Wybrane problemy teorii komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2020K26-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy teorii komunikacji |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Kultury Polskiej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowy zakres wiedzy z dziedzin: historia kultury i antropologia słowa. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone omówieniu podstaw teoretycznych teorii komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem teorii oralności, roli pisma w kulturze, proksemiki oraz zagadnień związanych z mnemoniką, a także pamięcią kulturową. |
Pełny opis: |
Obok podstaw teoretycznych wskazane zostaną możliwości stosowania wybranych elementów teorii komunikacji do analizy konkretnych realizacji z dziedziny literatury i sztuk plastycznych. Poruszone zostaną również zagadnienia związane z proksemiką, a także koncepcja tzw. dramatu społecznego. |
Literatura: |
J. Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2008, Wprowadzenie, z rozdz. I Uwagi wstępne; 1. Społeczny charakter przeszłości: Maurice Halbwachs; 2. Formy pamięci zbiorowej. Pamięć komunikatywna. J. E. Combs, Świat zabaw. Narodziny nowego wieku ludycznego, Warszawa 2011, rozdz. I Dynamika zabawy. P. Connerton, Jak społeczeństwa pamiętają, Warszawa 2012, rozdz. Pamięć społeczna. J. Goody, Logika pisma a organizacja społeczeństwa, Warszawa 2006, rozdz. II. E. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa 1997 lub 2005, rozdz. I Kultura jako komunikowanie się; rozdz. X Dystanse u człowieka. E. A. Havelock, Przedmowa do Platona, Warszawa 2007, z cz. I Myślenie obrazami rozdz. III Poezja jako przekaz komunikacyjny; cz. II Konieczność platonizmu, rozdz. XI i XIV. J. Huizinga, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1985, rozdz. III Zabawa i współzawodnictwo jako funkcja kulturotwórcza. A. Mencwel, Wyobraźnia antropologiczna, Warszawa 2006, z cz. I Strona teorii, rozdz. Wiedza o kulturze w kulturze współczesnej; Antropologia słowa i historia kultury. D. R. Olson, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, Warszawa 2010, rozdz. V Jak teksty powinny być traktowane, czyli czego pismo nie przedstawia; rozdz. VI Problem interpretacji: odzyskanie intencji komunikacyjnej. W. J. Ong, Oralność I piśmienność, Lublin 1992 lub Warszawa 2012, 2. Odkrycie pierwotnych kultur oralnych; 3. Nieco o psychodynamice oralności. A. Petrucci, Pismo. Idea i przedstawienie, Warszawa 2010, rozdz. I Pismo i miasto; rozdz. II Imitacja, rywalizacja, „cyfra”. P. Ricoeur, Pamięć, historia, zapomnienie, Kraków 2006, z cz. III Kondycja historyczna rozdz. 3 Zapomnienie, podrozdział III: Zapomnienie przywołania: użycie i nadużycie. V. Turner, Gry społeczne, pola i metafory, Kraków 2005, 1. Gry społeczne i obrzędowe metafory. F. A. Yates, Sztuka pamięci, Warszawa 1977, rozdz. II Sztuka pamięci w Grecji: pamięć a dusza. |
Efekty uczenia się: |
Student nabywa umiejętności samodzielnego poznawania literatury przedmiotu oraz wypracowuje podstawy teoretyczne wybranej przez siebie metodologii, które umożliwią mu efektywne uczestniczenie w seminarium magisterskim. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie będzie podlegać aktywność podczas dyskusji nad wcześniej przeczytanymi tekstami. Zaliczenie na ocenę. Możliwość opuszczenia dwóch spotkań |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.