Kondycja świata i człowieka w literaturze drugiej połowy XIX wieku (1864-1918)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-ZU1961PMP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kondycja świata i człowieka w literaturze drugiej połowy XIX wieku (1864-1918) |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Zaliczony I stopień studiów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium magisterskie przygotowuje studentów do pisania pracy dyplomowej. W większym niż pozostałe formy dydaktyki akademickiej stopniu wymaga od uczestników zaangażowania, aktywności i samodzielnej pracy badawczej. Studenci poznają metodologię prowadzenia badań i warsztat pracy autora pracy naukowej, uwzględniający używanie technik informacyjno-komunikacyjnych, zapoznają się z nowymi opracowaniami z zakresu objętego tematyką seminarium, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki bliskiej zagadnieniom omawianym w projektowanej pracy magisterskiej. Na kolejnych etapach studenci przygotowują konspekty prac, gromadzą bibliografię, prezentują rezultaty swoich prac w formie autoreferatów, omawiających zgromadzone materiały i kierunki dociekań interpretacyjnych. Pod koniec pierwszego roku uczestnicy seminarium prezentują pierwsze wersje rozdziału pracy dyplomowej. |
Pełny opis: |
Seminarium magisterskie przygotowuje studentów do pisania pracy dyplomowej. Wymaga od uczestników zaangażowania, aktywności i samodzielnej pracy badawczej. Studenci poznają metodologie prowadzenia badań literaturoznawczych i naukowy warsztat pracy badacza, uwzględniający używanie technik informacyjno-komunikacyjnych, zapoznają się z nowymi opracowaniami z zakresu objętego tematyką seminariów, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki bliskiej zagadnieniom omawianym w projektowanej pracy magisterskiej. Seminarium służy poszerzeniu wiedzy z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX i początku XX wieku (zarówno polskiej, jak i obcej) oraz doskonaleniu sprawności interpretacyjnej. Dyskusje nad zaproponowanymi tekstami literackimi, a także usytuowanymi kontekstowo tekstami z dziedziny historii literatury, filozofii, sztuki oraz idei, mają za zadanie przybliżyć uczestnikom zajęć specyfikę różnorodnych wątków światopoglądowych kształtujących się w kulturze, a odbitych w literaturze drugiej połowy XIX wieku. Zajęcia warsztatowe podczas I roku seminarium mają na celu skonstruowanie w miarę pełnego pejzażu lat 1864 – 1918 z jego zmieniającą się dynamiką, fermentem intelektualnym i artystycznym, kształtowaniem najważniejszych pytań dotyczących kondycji człowieka i świata w drugiej połowie XIX wieku. Pytania stawiane przez literaturę tego czasu dotyczą przemian podmiotowości obserwatorów zbiorowej wyobraźni w literackich obrazach wszystkich trzech najważniejszych rodzajów literackiej wypowiedzi (epiki, liryki i dramatu), statusu ontologicznego człowieka, poszukiwania języka wyrażania, wyboru form artystycznego wyrazu mających na celu próbę zrozumienia tożsamości (tak indywidualnej, jak i wspólnotowej), granic poznania, kondycji społecznej, kulturowej, obyczajowej i egzystencjalnej. Spotkanie z niewyrażalnym i próby diagnozy kondycji stają się zadaniem wymagającym nieustannej zmiany języków opisu, form literackiej ekspresji, przekraczania wzorców gatunkowych i terenem walki z ograniczeniami ludzkiego poznania i ograniczeniami formy. Seminarium ma przygotować uczestników do wnikliwego, podejrzliwego i twórczego czytania literatury drugiej połowy XIX wieku w celu znalezienia własnego problemu badawczego i materiału będącego podstawą pracy magisterskiej. Seminarium magisterskie przygotowuje studentów do pisania pracy dyplomowej. W większym niż pozostałe formy dydaktyki akademickiej stopniu wymaga od uczestników zaangażowania, aktywności i samodzielnej pracy