Archeologia prowincji rzymskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DS020 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia prowincji rzymskich |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Seminaria magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (lista przedmiotów): | Archeologia rzymskiego limesu 3101-DMLIM |
Założenia (opisowo): | Zapoznanie się z problematyką archeologii prowincji rzymskich i przygotowanie pracy rocznej lub magisterskiej. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć są wybrane zagadnienia związane z archeologią przygranicznych prowincji rzymskich w okresie od I do VII w. n.e., w szczególności zagadnień związanych z armią rzymską, historią społeczną i gospodarczą, sztuką i kulturą materialną. Specjalną uwagę poświęcamy na archeologię prowincji dolnodunajskich, nadreńskich, afrykańskich i wybrzeży Morza Czarnego. Wspólnie ustalamy tematy i układ prac rocznych i magisterskich. |
Pełny opis: |
Ogólne tematy omawiane podczas seminarium, przygotowywane przez uczestników i prowadzącego: 1. Geografia historyczna cesarstwa rzymskiego 2. Historia polityczna pogranicza cesarstwa 3. Administracja prowincjonalna 4. Kultura materialna w wydaniu prowincjonalnym (wybrane kategorie zabytków ruchomych) 5. Miasta prowincjonalnorzymskie (status, stanowiska, topografia, architektura) 6. Epigrafika łacińska i grecka (typy zabytków, bazy danych, katalogi) 7. Handel i okręgi celne w cesarstwie rzymskim 8. Infrastruktura (drogi, akwedukty, kopalnie) 9. Rzemiosło prowincjonalnorzymskie 10. Rolnictwo i gospodarka wiejska w prowincjach rzymskich 11. Wojsko rzymskie i uzbrojenie 12. Ikonografia (wybrane tematy związane z armią lub sztuką prowincjonalną) 13. Religia rzymska (bóstwa, miejsca i świadectwa kultu) |
Literatura: |
- Bechert, T., Die Provinzen des Römischen Reiches. Einführung und Überblick, Mainz 1999. - Breeze, D.J., Dobson, B., Hadrian’s Wall, Penguin Books, 1976 - Brewer, R. (ed.), Fortresses and their Legions, London 2000, 29ff. - Cameron, A., Późne cesarstwo rzymskie, Warszawa 2007 - Connoly, P., The Roman Fort, Oxford 1991 - Fischer, Th. (ed.), Die römischen Provinzen. Eine Einführung in ihre Archäologie, Stuttgart 2001. - Fischer, Th., Die Armee der Caesaren: Archäologie und Geschichte, 2001 - Hopkins, K., Taxes and Trade in the Roman Empire, The Journal of Roman Studies, Vol. 70 (1980), pp. 101-125 - Kretschmer F., Bilddokumente römischer Technik, Düsseldorf 1978 - Oleson J.P., Oxford Handbook of Engineering and Technology in the Classical World, 2008 - Ostrowski J.A., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa-Kraków 1999 - Scarre, Chr., Historical Atlas of Ancient Rome, 1995 - Sartre, M., Wschód Rzymski, Wrocław 1997 - Strong D., Brown D. (eds), Roman Crafts, London 1976 - Ulrich, R., Roman Woodworking, Yale 2007 - Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, E. Wipszycka-Bravo (ed.), t. 1-2 - White, K.D., Roman Farming, London 1970 - Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1983 SŁOWNIKI, ATLASY, ENCYKLOPEDIE, BIBLIOGRAFIE (wybór): - Real-Encyklopädie der klassischen Altertumswissenschaft, G. Wissowa [red.], Stuttgart-Weimar 1894 - Barrington Atlas of the Greek and Roman World, edited by Richard J. A. Talbert - The Princeton Encyclopedia of Classical Sites, Richard Stillwell, William L. MacDonald, Marian Holland McAllister (red.) - Enciclopedia dell'Arte Antica, Classica e Orientale, ed. R.B. Bandinelli, Roma. 1958-1961 - The Oxford classical dictionary / ed. by N.G.L. Hammond and H. H. Scullard - J. Schmidt, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Katowice 2001 - Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Kubalska-Sulkiewicz Krystyna (red.), Warszawa 2007 - Słownik pisarzy antycznych, A. Świderkówna (red.), Warszawa 2001 - Archäologische Bibliographie. Beilage zum Jahrbuch des Dt.Archäol.Inst. Berlin (wyd. de Gruyter) - Lexikon Iconographicum Mythologiae Classicae, Zürich-München, 1981- (LIMC) - Aufstieg und Niedergang der römischen Welt (ANRW) WYBRANE STRONY INTERNETOWE www.livius.org www2.rgzm.de/transformation/home/ www.romanaqueducts.info www.antike-tischkultur.de www.orbis.stanford.edu www.db.edcs.eu www.edh-www.adw.uni-heidelberg.de www.epigraphy.packhum.org |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (absolwent zajęć): zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii prowincji rzymskich (K_KW02); ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych związanych z archeologią prowincji rzymskich (K_W03); ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych w odniesieniu do prowincji rzymskich (K_W08); rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych, społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii prowincjonalnorzymskiej (K_W10); ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii (K_W11); zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii prowincji rzymskich, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych (K_W12); zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W13); zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności intelektualnej i zasady ich zastosowania w pracy archeologa (K_W15); zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i badań archeologicznych (K_W16); zna zasady etyki zawodu archeologa (K_W17); zna zasady funkcjonowania prywatnych firm archeologicznych, muzeów oraz struktur konserwatorskich i instytucji ochrony dziedzictwa archeologicznego (K_W18); ma wiedzę o zasadach i możliwościach zdobywania funduszy na badania naukowe i prace archeologiczne (K_W19); ma wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy archeologa (K_W20); Umiejętności (absolwent zajęć): potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych z zakresu a. prowincji rzymskich i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji (K_U01); potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne z zakresu a. prowincji rzymskich dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji (K_U02); potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień (K_U03); potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii (K_U04); potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów (K_U05); potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym (K_U06); potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi (K_U07); posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej (K_U08); potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne (K_U09); potrafi prezentować wyniki swoich badań zróżnicowanym kręgom odbiorców (K_U10); potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią (K_U11); potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii prowincjonalnorzymskiej terminologią (K_U12); potrafi kierować pracami zespołu, samodzielnie podejmując i inicjując zadania badawcze (K_U14); potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych (K_U15); potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie badań naukowych (K_U18); potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego (K_U19); potrafi samodzielnie planować i realizować działania zmierzające do rozwoju własnej kariery naukowej (K_U20); potrafi wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych w ramach uczelni i poza nią i doradzać innym w tym zakresie (K_U21); Kompetencje społeczne (absolwent zajęć): jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów (K_K01); jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02); jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03); jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji (K_K04); jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05); jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności (K_K06); jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K07); jest gotów do inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych (K_K08); jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych (K_K11); jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12); jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii (K_K13); jest gotów do stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych z badaniami nad źródłami archeologicznymi oraz działań na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K14); jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (K_K15); jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa (K_K16); |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie oceny całorocznej pracy, na podstawie co najmniej jednej ustnej prezentacji tematu pracy w semestrze oraz bieżących prac pisemnych. Podstawowym warunkiem uzyskania zaliczenia jest ustalenie tematu, spisu treści, zebranie literatury i katalogu (I rok studiów magisterskich) i obrona pracy magisterskiej (II rok studiów magisterskich). |
Praktyki zawodowe: |
Zalecamy udział w wykopaliskach związanych z archeologią prowincji rzymskich. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.