Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane problemy teorii komunikacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2020K26-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wybrane problemy teorii komunikacji
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Kultury Polskiej
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Podstawowy zakres wiedzy z dziedzin: historia kultury i antropologia słowa.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia będą poświęcone omówieniu podstaw teoretycznych teorii

komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem teorii oralności, roli pisma w

kulturze, proksemiki oraz zagadnień związanych z mnemoniką, a także

pamięcią kulturową.

Pełny opis:

Obok podstaw teoretycznych wskazane zostaną możliwości stosowania

wybranych elementów teorii komunikacji do analizy konkretnych realizacji z

dziedziny literatury i sztuk plastycznych. Poruszone zostaną również

zagadnienia związane z proksemiką, a także koncepcja tzw. dramatu

społecznego.

Literatura:

J. Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna

tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2008, Wprowadzenie,

z rozdz. I Uwagi wstępne; 1. Społeczny charakter przeszłości: Maurice

Halbwachs; 2. Formy pamięci zbiorowej. Pamięć komunikatywna.

J. E. Combs, Świat zabaw. Narodziny nowego wieku ludycznego, Warszawa 2011, rozdz. I Dynamika zabawy.

P. Connerton, Jak społeczeństwa pamiętają, Warszawa 2012, rozdz.

Pamięć społeczna.

J. Goody, Logika pisma a organizacja społeczeństwa, Warszawa 2006,

rozdz. II.

E. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa 1997 lub 2005, rozdz. I Kultura jako

komunikowanie się; rozdz. X Dystanse u człowieka.

E. A. Havelock, Przedmowa do Platona, Warszawa 2007, z cz. I Myślenie

obrazami rozdz. III Poezja jako przekaz komunikacyjny; cz. II Konieczność

platonizmu, rozdz. XI i XIV.

J. Huizinga, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1985,

rozdz. III Zabawa i współzawodnictwo jako funkcja kulturotwórcza.

A. Mencwel, Wyobraźnia antropologiczna, Warszawa 2006, z cz. I Strona

teorii, rozdz. Wiedza o kulturze w kulturze współczesnej; Antropologia

słowa i historia kultury.

D. R. Olson, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i

czytania, Warszawa 2010, rozdz. V Jak teksty powinny być traktowane,

czyli czego pismo nie przedstawia; rozdz. VI Problem interpretacji:

odzyskanie intencji komunikacyjnej.

W. J. Ong, Oralność I piśmienność, Lublin 1992 lub Warszawa 2012, 2.

Odkrycie pierwotnych kultur oralnych; 3. Nieco o psychodynamice

oralności.

A. Petrucci, Pismo. Idea i przedstawienie, Warszawa 2010, rozdz. I Pismo i

miasto; rozdz. II Imitacja, rywalizacja, „cyfra”.

P. Ricoeur, Pamięć, historia, zapomnienie, Kraków 2006, z cz. III Kondycja

historyczna rozdz. 3 Zapomnienie, podrozdział III: Zapomnienie

przywołania: użycie i nadużycie.

V. Turner, Gry społeczne, pola i metafory, Kraków 2005, 1. Gry społeczne i

obrzędowe metafory.

F. A. Yates, Sztuka pamięci, Warszawa 1977, rozdz. II Sztuka pamięci w

Grecji: pamięć a dusza.

Efekty uczenia się:

Student nabywa umiejętności samodzielnego poznawania literatury

przedmiotu oraz wypracowuje podstawy teoretyczne wybranej przez siebie

metodologii, które umożliwią mu efektywne uczestniczenie w seminarium

magisterskim.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie będzie podlegać aktywność podczas dyskusji nad wcześniej przeczytanymi tekstami.

Zaliczenie na ocenę. Możliwość opuszczenia dwóch spotkań

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)