regularne prezentowani fragmentów rozprawy, złożenie pracy magisterskiej. Praca magisterska musi dowodzić umiejętności prowadzenia badań naukowych przez studenta i sprawdzać efekty uczenia się w zakresie: • pogłębionej i uszczegółowionej znajomości dziedziny, której dotyczy praca; • poprawnego posługiwania się specjalistycznym językiem i terminologią właściwymi dla wybranego obszaru badań; • świadomego posługiwania się uzasadnioną metodologią badawczą; • samodzielnego zbierania materiałów badawczych potrzebnych do pracy, rozpoznawania stanu badań nad podjętym zagadnieniem, hierarchizowania uzyskanej wiedzy; • samodzielnego formułowania hipotez i sądów badawczych, polemiki z innymi stanowiskami; • samodzielnego formułowania uzasadnionych wniosków badawczych; • sporządzania przypisów i bibliografii. Objętość pracy: od 3 do 5 arkuszy wydawniczych (120-200 tys. znaków). Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Nakład pracy na I roku seminarium: 16 ECTS = 400-480 godz., w tym 60 godz. uczestnictwa w seminarium i 340-410 godz. pracy własnej studenta (bieżące przygotowanie do zajęć, projekt studencki, wstępna wersja pracy magisterskiej). Nakład pracy na II roku seminarium: 25 ECTS = 625-750 godz., w tym 60 godz. uczestnictwa w seminarium i 565-690 godz. pracy własnej studenta (bieżące przygotowanie do zajęć, napisanie pracy magisterskiej). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM-MGR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Kowalczuk, Magdalena Krzyżanowska, Łukasz Książyk, Damian Makuch | |
Prowadzący grup: | Urszula Kowalczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.