Historia Serbii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-HISTSER-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Serbii |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Slawistyki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest poświęcony prezentacji historii Serbii od początków serbskiej państwowości w średniowieczu po czasy współczesne. Jednak głównym zamierzeniem zajęć będzie przybliżenie wieków XIX i XX. W trakcie zajęć omawiane są najważniejsze wydarzenia historyczne, postaci, a także główne procesy cywilizacyjne i ich społeczne uwarunkowania oraz następstwa. |
Pełny opis: |
Przedmiot dotyczy dziejów Serbii od średniowiecznych początków państwowości po wydarzenia współczesne. Celem ćwiczeń jest zapoznanie słuchaczy z konstytutywnymi dla serbskiego procesu historycznego wydarzeniami, ich aktorami oraz towarzyszącymi im przemianami cywilizacyjnymi i społecznymi na tle losów regionu Bałkanów i Europy. Przedmiotem rozważań w toku ćwiczeń są przede wszystkim te zjawiska, które odegrały zasadniczą rolę w formowaniu się kultury narodowej Serbów w XIX i XX wieku, a tym samym stanowią zasadniczy budulec głównych dyskursów historiograficznych i autorefleksji tożsamościowej. Podstawą pracy na zajęciach jest interpretacja dziejów Serbii z wykorzystaniem dostępnych opracowań w języku polskim. |
Literatura: |
Przykładowa literatura: Benson L., Jugosławia. Historia w zarysie, przeł. B. Gutowska-Nowak, Kraków 2011. Czerwiński M., Przyczyny rozpadu Jugosławii w chorwackich i serbskich syntezach dziejów narodu. Od historii do retoryki, [w:] Bałkany Zachodnie między przeszłością a przyszłością, red. P. Chmielewski, S.L. Szczesio (red.), Łódź 2013. Hebda W., Serbska dominacja polityczna w pierwszej federacji narodów południowosłowiańskich (1918-1941) - zarys problematyki, Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej, XLIX z. 2. Jagiełło-Szostak, Komuniści jugosłowiańscy wobec idei i tożsamości jugosłowiańskiej. Wybrane aspekty, Balcanica Bosnianiensia XX. Jagiełło-Szostak (red.), Republika Serbii. Aspekty polityki wewnętrznej i międzynarodowej, Wrocław 2016. Jelavich B., Historia Bałkanów, t. 1: Wiek XVIII i XIX, przeł. J. Polak, K. Salwa; t. 2: Wiek XX, przeł. M. Chojnacki, J. Hunia, Kraków 2005. Korzeniewska-Wiszniewska M., Serbia pod rządami Slobodana Miloševicia. Serbska polityka wobec rozpadu Jugosławii, Kraków 2008. Moroz-Grzelak L., Bracia Słowianie. Wizje wspólnoty a rzeczywistość, Warszawa 2013. Popek K., Geneza, przebieg oraz znaczenie powstań serbskich (1804-1815), Studenckie Zeszyty Naukowe Instytutu Filologii Słowiańskiej UJ nr 2(6)/2014. Rabka R., Bałkany 1912-1913, Warszawa 2010. Rapacka J., Godzina Herdera. O Serbach, Chorwatach i idei jugosłowiańskiej, Warszawa 1995. Rapacka J., O idei jugosłowiańskiej jako idei narodowej, [w:] Współcześni Słowianie wobec własnych tradycji i mitów. Sympozjum w Castel Gandolfo 19-20 sierpnia 1996 roku, red. M. Bobrownicka, L. Suchanek, F. Ziejka, Kraków 1997. Rycerska I., Rozpad Jugosławii. Przyczyny i przebieg, Kielce 2003. Skrzeszewska M., Droga Serbii do Unii Europejskiej - stan i perspektywy, "Studia Europejskie" 1/2016. Tanty M., Bałkany w XX wieku. Dzieje polityczne, Warszawa 2003. Zacharias M.J., Komunizm. Federacja. Nacjonalizmy. System władzy w Jugosławii 1943-1991. Powstanie - przekształcenia - rozkład, Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka posiada podstawową wiedzę o historii Serbii. Umie wskazać zdarzenia i postaci konstytutywne dla dziejów tego kraju (zwłaszcza z XIX i XX wieku) oraz rozumie tak wewnętrzne, jak i zewnętrzne uwarunkowania procesów historycznych i cywilizacyjnych zachodzących na tym obszarze. Potrafi wskazać zjawiska historyczne kluczowe dla uformowania się narodu serbskiego oraz podstawowe elementy narracji tożsamościowej Serbów. Zna podstawowe źródła (polskie bądź przetłumaczone na polski) z zakresu historii Serbii, umie je analizować i interpretować, a w przyszłości zapoznając się z źródłami prymarnymi będzie potrafił wykazać się krytyką wskazanych zagadnień. Sprawnie posługuje się mapą i zna geografię historyczną kraju. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest: - obecność na zajęciach (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze); - przygotowanie do zajęć (znajomość lektur) oraz aktywny udział w dyskusji; - test końcowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.