University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Media Comparative Studies

General data

Course ID: 3001-P1A3KM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Media Comparative Studies
Name in Polish: Komparatystyka mediów /drukowanych, audiowizualnych, cyfrowych/
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups: (in Polish) Minimum programowe specjalności: Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III roku specjalności LiKPwPEiŚ - stacjonarne 1-go stopnia
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Uzyskane zaliczenie z poetyki, korespondencji sztuk, analizy porównawczej tekstów literackich oraz komparatystyki. Student powinien mieć wiedzę z zakresu struktury dzieła artystycznego (w szczególności literackiego) oraz umieć analizować teksty słowne, ikoniczne, dźwiękowe w zakresie wyznaczonym przez zajęcia z poetyki, korespondencji sztuk, analizy utworu literackiego. Powinien też znać podstawowe metody i techniki porównawcze.

Mode:

Classroom
Remote learning

Short description: (in Polish)

Porównawcza analiza i interpretacja tekstów reprezentujących różne media: drukowane, ikoniczne, audialne, audiowizualne, digitalne.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia poświęcone są porównywaniu struktury wybranych tekstów kultury jako przekazów modelowanych medialnie.

Komparatystyka mediów wskazuje na istnienie w przekazach różniących się medialnie, semiotycznie, analogicznych struktur tekstowych. Struktury te (np. narracja, powtórzenie, metafora) stanowią przestrzeń wspólną, przestrzeń międzyludzkiego porozumienia i współtworzenia świata tekstu.

Ćwiczenia dostarczają narzędzi opisu tekstu medialnego. Pokazują, w jaki sposób materia tekstu medialnego poddaje je modyfikacjom. Nie mniej istotne są różnomedialne realizacje powtarzających się motywów, tematów tekstowych. W trakcie ćwiczeń analizie i interpretacji porównawczej poddawane są sposoby realizacji tych samych tematów w różnych mediach, porównywane są zabiegi estetyzacji medialnej a także sposoby sterowania odbiorcą (zabiegi perswazyjne). Podstawowym zagadnieniem są jednak sposoby kształtowania znaczeń w tekstach reprezentujących odmienne media.

Analizie porównawczej poddawane będą przekazy literackie, filmowe, teatralne, cyfrowe, malarskie, muzyczne. Szczególne miejsce zajmują w ćwiczeniach przekazy digitalne, jako te, które poddają reinterpretacji i recyklingowi dotychczasowe teksty medialne.

Bibliography: (in Polish)

(prowadzący zastrzega sobie prawo do modyfikacji literatury z wyprzedzeniem, w trakcie semestru)

1. Ewa Domańska, Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?, "Teksty Drugie"2010, nr 1-2, s. 45-60.

2. Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 (wybór).

3. Ewa Szczęsna, Poetyka mediów. Polisemiotyczność, digitalizacja, reklama, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007 (wybór).

4. Ewa Szczęsna, Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018 (wybór).

5. Ewa Szczęsna, Komparatystyka mediów, semiosfer, dyskursów. Perspektywy rozwoju, „Tekstualia” 2012/4

6. Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Universitas, Kraków 2004 (wybór).

7. Elżbieta Winiecka, Poszerzanie pola literackiego. Studia o literackości w internecie, Kraków 2020.(wybór)

8. Walter J. Ong, Oralność i piśmienność . Słowo poddane technologii (wybór, Warszawa 2020.

9. Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, red. M.Hopfinger, Warszawa 2005 (wybór).

10. Brygida Pawłowska-Jądrzyk, „Wielka elipsa” w narracji literackiej i filmowej (Piknik pod Wiszącą Skałą), w: Komparatystyka dzisiaj, t.2: Interpretacje, red. E.Kasperski, E.Szczęsna, Warszawa 2011.

11. Electronic Literaturte as Digital Humanities, ed. by D. Grigar, J.O'[Sullivan, Bloomsbury 2021 (wybór)

12. Literatura a rzeźba, red. J.Godlewicz-Adamiec, T.Szybisty, Kraków-Warszawa 2018 (wybór)

13. Filozofia muzyki. Studia, red. K.Guczalski, Kraków 2003 (wybór)

14. Jerzy Szyłak, Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000 (wybór)

15. Maria Przedpełska-Bieniek, Sztuka dźwięku. Technika i realizacja, Warszawa 2017(wybór)

Learning outcomes: (in Polish)

Celem ćwiczeń jest kształcenie umiejętności opisu tekstu medialnego: zróżnicowanego semiotycznie, stylistycznie, dyskursywnie i funkcjonalnie. Po ukończeniu ćwiczeń student potrafi określać i wyjaśniać zasady rządzące współczesnym tekstem medialnym, analizować struktury tekstowe wspólne dla różnych typów mediów, dostrzegać i opisywać związki i interakcje, analogie i różnice między tekstami należącymi do odmiennych mediów. Potrafi też rozpoznawać, analizować, oceniać mechanizmy perswazji medialnej. Ćwiczenia służą kształtowaniu rozumiejącego, krytycznego odbioru przekazów medialnych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Student zalicza przedmiot na podstawie zdanego egzaminu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu są obecność na zajęciach oraz wykazanie się zaangażowaniem intelektualnym (oceniane są: bieżące przygotowanie do zajęć, referaty, prezentacje, udział w dyskusji)

Practical placement: (in Polish)

brak

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 38 places more information
Coordinators: Marcin Leszczyński, Ewa Szczęsna, Anna Tenczyńska
Group instructors: Ewa Szczęsna
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - Grading
Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

jak w podstawowych informacjach o przedmiocie

Full description: (in Polish)

j.w.

Bibliography: (in Polish)

j.w.

Notes: (in Polish)

brak

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 38 places more information
Coordinators: Marcin Leszczyński, Ewa Szczęsna, Anna Tenczyńska
Group instructors: Ewa Szczęsna
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - Grading
Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

jak w podstawowych informacjach o przedmiocie

Full description: (in Polish)

j.w.

Bibliography: (in Polish)

j.w.

Notes: (in Polish)

brak

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)