Królestwo Bosporańskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DWBOS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Królestwo Bosporańskie |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Archeologii Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy terenów pogranicza dzisiejszej Ukrainy i Rosji: Półwysep Tamań po przedgórze Kaukazu, wschodnie wybrzeże Morza Azowskiego, delta Donu i Półwysep Kerczeński. Tereny te w starożytności zajmował Bospor, przez niektórych badaczy nazywany pierwszym państwem protohellenistycznym. Wykład dotyczy archeologii, historii i materialnych świadectw pozostawionych przez ludność tego państwa. Wprowadza także w geografię fizyczną i antyczną wymienionych obszarów, a także przekazuje podstawową wiedzę o plemionach miejscowych od VI wieku p.n.e. po III wiek n.e.. |
Pełny opis: |
Początkowe zajęcia dotyczą geografii fizycznej i geografii antycznej opisywanych terenów, przy czym zajmujemy się całym północnym wybrzeżem Morza Czarnego. Wprowadzenie to ma charakter prezentacji sceny wydarzeń historycznych dla właściwej percepcji procesów zachodzących w jej części – w państwie bosporańskim. Następnych kilka zajęć poświęconych jest plemionom, których historia ściśle związana jest z historią Bosporu: Meotom, Scytom i Sarmatom. Także wspominane są plemiona Kimmerów i Taurów, którzy z różnych względów okazjonalnie związani są z Bosporem. Kolejne zajęcia to historia badań ze szczególnym naciskiem na wkład Polaków w badanie tego rejonu. Dalej przechodzimy do historii kolonizacji greckiej, ze szczególną uwagą traktując tereny basenu Morza Egejskiego. Kolejne wykłady dotyczą juz samego Bosporu: jego historii z wykorzystaniem dostępnych źródeł pisanych), sztuki (monumentalnej i codziennej), rzemiosła i religii. Pozostałe wykłady poświęcone są omawianiu źródeł archeologicznych z miast i terenów wiejskich państwa bosporańskiego. Przy pełnej obecności na zajęciach student powinien otrzymać wiadomości umożliwiające zdanie egzaminu na ocenę najwyższą. Dodatkowo przy każdym wykładzie lub ich cyklu otrzymuje zalecaną literaturę szczegółową. |
Literatura: |
Szczegółowa literatura podawana jest przed każdymi zajęciami. Podstawowa Ancient Greek Colonies in the Black Sea, vols. 1-2, Thessaloniki 2003 Antičnye gosudarstva Severnogo Pričernomor’ja, Moskva 1984 Archeologija i istorija Bospora, vols. 1-3, Simferopol’ 1952-1999 Blavatskij V.D., Očerki voennogo dela v antičnych gosudarstvach Severnogo Pričernomor’ja, Moskva 1954 Chochorowski J., Ekspansja kimmeryjska na tereny Europy Środkowej, Kraków 1993 Gajdukevič V.F., Das Bosporanische Reich, Berlin 1971 The Greek colonisation of the Black Sea Area, Stuttgart 1998 Kameneckij I.S., Archeologičeskie pamjatniki Meotov Kubani, Krasnodar 2000 Kruglikova I.T., Selskoe chozjajstvo Bospora, Moskva 1975 Saprykin S.Ju., Bosporskoe carstvo na rubeže dvuch èpoch, Moskva 2002 Smirnow A., Scytowie, Warszawa 1974 Sulimirski T., Sarmaci, Warszawa 1979 Sztetyłło Z., Rola Mirmekionu w życiu gospodarczym państwa bosforskiego w IV – I w.p.n.e., Warszawa 1972 Artykuły w czasopismach lub seriach: Ancient West and East, Leiden Bosporskie issledovanija, Simferopol’ Colloquia Pontica, Oxford Drevnosti Bospora, Moskva Eurasia Antiqua, Berlin Papers from the Copenhagen Polis Centre |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu, student zna topografię północnych wybrzeży Morza Czarnego ze szczególnym uwzględnieniem terenów obecnego pogranicza rosyjsko-ukraińskiego. Zna także relacje w interesującym nas okresie (VI wiek p.n.e. – połowa III wieku n.e.) pomiędzy ludnością grecką a ludnością plemienną. Poznaje także źródła pisane do wykładanego tematu. Potrafi powiązać fakty znane z historii Grecji i Rzymu z wydarzeniami w Bosporze |
Metody i kryteria oceniania: |
podstawowym jest zaliczenie egzaminu. Dodatkowym kryterium jest obecność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.