Praktyki zawodowe w szkole podstawowej (z egzaminem z metodyki)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N1A3PZ-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe w szkole podstawowej (z egzaminem z metodyki) |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty II roku specjalizacji "nauczycielskiej" (III rok studiów) - filologia polska, stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym w szkołach podstawowych, w klasach IV-VIII. Praktyki są prowadzone zgodnie z zasadami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 25 lipca 2019 r. Praktyki odbywają się zgodnie z zasadami Regulaminu praktyk nauczycielskich. |
Pełny opis: |
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych studentów przez: - zapoznanie ze specyfiką szkoły; - poznanie realizowanych zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, prowadzonej dokumentacji (plan, program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny, arkusze osiągnięć uczniów); - obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji oraz aktywności uczniów: toku metodycznego lekcji, stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych; sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów; sposobu oceniania uczniów; sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej; funkcjonowania i aktywności w czasie zajęć poszczególnych uczniów (z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych); działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny, organizacji przestrzeni w klasie; - współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji, organizowaniu pracy w grupach, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, organizowaniu przestrzeni klasy, podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej; - pełnienie roli nauczyciela; - analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów. Zajęcia prowadzone przez studenta muszą być przygotowane, tj. gruntownie opracowane pod względem rzeczowym i metodycznym. Pisemny konspekt zajęć należy przedstawić opiekunowi praktyk przynajmniej jeden dzień przed prowadzeniem zajęć. Konspekty zajęć, projekty ćwiczeń itp. muszą zostać uzgodnione merytorycznie z opiekunem praktyki. Wymiar praktyk: 120 godzin, w tym minimum 25 godzin zajęć prowadzonych samodzielnie przez studenta. |
Literatura: |
- Program, podręczniki, materiały pomocnicze wykorzystywane w nauczaniu języka polskiego przez nauczyciela – szkolnego opiekuna praktyk. - Szczegółowe zestawienie zalecanej literatury umieszczono w sylabusach przedmiotów Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie literackie) oraz Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe). |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: - zasady funkcjonowania szkoły oraz zadania dydaktyczne przez nią realizowane, a także sposoby dokumentowania szkolnej działalności dydaktycznej; - zagadnienia dydaktyki języka polskiego w szkole podstawowej. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.2/E.2.W1, D.2/E.2.W2, D.2/E.1.W3 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: - wnikliwie obserwować działania dydaktyczne nauczyciela, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób wdrożenia w praktyce szkolnej zapisów podstawy programowej i programu nauczania dla szkoły podstawowej, stosowane metody i formy pracy, wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej; - potrafi przygotować dokumentację z obserwowanych zajęć dydaktycznych; - zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych lekcję lub serię zajęć z uwzględnieniem celów kształcenia polonistycznego na II etapie edukacyjnym, adekwatnie dobierając metody, wykorzystując technologie informacyjne dla efektywności procesu kształcenia, racjonalnie gospodarując czasem; - analizować zaobserwowane lub doświadczone zdarzenia pedagogiczne, np. interakcje z uczniami oraz ich wpływ na planowanie i prowadzanie zajęć dydaktycznych. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.2/E.2.U1, D.2/E.2.U2, D.2/E.1.U3 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do: - skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych; - podejmowania i realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela; - prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych dla uczniów ze specjalnymi - potrzebami edukacyjnymi; - wykorzystywania procesu oceniania uczniów i udzielania im informacji zwrotnej w celu stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.2.K1 Grupa zajęć z rozporządzenia MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D. |
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy: Praktyki: 120 godzin Przygotowanie do zajęć: 20 godzin Prowadzenie dokumentacji praktyki, konsultacje z opiekunem praktyk: 10 godzin Metody i kryteria oceniania: Podstawa zaliczenia: 1. Obowiązująca dokumentacja przebiegu praktyk: - dziennik praktyk, w którym student odnotowuje przebieg poszczególnych zajęć hospitowanych i prowadzonych samodzielnie; - portfolio – konspekty zajęć, ćwiczenia i inne materiały wykorzystane w czasie praktyk; - karta samooceny praktyk; - opinia opiekuna praktyki. 2. Egzamin pisemny sprawdzający kompetencje studenta w zakresie zastosowania wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z metodyką kształcenia literackiego i językowego w klasach IV-VIII. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 120 godzin, 48 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Michał Friedrich, Ewa Kozłowska, Agnieszka Mikołajczuk, Magdalena Trysińska, Tomasz Wroczyński | |
Prowadzący grup: | Ewa Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Praktyka - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 120 godzin, 48 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Michał Friedrich, Ewa Kozłowska, Agnieszka Mikołajczuk, Magdalena Trysińska, Tomasz Wroczyński | |
Prowadzący grup: | Ewa Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Praktyka - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.