Rhetorics and Communication
General data
Course ID: | 3006-KP-OG |
Erasmus code / ISCED: |
09.5
|
Course title: | Rhetorics and Communication |
Name in Polish: | Komunikacja praktyczna - actio rhetorica |
Organizational unit: | Institute of Classic Studies |
Course groups: |
General university courses General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
Students learn practices and theories of oral communication, critical examination of rhetorical and communicative exchanges; modern approaches to various forms of communication, rhetorical traditions and histories; Aristotle triad of knowing, doing and making, that is theoretical, practical and productive approaches to knowledge of communication; and also gestural, silent, temporal-spatial, visual rhetorics. |
Full description: |
(in Polish) Retoryka praktyczna, oparta między innymi na zasadach starożytnej retoryki, uczy panowania nad słowem. Porządkuje proces mówienia i przemawiania. Ułatwia sprawne opracowanie wystąpienia. Rozwija poczucie formy oraz umiejętność jej dostosowania do audytorium i okoliczności. Pomaga zwalczyć tremę, a podczas prezentacji ułatwia zapanowanie nad wszystkimi elementami składającymi się na retoryczne działanie. Retoryka jest sprawczynią przekonywania. Podczas warsztatów z retoryki praktycznej uczestnicy dowiadują się, jak uporządkować proces myślenia poprzedzający wystąpienie, analizują akcję retoryczną, uczą się na własnych i cudzych błędach, wykonują ćwiczenia. Motywy przewodnie warsztatów: - analiza podstawowych pojęć z dziedziny retoryki praktycznej i technik perswazyjnych - tworzenie nawyku porządkowania każdej wypowiedzi - wskazywanie roli słuchacza w procesie mówienia i przemawiania - opis mechanizmów rozumienia i zapamiętywania słowa mówionego - tworzenie indywidualnych wzorców perswazyjnych i argumentacyjnych Treści do omówienia i przećwiczenia: - etapy postępowania retorycznego i perswazyjnego - znaczenie tezy i jej miejsce w planie wypowiedzi - inwencja, czyli tworzenia całościowej wizji zagadnienia (retoryczny research) - kwestionariusze retoryczne - dystrybucja / kompozycja, czyli podział materiału; wewnętrzna organizacja wystąpienia, plan mowy, rodzaje konspektów - wysłowienie, czyli elokucja: jak dobrać środki językowe stosownie do tematu wypowiedzi, sytuacji oraz audytorium - memoria, czyli zapamiętywanie; elementy sztuki pamięci (mnemotechnik) - akcja retoryczna, czyli mówca w działaniu – wskazówki i ćwiczenia (mimika, gest, postawa), praca z oddechem, mowa ciała - wygłaszanie mów, ocena akcji retorycznej - korekta wystąpień - zasady retorycznej improwizacji - improwizacja na zadany temat - podstawowe zagadnienia dotyczące audytorium - wystąpienia czytane (lektura tekstu własnego i cudzego) - głos polemiczny, mowy okolicznościowe, święte oburzenie, niezłomny opór, próba pojednania et cetera. - ćwiczenia i wskazówki dotyczące głosu w przestrzeni: pod gołym niebem, w zamkniętym pomieszczeniu; fakultatywnie „Hyde Park”, czyli zajęcia w plenerze, poza salą wykładową, na schodach, w holu). |
Bibliography: |
(in Polish) Andrzej Wiszniewski „Jak przekonująco mówić i przemawiać”, Bogumiła Toczyska „Głośno i wyraźnie”, Artur Shopenhauer „Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów”, Richard Holtermann, Wprowadzenie do retoryki Mirosław Korolko, Sztuka retoryki, przewodnik encyklopedyczny |
Learning outcomes: |
This program trains students to move audience to action with arguments, to be effective persuaders in public forums and institutions, toindyvidual inform, inspire or entertain target audiences in order to change or reinforce beliefs, values, habits or actions. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Individual, every day practice, reflection on one’s own communication, effective rhetorical enculturation through speaking, debating, individual training. One’s progress is usually described in long letters called rhetorical profiles. |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Monika Mikuła, Iwona Żółtowska | |
Group instructors: | Iwona Żółtowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Type of course: | general courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia warsztatowe. Minimum teorii, maksimum praktyki. Uczestnicy ćwiczą oddech, dykcję, głos. Poznają założenia współczesnych systemów komunikacji społecznej oraz antycznej retoryki. Wykorzystują je do tworzenia wystąpień na różne tematy, dowolnie wybrane lub wskazane przez wykładowcę. Po wystąpieniu - ocena, analiza, korekta. |
|
Full description: |
(in Polish) Retoryka praktyczna, oparta między innymi na zasadach starożytnej retoryki, uczy panowania nad słowem. Porządkuje proces mówienia i przemawiania. Ułatwia sprawne opracowanie wystąpienia. Rozwija poczucie formy oraz umiejętność jej dostosowania do audytorium i okoliczności. Pomaga zwalczyć tremę, a podczas prezentacji ułatwia zapanowanie nad wszystkimi elementami składającymi się na retoryczne działanie. Retoryka jest sprawczynią przekonywania. Podczas warsztatów z retoryki praktycznej uczestnicy dowiadują się, jak uporządkować proces myślenia poprzedzający wystąpienie, analizują akcję retoryczną, uczą się na własnych i cudzych błędach, wykonują ćwiczenia. Motywy przewodnie warsztatów: - analiza podstawowych pojęć z dziedziny retoryki praktycznej i technik perswazyjnych - tworzenie nawyku porządkowania każdej wypowiedzi - wskazywanie roli słuchacza w procesie mówienia i przemawiania - opis mechanizmów rozumienia i zapamiętywania słowa mówionego - tworzenie indywidualnych wzorców perswazyjnych i argumentacyjnych Treści do omówienia i przećwiczenia: - etapy postępowania retorycznego i perswazyjnego - znaczenie tezy i jej miejsce w planie wypowiedzi - inwencja, czyli tworzenia całościowej wizji zagadnienia (retoryczny research) - kwestionariusze retoryczne - dystrybucja / kompozycja, czyli podział materiału; wewnętrzna organizacja wystąpienia, plan mowy, rodzaje konspektów - wysłowienie, czyli elokucja: jak dobrać środki językowe stosownie do tematu wypowiedzi, sytuacji oraz audytorium - memoria, czyli zapamiętywanie; elementy sztuki pamięci (mnemotechnik) - akcja retoryczna, czyli mówca w działaniu – wskazówki i ćwiczenia (mimika, gest, postawa), praca z oddechem, mowa ciała - wygłaszanie mów, ocena akcji retorycznej - korekta wystąpień - zasady retorycznej improwizacji - improwizacja na zadany temat - podstawowe zagadnienia dotyczące audytorium - wystąpienia czytane (lektura tekstu własnego i cudzego) - głos polemiczny, mowy okolicznościowe, święte oburzenie, niezłomny opór, próba pojednania et cetera. - ćwiczenia i wskazówki dotyczące głosu w przestrzeni: pod gołym niebem, w zamkniętym pomieszczeniu; fakultatywnie „Hyde Park”, czyli zajęcia w plenerze, poza salą wykładową, na schodach, w holu). |
|
Bibliography: |
(in Polish) Andrzej Wiszniewski „Jak przekonująco mówić i przemawiać”, Bogumiła Toczyska „Głośno i wyraźnie”, Artur Shopenhauer „Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów”, Richard Holtermann, Wprowadzenie do retoryki Mirosław Korolko, Sztuka retoryki, przewodnik encyklopedyczny |
Copyright by University of Warsaw.