Lewiatan, nocny stróż, Skynet i Batman. Mitologie państwa w wyobraźni zbiorowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-LSBW1-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Lewiatan, nocny stróż, Skynet i Batman. Mitologie państwa w wyobraźni zbiorowej |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Kultury Polskiej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wykład przygotowany jest z myślą o studentach kierunków humanistycznych i społecznych, jednak zainteresowani tematyką studenci innych kierunków nie powinni mieć kłopotów ze śledzeniem toku wywodu, zwłaszcza, jeżeli znajdą czas, by zapoznać się z kilkoma dodatkowymi lekturami wprowadzającymi aparat pojęciowy z zakresu semiotyki i analizy mitów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów poświęcony będzie historii i współczesności najważniejszych reprezentacji państwa w zbiorowej wyobraźni. Przemówienia polityków i rozprawy teoretyków będą tu tłem dla analizy metafor i modeli rozproszonych w powieściach, filmach, komiksach, grach komputerowych, memach i reklamach. |
Pełny opis: |
ZAJĘCIA PROWADZONE SĄ W JĘZYKU ANGIELSKIM INFORMACJE O ZMIANIE TRYBU ZAJĘĆ Ze względu na trwającą epidemię i związane z nią zalecenia Rektora w pierwszym semestrze zajęcia odbywać się będą w trybie zdalnym asynchronicznym i synchronicznym. Główną formą wykładów będą nagrania głosowe, udostępniane co tydzień do odsłuchania w dogodnym momencie w ciągu 7 dni. >> Nagranie pierwszego wykładu będzie wkrótce dostępne. Wybrane wykłady (2-3 w ciągu semestru) odbędą się w formie spotkań wideo na żywo (w trybie synchronicznym) z możliwością zadawania pytań. >> Pierwsze spotkanie na żywo, na którym przekazane zostaną też wszelkie informacje organizacyjne: środa, 28.10 godz. 9:45. Trzymajcie się zdrowo, unikajcie tłumu i noście maseczki! * * * * * * * * Wyobraźnia zbiorowa jest polem bitwy. W kolejnych dekadach zmieniają się najpopularniejsze opowieści uchwytujące zbiorowe lęki i nadzieje; wysiłki społeczeństwa i tożsamość jego członków synchronizują odmienne modele i metafory, starzy bogowie padają ofiarą młodszych – silniejszych i atrakcyjniejszych. Państwo jest niewątpliwie jedną z najważniejszych figur na współczesnym rynku mitów. Jak sugeruje Tony Judt w książce „Źle ma się kraj”, w ciągu ostatnich dekad jego wizja w zbiorowej wyobraźni ulegała stopniowej erozji. Widać to doskonale w kulturze popularnej, gdzie państwo, reprezentowane przez bezdusznego biurokratę o ograniczonych horyzontach lub wszechobecną maszynę totalitarnej inwigilacji, stopniowo traciło życzliwość narratorów i odbiorców. Widzowie, czytelnicy i wyborcy swoje pieniądze woleli stawiać raczej na działających obok państwa czy wbrew niemu rewolwerowców, superbohaterów czy charyzmatycznych CEO. Czy idea państwa ma szansę odzyskania powabu i powrotu na Olimp zbiorowej wyobraźni? Czy stawiając czoło swojej trudnej historii, będzie w stanie pokonać „zamieszanie kulturowe” (termin Douglasa Holta) i wymyślić na nowo tworzący je mit tożsamościowy? Niezależnie od tego, czy kibicujemy państwu, wierząc w jego przedsiębiorczość i sprawiedliwość, czy należymy raczej do obozu jego przeciwników, warto lepiej poznać i zrozumieć reguły gry, która toczy się o władzę nad zbiorową wyobraźnią. Tylko w ten sposób będziemy się mogli stać jej świadomymi i skutecznymi uczestnikami. * * * Cykl wykładów poświęcony będzie historii i współczesności najważniejszych reprezentacji państwa w zbiorowej wyobraźni. Przemówienia polityków i rozprawy teoretyków będą tu tłem dla analizy metafor i modeli rozproszonych w powieściach, filmach, komiksach, grach komputerowych, memach i reklamach. Jakie modele, metafory i narracje dotyczące państwa dominują dziś w zbiorowej wyobraźni obywateli Zachodu? Jak opowiadają oni o swojej imperialnej i militarnej przeszłości? Jak interpretują skomplikowaną teraźniejszość? Czym kierują się, planując przyszłość w świecie globalnego ryzyka? |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu uczestnicy potrafią wskazać różnorodne modele państwa oraz ich reprezentacje w zbiorowej wyobraźni. Rozumieją też chronologię najważniejszych zwrotów w XX i XXI wieku. Przede wszystkim jednak są przygotowani do samodzielnej analizy tekstów kultury oraz projektowania skutecznej komunikacji wykorzystującej dominujące kody kulturowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru + pytania otwarte) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.