Wprowadzenie do archeologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DOWPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do archeologii |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Obowiązkowe przedmioty dla I roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci uczestniczący w zajęciach uzyskają podstawową wiedzę na temat specyfiki archeologii, jej dziejów i rozwoju, współczesnej metodologii, wyzwań i głównych obszarów badawczych – zarówno w skali dyscypliny, jak i w odniesieniu do indywidualnego warsztatu pracy archeologa. Studenci będą mieli okazję do zapoznania się z podstawowymi pojęciami i terminami używanymi w archeologii wraz z wykorzystywaniem ich zarówno w pracach terenowych jak i gabinetowych. Celem przedmiotu jest również dostarczenie podstaw do zrozumienia dlaczego i w jaki sposób sposób archeologia może być narzędziem do zrozumienia zmian społecznych, gospodarczych, politycznych, wydarzeń historycznych zachodzących w przeszłości, w tym także do rozpoznawania i interpretowania różnorodnych śladów indywidualnych zachowań ludzkich. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
1. Odkrywanie przeszłości, czyli wprowadzenie do archeologii 2. Archeologia jako nauka, czyli zainteresowanie przeszłością i narodziny dyscypliny naukowej 3. Dzieje myśli archeologicznej: od antykwaryzmu i archeologii ewolucjonistycznej do archeologii XXI wieku 4. Odkrywanie przeszłości w terenie i gabinecie. Archeologia jako zawód 5. Najważniejsze odkrycia archeologiczne. 6.Kształtowanie się kultur i społeczności w przeszłości 7. Największe wynalazki i odkrycia starożytności. 8. Zmiany i transformacje, czyli interakcja człowieka ze środowiskiem i krajobrazem 9. Handel i wymiana w dawnych społecznościach 10. Archeologia niematerialna: wierzenia, rytuały, nieuchwytne archeologicznie obyczaje. 11. Szyfry przeszłości: symbole i znaki dawnych kultur, czyli do źródeł ludzkiego języka 12. Arcydzieła sztuki |
Pełny opis: |
1. Odkrywanie przeszłości, czyli wprowadzenie do archeologii 2. Archeologia jako nauka, czyli zainteresowanie przeszłością i narodziny dyscypliny naukowej 3. Dzieje myśli archeologicznej: od antykwaryzmu i archeologii ewolucjonistycznej do archeologii XXI wieku 4. Odkrywanie przeszłości w terenie i gabinecie. Archeologia jako zawód 5. Najważniejsze odkrycia archeologiczne. 6.Kształtowanie się kultur i społeczności w przeszłości 7. Największe wynalazki i odkrycia starożytności. 8. Zmiany i transformacje, czyli interakcja człowieka ze środowiskiem i krajobrazem 9. Handel i wymiana w dawnych społecznościach 10. Archeologia niematerialna: wierzenia, rytuały, nieuchwytne archeologicznie obyczaje. 11. Szyfry przeszłości: symbole i znaki dawnych kultur, czyli do źródeł ludzkiego języka 12. Arcydzieła sztuki 13. Nauki pomocnicze archeologii (humanistyczne): historia, historia sztuki, etnografia, numizmatyka, epigrafika, paleografia, gliptyka, numizmatyka, sfragistyka, metrologia; (przyrodnicze i techniczne): antropologia fizyczna, archeozoologia, palinologia, dendrologia, paleoekologia, petrografia; metaloznawstwo, traseologia 14. Popularyzacja wyników badań, archeologia w pop kulturze, archeologia przyszłości 15. Prawo w archeologii (etyka zawodowa, ochrona zabytków i stanowisk archeologicznych, nielegalny handel zabytkami) |
Literatura: |
1. Abramowicz A., Historia archeologii polskiej. XIX i XX wiek, Warszawa 1991 2. Ashmore W., Sharer R.J., Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Kraków 2008 3.Bahn P., Archeologia. Przewodnik, Warszawa 2006 4. Hodder I., Czytanie przeszłości. Współczesne podejścia do interpretacji archeologii, Poznań 1995 5.Kokowski A., Dwanaście miesięcy z archeologią, Warszawa 2010 6. Machowski W., Śladami Pauzaniasza. Podróż po starożytnej Grecji, Kraków 2013 7. Malinowska-Sypek A., Sypek R., Sukniewicz D., Przewodnik archeologiczny po Polsce, Warszawa 2010 8. Pollard J., Historia archeologii. 50 najważniejszych odkryć, Warszawa 2011 |
Efekty uczenia się: |
Zakładane efekty kształcenia Symbole kierunkowych efektów kształcenia, np.: Wiedza - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w w systemie nauk, społeczno-kulturowej przeszłości człowieka, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz historii; K_W01 - zna podstawowe pojęcia związane z archeologią i zawodem archeologa; K_W02 - ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych; K_W06 - rozumie związek między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki a możliwościami ich wykorzystania w archeologii; K_W07 - ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii; K_W08 - ma podstawową wiedzę o rozwoju i osiągnięciach człowieka; K_W14 Umiejętności - potrafi wyszukiwać informacje o źródłach archeologicznych; K_U01 - potrafi przystępnie przedstawić podstawowe fakty z dziedziny archeologia; K_U03 - potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami stosowanymi w archeologii; K_U07 - potrafi wykorzystywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi; K_U11 - umie przytoczyć podstawowe tezy badawcze, najważniejsze odkrycia i osiągnięcia archeologii; K_U13 Kompetencje - uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości; K_K02 - docenić niepowtarzalne wartości źródeł i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka; K_K03 - podkreślania znaczenia dziedzictwa archeologicznego dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności; K_K06 - wypełniania obowiązków związanych z upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie archeologicznym w społeczeństwie; K_K08 - dbania o dorobek i tradycje zawodu archeologa K_K14 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.