badawczej. Studenci poznają metodologię prowadzenia badań i warsztat pracy autora pracy naukowej, zapoznają się z nowymi opracowaniami z zakresu objętego tematyką seminarium, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki bliskiej zagadnieniom omawianym w projektowanej pracy magisterskiej. Na kolejnych etapach studenci przygotowują konspekty prac, gromadzą bibliografię, prezentują rezultaty swoich prac w formie autoreferatów, omawiających zgromadzone materiały i kierunki dociekań interpretacyjnych. Pod koniec pierwszego roku uczestnicy seminarium prezentują pierwsze wersje rozdziału pracy dyplomowej. |
Literatura: |
1. Święte i przeklęte problemy kultury i literatury drugiej połowy XIX wieku – wprowadzenie. Zakres problemowy, specyfika polskiej dziewiętnastowieczności 2. Małe prozy pozytywistów o małych i wielkich problemach świata i człowieka B. Prus, Ogród Saski, Pod szychtami, Pleśń świata M. Konopnicka, Z cmentarzy E. Orzeszkowa, Czego na świecie szukał Smutek, Sielanka nieróżowa Kontekst: wybrana nowelistyka Antoniego Czechowa, 3. „Choroby na dalekość” E. Orzeszkowa, Melancholicy E. Orzeszkowa, Dnie Kontekst: nowele i opowiadania V. Woolf 4. Chorowanie jako metafora epoki. Kobiecy punkt widzenia M. Konopnicka, Szpital żydowski w Warszawie M. Komornicka, Raj młodzieży G. Zapolska, Bal wariatek w Salpêtrière V. Woolf, O chorowaniu, T. Mann, Czarodziejska góra 5. Galicyjska wersja poszukiwania straconego czasu S. A. Mueller, Henryk Flis Kontekst: M. Proust, W poszukiwaniu straconego czasu 6. Jak wysłowić świat? – czyli polska wersja faustyzmu o możliwościach poznania T. Miciński, Xiądz Faust Kontekst: J.-K. Huysmans, Na wspak 6. Dojrzewanie, niedorosłość, niegotowość J. Korczak, Dziecko salonu E. Zegadłowicz, Zmory Konteskt: R. Musil, Niepokoje wychowanka Törlessa 7. Przeklęty problem XIX wieku – Sybir Polaków G. Zapolska, Sybir M. Konopnicka, Na werendzie A. Świętochowski, Twinko Kontekst: F. Dostojewski, Notatki z podziemia 8. Polaków i Rosjan kłopoty z tożsamością S. Brzozowski, Sam wśród ludzi Kontekst: I. Turgieniew, Ojcowie i dzieci 9. Jak wysłowić niewyrażalne? – od poezji intelektualnej do braku języka M. Konopnicka, Italia, Głosy ciszy M. Komornicka, wybrane wiersze Kontekst: E. Dickinson, wybrane wiersze; S. Márai, Magia 10. Światy (nie)możliwe poezji K. Gliński, Poezje (wybrane wiersze) B. Leśmian, Sad rozstajny L. Staff, Gałąź kwitnąca Kontekst: R. M. Rilke, Elegie duinejskie, Sonety do Orfeusza (wybrane wiersze) 11. Światy (nie)możliwe prozy. Dziewiętnastowieczna dziwność istnienia L. Carroll, Alicja w krainie czarów 12. Poszukiwania pierwotności, wzorce tożsamości. Góry w polskiej świadomości artystycznej i literackiej Z. Urbanowska, Róża bez kolców S. Witkiewicz, Na przełęczy Kontekst: F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra 13. Rodzina jako problem kultury XIX wieku H. Sienkiewicz, Rodzina Połanieckich Kontekst: L. Tołstoj, Anna Karenina 14. Ciało jako język i przestrzeń gry. Codzienność szkolna B. Prus, Emancypantki Kontekst: S.-G. Colette, Klaudyna w szkole 15. Perwersje i okrucieństwo. Polska wersja sadomasochizmu S. Żeromski, Dzienniki Kontekst: L. von Sacher-Masoch, „Wenus w futrze”, P. Baroja, Perwersyjna zmysłowość 16. Autobiografia jako język. Wielkie pytania egzystencjalne M. Konopnicka, Listy do synów i córek M. Komornicka, Listy 17. Biblioteczka schorowanego intelektualisty – przypadek intymistyki Orzeszkowej i Brzozowskiego E. Orzeszkowa, Dnie S. Brzozowski, Pamiętnik 18. Kondycja uniwersum. Reklama w prasie drugiej połowy XIX wieku – od mikroświata codzienności do kosmosu Analiza wybranych reklam i ogłoszeń w prasie (np. „Przegląd Tygodniowy”, „Tygodnik Mód i Powieści”, „Izraelita”, „Kłosy”). 19.