Praktyki zawodowe w szkole podstawowej (z egzaminem z metodyki)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-G1A3PZ-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe w szkole podstawowej (z egzaminem z metodyki) |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty II roku specjalizacji glottodydaktycznej (III rok st.) - filologia polska, stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Praktyki są prowadzone zgodnie z zasadami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r. Praktyką studentów kieruje opiekun praktyk – wyznaczony przez Dziekana Wydziału Polonistyki UW pełnomocnik ds. praktyk zawodowych i kierunkowych. Praktyki odbywają się zgodnie z zasadami Regulaminu praktyk nauczycielskich Praktyki dydaktyczne odbywają się w szkołach podstawowych, w klasach 4-8, w formie śródrocznej (hospitacje lekcji w ramach zajęć z metodyki) i ciągłej. |
Skrócony opis: |
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno- wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. |
Pełny opis: |
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych studentów przez: - zapoznanie ze specyfiką szkoły; poznanie realizowanych zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, prowadzonej dokumentacji; - obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji oraz aktywności uczniów, toku metodycznego lekcji, stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów, sposobu oceniania uczniów, sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej, funkcjonowania i aktywności w czasie zajęć poszczególnych uczniów (z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych), działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny, organizacji przestrzeni w klasie; - współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji, organizowaniu pracy w grupach, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, organizowaniu przestrzeni klasy, podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej; - pełnienie roli nauczyciela; - analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów. Zajęcia prowadzone przez studenta muszą być przygotowane, gruntownie opracowane pod względem rzeczowym i metodycznym. Pisemny konspekt zajęć należy przedstawić opiekunowi praktyk przynajmniej na dzień przed prowadzeniem zajęć. Konspekty zajęć, projekty ćwiczeń itp. muszą zostać uzgodnione merytorycznie z opiekunem praktyki. |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę z zakresu dydaktyki języka polskiego w szkole podstawowej; ma umiejętności z zakresu prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej. W zakresie kompetencji społecznych: • jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; wykazuje aktywność, podejmuje realizację indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela; • ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; • ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązująca dokumentacja przebiegu praktyk: - dziennik praktyk, w którym student odnotowuje przebieg poszczególnych zajęć hospitowanych i prowadzonych samodzielnie; - konspekty zajęć, ćwiczenia i inne materiały wykorzystane w czasie praktyk; - krótka, zwięzła opinia opiekuna praktyki, wpisana do dziennika praktyk studenta. Zaliczenia praktyk dokonuje pełnomocnik Dziekana ds. praktyk na podstawie dziennika praktyk oraz pisemnej oceny praktyki, wpisując odpowiednią adnotację do dokumentów studenta. |
Praktyki zawodowe: |
Wymiar praktyk ciągłych: 120 godzin w tym minimum 25 godzin zajęć prowadzonych samodzielnie przez studenta. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 120 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Michał Friedrich, Ewa Kozłowska, Agnieszka Mikołajczuk, Marta Piasecka, Magdalena Trysińska | |
Prowadzący grup: | Ewa Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Praktyka - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.