Współczesne życie społeczno-polityczne Chorwacji i instytucje kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3005-KL5WZCH |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.603
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne życie społeczno-polityczne Chorwacji i instytucje kultury |
Jednostka: | Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej |
Grupy: |
Zajęcia specjalnościowe na trzecimroku studiów licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | chorwacki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Kultura popularna z elementami audiowizualności - Chorwacja 3005-KL4KMCH |
Założenia (lista przedmiotów): | Współczesny język chorwacki 3005-KL4WJCH |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć są podstawowe zasady funkcjonowania państwa; najważniejsze zjawiska współczesnego życia społeczno-politycznego; wskazanie ich historycznych przyczyn; ukazanie najważniejszych przejawów wzajemnego oddziaływania polityki i kultury. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą najważniejszych zagadnień współczesnego życia politycznego Chorwacji oraz istotnych problemów społecznych tego kraju. Pozwalają na zdobycie orientacji w aktualnych wątkach debaty publicznej i polityki społecznej, jak również dostrzec fundamentalne zagadnienia dla definiowania chorwackiej tożsamości narodowej. Kolejne bloki tematyczne związane są w najistotniejszymi kwestiami, które pojawiają się w debacie medialnej, dzięki czemu słuchacze zdobywają kompetencje kulturowe umożliwiające doskonałą orientację w realiach współczesnej Chorwacji. Omawiane są także zagadnienia kluczowe dla funkcjonowania państwa, procesy ruchliwości społecznej, system oświaty, relacje etniczne, wyznaniowe, genderowe, i in. Ważnym aspektem zajęć są też wiadomości o istnieniu i funkcjonowaniu instytucji kultury. Zajęcia prowadzone są w języku chorwackim, dzięki czemu student/ka zdobywa umiejętność argumentacji i prowadzenia dyskusji w tym języku. Język używany jest tu jako narzędzie komunikacji i wymiany w swym aspekcie praktycznym. Słuchacze poznają realia kraju w jego języku, używają go także do komentowania sceny społeczno-politycznej Chorwacji. Pogłębianiu kompetencji językowo-kulturowej mają służyć symulowane debaty na wybrane zagadnienia, przygotowywanie wystąpień i moderowanie dyskusji przez studentki/studentów. Konieczność przygotowywania debat zmusza uczestników zajęć do aktywnego zapoznania się z chorwackimi mediami, ich profilem, skłaniają do systematycznego czytania prasy. |
Literatura: |
Materiały lektorskie: aktualne teksty prasowe; materiały audiowizualne – emisje telewizyjne i radiowe; dane statystyczne (Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske – biuletyny dostępne w archiwum internetowym); teksty programowe partii politycznych. Studentki/studentów obowiązuje znajomość dokumentów i tekstów omawianych na zajęciach, a także wskazanych przez prowadzącego do przygotowania w trakcie roku akademickiego. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student/ka bardzo dobrze orientuje się w problematyce współczesnej Chorwacji. Zna zasady funkcjonowania państwa, najważniejsze kwestie aktualnej polityki, istotne kwestie polityki społecznej. Potrafi analizować teksty debaty publicznej, wskazać i scharakteryzować stanowiska zajmowane przez jej uczestników. Umie scharakteryzować główne instytucje publiczne i kulturalne. Jest w stanie prowadzić dyskusję w języku chorwackim, potrafi zebrać materiał na zadany temat oraz przedstawić uargumentowane dowodzenie wybranej tezy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci oceniani są wielostopniowo. Istotna jest bieżąca aktywność w zajęciach i systematyczne przygotowywanie kolejnych zagadnień, jako że ćwiczenia odbywają się w języku chorwackim; w ten sposób zostanie sprawdzona kompetencja językowa studentki/ta, jej/jego umiejętność podejmowania dyskusji i prezentacji materiału w języku obcym zwłaszcza podczas symulowanych debat. Drugim składnikiem oceny jest test semestralny, sprawdzający wiedzę na temat konkretnych zagadnień życia politycznego i społecznego Chorwacji. Egzamin końcowy dwustopniowy ma sprawdzić zarówno wiedzę praktyczną, jak i umiejętność jej prezentacji w mowie. Ocena dotyczy zarówno poziomu znajomości języka chorwackiego, jak i informacji rzeczowych wymaganych przez program. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.