-20. Lektury zaproponowane przez uczestników seminarium, dostosowane do indywidualnych wyborów związanych z przyszłą tematyką prac magisterskich Konteksty uzupełniające, teksty teoretyczne, opracowania (wybór): M. Stala, Pejzaż człowieka. Młodopolskie myśli i wyobrażenia o duszy, duchu i ciele, Kraków 1994. G. Borkowska, Cudzoziemki. Studia o polskiej prozie kobiecej, Warszawa 1996. M. Głowiński, Powieść młodopolska. Studium z poetyki historycznej, Kraków 1997. R. Nycz, Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław 1997. M. Popiel, Oblicza wzniosłości. Estetyka powieści młodopolskiej, Kraków 1999. W. Gutowski, Mit-eros-sacrum. Sytuacje młodopolskie, Bydgoszcz 1999. E. Ihnatowicz, Bohaterowie polskiej prozy współczesnej 1864-1918. Artyści, twórcy, Warszawa 1999. K. Kłosińska, Ciało, pożądanie, ubranie. O wczesnych powieściach Gabrieli Zapolskiej, Kraków 1999. Lektury polonistyczne. Od realizmu do preekspresjonizmu, red. G. Matuszek, Kraków 2001. M. Podraza-Kwiatkowska, Wolność i transcendencja. Studia i eseje o Młodej Polsce, Kraków 2001. R. Nycz, Literatura jako trop rzeczywistości, Kraków 2001. A. Mazur, Transcendencja realistów. Motywy metafizyczne w polskiej i niemieckiej prozie II połowy XIX wieku, Opole 2001. E. Paczoska, Dojrzewanie, dojrzałość i niedojrzałość. Od Bolesława Prusa do Olgi Tokarczuk, Warszawa 2004. T. Sobieraj, Fabuły i światopogląd. Studia z historii polskiej powieści XIX-wiecznej, Poznań 2004. B. Bobrowska, Małe narracje Prusa, Gdańsk 2004. D. Sajewska. „Chore sztuki”. Choroba/tożsamość/dramat. Przemiany podmiotowości oraz formy dramatycznej w utworach scenicznych przełomu XIX i XX wieku, Kraków 2005. D. Trześniowski, W stronę człowieka. Biblia w literaturze polskiej (1863-1918), Lublin 2005. Etyka i literatura. Pisarze polscy lat 1863-1918 w poszukiwaniu wzorów życia i sztuki, red. E. Ihnatowicz i E. Paczoska, Warszawa 2006. J. Franczak, Poszukiwanie realności. Światopogląd polskiej prozy modernistycznej, Kraków 2007. M. P. Markowski, Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy, Kraków 2007. B. K. Obsulewicz-Niewińska, „Nieobałamucona wrażliwość”. Pisarze pozytywizmu o filantropii i miłosierdziu, Lublin 2008. M. J. Olszewska, Heroizm ludzkiego istnienia. W kręgu wybranych zagadnień etycznych w literaturze polskiej II połowy XIX i I połowy XX wieku. Szkice, Warszawa 2008. H. Ratuszna, „Błysk obrazu”. Z zagadnień krótkich form narracyjnych w literaturze Młodej Polski, Toruń 2009. Małe prozy Konopnickiej i Orzeszkowej, red. I. Wiśniewska, B. Obsulewicz-Niewińska, Lublin 2010. L. Magnone, Konopnicka. Lustry i symptomy, Gdańsk 2010. E. Paczoska, Prawdziwy koniec XIX wieku. Śladami nowoczesności, Warszawa 2010. U. Kowalczuk, Powinność i przygoda. Pisarze polscy drugiej połowy XIX wieku wobec kultury renesansu, Warszawa 2011. A. Janicka, Sprawa Zapolskiej. Skandale i polemiki, Białystok 2013. M. Okulicz-Kozaryn, Naukowość utajona? Konsekwencje scjentyzmu w literaturze Młodej Polski, Poznań 2013. Realiści, realizm, realność. W stulecie śmierci Bolesława Prusa, red. E. Paczoska, B. Szleszyński i D. M. Osiński, Warszawa 2013. B. Burdziej, Izrael i krzyż. Tematy żydowskie w literaturze polskiej XIX wieku, Toruń 2014. J. Zajkowska, Na obrzeżach nowoczesności. O powieściopisarstwie Artura Gruszeckiego, Warszawa 2015. Historie literatury polskiej 1864–1914, red. naukowa U. Kowalczuk i Ł. Książyk, Warszawa 2015. Czasy rewolucji?, red. D. M. Osiński, D. P. Sech, Warszawa 2016. Młoda Polska w najnowszych badaniach, pod red. E. Jakiela i T. Linknera, Gdańsk 2016. Między przyrodoznawstwem a humanistyką. Przestrzenie kultury polskiego pozytywizmu, pod red. M. Glogera i T. Sobieraja, Warszawa 2016. Szkoła Główna. Kręgi wpływów, red. U. Kowalczuk, Ł. Książyk, Warszawa 2017. Mity założycielskie w literaturze XIX wieku, red. S. Brzozowska, M. Dybizbański, Opole 2018. D. M. Osiński, Pozytywistów dziedzictwo Oświecenia. Kierunki i formy recepcji, Lublin 2018. B. Mazan, Bowaryzm w literackich transpozycjach polskich modernistów, [w:] Literatura Młodej Polski. Między XIX a XX wiekiem, red. E. Paczoska i J. Sztachelska, Białystok 1998, s. 11-27. B. Mazan, A. Mazur, Dlaczego bowaryzm ?, "Acta Universitatis Lodziensis". Folia Litteraria Polonica 2018, nr 3(49), s. 7-25. