Podstawy lingwistyki stosowanej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-G1A2PL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy lingwistyki stosowanej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty I roku specjalizacji glottodydaktycznej (II rok studiów) - filologia polska, stcjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
0.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zapoznanie studentów z historią, istotą, podstawami metodologicznymi i wybranymi realizacjami językoznawstwa stosowanego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z historią, istotą, podstawami metodologicznymi i wybranymi realizacjami językoznawstwa stosowanego. |
Pełny opis: |
1) Stratyfikacja językoznawstwa – typy językoznawstwa i badań z tego zakresu. 2) Prapoczątki językoznawstwa – dzieje pisma. 3) Definicja i miejsce językoznawstwa stosowanego w obrębie nauki o języku. 4) Historia językoznawstwa stosowanego (starożytność, średniowiecze, czasy nowożytne, dzieje najnowsze: XIX-XXI wiek). 5) Zróżnicowanie współczesnego językoznawstwa stosowanego na subdyscypliny naukowe – zakres polonistycznego językoznawstwa stosowanego. 6) Metodologiczne podstawy językoznawstwa stosowanego – socjolingwistyczna teoria wyjaśniania zjawisk, psycholingwistyczna teoria akwizycji mowy, pragmalingwistyczna teoria aktów mowy, kognitywna teoria konceptualizacji świata. 7) Przegląd metod wybranych subdyscyplin językoznawstwa stosowanego (np. kultura języka, retoryka, translatoryka, glottodydaktyka, glottopolitologia, leksykografia, polityka językowa, certyfikacja języka). |
Literatura: |
J. L. Austin, Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993. J. Bartmiński, O językowym obrazie świata Polaków końca XX w. [w:] S. Dubisz, S. Gajda (red.), Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, Warszawa 2001, s. 27-53. B. Bernstein, Klasy, kody i kontrola. Teoretyczne studia z socjologii języka [w:] J. Warchala, A. Skudrzyk, Kultura piśmienności młodego pokolenia, Katowice 2010, s. 194-251. U. Czarnecka, Nauczanie mówienia w języku polskim jako rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, Kraków 1990. S. Dubisz, Filologia polska – glottodydaktyka polonistyczna – polonistyka stosowana [w:] Na chwałę i pożytek nasz wzajemny. Złoty jubileusz „Polonicum”, Warszawa 2006, s. 161-171. S. Dubisz, Teoria lingwistyczna w językoznawstwa stosowanym – na przykładzie glottodydaktyki polonistycznej, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1, s. 15-23. S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1991. F. Grucza, Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia, Warszawa 2007. A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978. R. Kalisz, Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993. I. Kurcz, Psycholingwistyka. Przegląd problemów badawczych, Warszawa 1976. W. T. Miodunka, Interdyscyplinarność glottodydaktyki polonistycznej, „Poradnik Językowy” 2012, z. 6, s. 67-81. W. T. Miodunka, Jakość polszczyzny używanej przez cudzoziemców. Metody analizy jakości na materiale egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego w roku 2011, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1, s. 39-52. A. Piotrowski, M. Ziółkowski, Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina [w:] Zróżnicowanie językowe a struktura społeczna, Warszawa, s. 305-365. J. Porayski-Pomsta, Psycholingwistyka, „Polonistyka” 1989, nr 7, s. 483-494. R. Searle, Czynności mowy. Rozważania o filozofii języka, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1987. E. Tabakowska, Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków 1995. E. Tabakowska (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001. U. Żydek-Bednarczuk, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005. |
Efekty uczenia się: |
Studenci otrzymają podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa stosowanego, która jest niezbędna w pracy lektora języka polskiego jako obcego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Piasecka | |
Prowadzący grup: | Marta Piasecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z historią, istotą, podstawami metodologicznymi i wybranymi realizacjami językoznawstwa stosowanego. |
|
Pełny opis: |
1) Stratyfikacja językoznawstwa – typy językoznawstwa i badań z tego zakresu. 2) Prapoczątki językoznawstwa – dzieje pisma. 3) Definicja i miejsce językoznawstwa stosowanego w obrębie nauki o języku. 4) Historia językoznawstwa stosowanego (starożytność, średniowiecze, czasy nowożytne, dzieje najnowsze: XIX-XXI wiek). 5) Zróżnicowanie współczesnego językoznawstwa stosowanego na subdyscypliny naukowe – zakres polonistycznego językoznawstwa stosowanego. 6) Metodologiczne podstawy językoznawstwa stosowanego – socjolingwistyczna teoria wyjaśniania zjawisk, psycholingwistyczna teoria akwizycji mowy, pragmalingwistyczna teoria aktów mowy, kognitywna teoria konceptualizacji świata. 7) Przegląd metod wybranych subdyscyplin językoznawstwa stosowanego (np. kultura języka, retoryka, translatoryka, glottodydaktyka, glottopolitologia, leksykografia, polityka językowa, certyfikacja języka). |
|
Literatura: |
J. L. Austin, Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993. J. Bartmiński, O językowym obrazie świata Polaków końca XX w. [w:] S. Dubisz, S. Gajda (red.), Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, Warszawa 2001, s. 27-53. B. Bernstein, Klasy, kody i kontrola. Teoretyczne studia z socjologii języka [w:] J. Warchala, A. Skudrzyk, Kultura piśmienności młodego pokolenia, Katowice 2010, s. 194-251. U. Czarnecka, Nauczanie mówienia w języku polskim jako rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, Kraków 1990. S. Dubisz, Filologia polska – glottodydaktyka polonistyczna – polonistyka stosowana [w:] Na chwałę i pożytek nasz wzajemny. Złoty jubileusz „Polonicum”, Warszawa 2006, s. 161-171. S. Dubisz, Teoria lingwistyczna w językoznawstwa stosowanym – na przykładzie glottodydaktyki polonistycznej, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1, s. 15-23. S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1991. F. Grucza, Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia, Warszawa 2007. A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978. R. Kalisz, Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993. I. Kurcz, Psycholingwistyka. Przegląd problemów badawczych, Warszawa 1976. W. T. Miodunka, Interdyscyplinarność glottodydaktyki polonistycznej, „Poradnik Językowy” 2012, z. 6, s. 67-81. W. T. Miodunka, Jakość polszczyzny używanej przez cudzoziemców. Metody analizy jakości na materiale egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego w roku 2011, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1, s. 39-52. A. Piotrowski, M. Ziółkowski, Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina [w:] Zróżnicowanie językowe a struktura społeczna, Warszawa, s. 305-365. J. Porayski-Pomsta, Psycholingwistyka, „Polonistyka” 1989, nr 7, s. 483-494. R. Searle, Czynności mowy. Rozważania o filozofii języka, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1987. E. Tabakowska, Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków 1995. E. Tabakowska (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001. U. Żydek-Bednarczuk, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005. |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.