The Balkan and Mediterrenean City
General data
Course ID: | 3005-MIASTO-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The Balkan and Mediterrenean City |
Name in Polish: | Miasto bałkańskie i śródziemnomorskie |
Organizational unit: | Institute of Western and Southern Slavic Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
Course homepage: | http://chorwacki.uw.edu.pl/izborni/miasto/ |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zapisując się na przedmiot, student/ka --> interesuje się regionem: Bałkanami i Śródziemnomorzem (na potrzeby zajęć ograniczonym do obszaru chorwacko-greckiego-bułgarskiego) --> uznaje przestrzeń miasta za nieoczywiste miejsce wyrażania się typów kulturowych --> osiada jaką taką wiedzę o historii regionu od upadku cesarstwa zachodniorzymskiego po współczesność --> jest w stanie czytać teksty naukowe i eseje po angielsku. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia są wprowadzeniem do wiedzy o kulturze skomplikowanego regionu, jakim są Bałkany i ich śródziemnomorskie pogranicza. Przez pryzmat przestrzeni miejskiej, miast typowych dla regionu, będziemy wspólnie poznawać specyfikę obszaru najczęściej dość stereotypowo postrzeganego z zewnątrz. Miasto uznamy za przestrzeń wymiany kulturowej oraz inwestycji symbolicznych i ekonomicznych. Zajęcia mają uwrażliwić na konieczność uwzględnienia adekwatnych do takiej postawy badań antropologicznych i semiotycznych, pozwalających głębiej zrozumieć kultury lokalne i ich praktyki. Wśród wybranych miast znajdą się takie ośrodki jak: Sarajewo, Dubrownik, Ochryd, Skopje, Saloniki, Sofia, Belgrad. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu kursu student/ka: -- potrafi wskazać specyfikę typów kulturowych, jakimi są miasto bałkańskie i miasto śródziemnomorskie -- potrafi zinterpretować układ urbanistyczny typowych miast regionu -- zna pokrótce najważniejsze koncepcje planowania urbanistycznego tradycji europejskiej -- potrafi scharakteryzować specyfikę systemu społecznego Turcji osmańskiej w odniesieniu do modelu europejskiego -- umie zilustrować przykładami, na czym polega zjawisko wielokulturowości -- rozumie, że stereotypy narodowe i sztywne granice kulturowe to niebezpieczne i fałszywe konstrukty dyskursu -- docenia wartość perspektywy mikrohistorycznej w badaniach nad przeszłością oraz podejścia antropologicznego w badaniach przestrzeni miejskiej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Do najważniejszych obowiązków uczestników zajęć należy dobre przygotowanie się (przeczytanie tekstów; obejrzenie materiału wizualnego; zgromadzenie informacji - w zależności od jednostki lekcyjnej) oraz aktywne uczestnictwo w spotkaniu. Ponadto trzeba przygotować prezentację (10-15 minutowe wystąpienie) sprawdzającą umiejętność analizowania przestrzeni miejskiej, przede wszystkim spostrzegawczość kulturową i semiotyczne oko na szczegół. Zdarzą się krótkie wypowiedzi pisemne na lekcji, badające sposoby rozumienia zadanych tekstów. |
Copyright by University of Warsaw.