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA (Absolwent zna i rozumie:) — fakty z zakresu literaturoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową; — metodologie literaturoznawcze; UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi:) — napisać dłuższą spójną pracę naukową: — opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych; — wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą; — poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym; — właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań; — popartą zgromadzonym materiałem dowodowym; — składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji; — eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki; — poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego; — obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią; — mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości; — ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie, — precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze; — dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów; — uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki; — wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego; — utrzymując uwagę słuchaczy; — wykorzystując przejrzyste techniki informacyjno-komunikacyjne do prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne); — dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany; — mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia. — charakteryzować wewnętrzne zróżnicowanie literatury polskiej XIX, XX i XXI wieku oraz wskazywać kulturowe i społeczne przyczyny tego zróżnicowania — sytuować polską literaturę XIX, XX i XXI wieku w kontekście innych sztuk; — analizować zależność literatury polskiej XIX, XX i XXI wieku od zmiennej sytuacji politycznej Polski, przemian cywilizacyjnych i kulturowych oraz jej współzależność z filozofią, psychologią i socjologią, etc., tego czasu; — w dyskusji dotyczącej dzieła literackiego dobierać argumentację; uwzględniającą sytuację społeczno-polityczną, środowiskową i kulturową, w której to dzieło powstało; — potrafi napisać pracę zaliczeniową, której celem jest analiza i interpretacja wybranego tekstu literackiego; — czytać, interpretować i analizować teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny, kulturowy oraz teksty o charakterze naukowym i wysnute z nich wnioski wykorzystywać we własnej pracy badawczej; — krytycznie spojrzeć na proces historycznoliteracki i właściwie usytuować w nim różne zjawiska społeczno-kulturowe; — wykorzystywać profesjonalne narzędzia wyszukiwawcze ukierunkowane na dziedziny filologiczne, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa synchronicznego; — formułować problemy badawcze, dobierać adekwatne metody, narzędzia badawcze i techniki pracy nad tekstem. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Absolwent jest gotów do:) — pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób; — wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy i kieruje się uczciwością naukową; — ciągłego dokształcania się i rozwoju; — docenienia znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych; — doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia seminarium jest prezentacja efektów samodzielnej pracy w postaci autoreferatu i/lub konspektu pracy, a także realizacja projektu studenckiego. Jego forma zostanie ustalona razem z uczestnikami zajęć.Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.