Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia fotografii - praktyki fotograficzne i społeczne życie fotografii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LAFP
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia fotografii - praktyki fotograficzne i społeczne życie fotografii
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Moduł L8: Antropologia wizualności i mediów
Przedmioty etnograficzne do wyboru
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Podstawowym celem zajęć jest omówienie najważniejszych zagadnień związanych z codziennymi praktykami fotograficznymi oraz społecznymi zastosowaniami tego medium, a także ukazanie fotografii jako zarówno materiału, jak i narzędzia badawczego.

Pełny opis:

W swoich założeniach, program kursu ma strukturę nielinearną i niechronologiczną – wyszczególnione praktyki fotograficzne rozpatrywane są w kontekście zidentyfikowanych problemów oraz omawiane w ujęciu zarówno historycznym i we współczesnych manifestacjach.

Uczestnikom zostanie przybliżona historia powstania fotografii, a także główne teorie dotyczące fotografii wypracowane na gruncie filozofii i nauk humanistycznych. Aby ułatwić osobom uczestniczącym w zajęciach korzystanie z fotografii przy prowadzeniu badań etnograficznych, omówiona zostanie historia fotografii antropologicznej, z zaznaczeniem problemów etycznych, które za sobą niosła i niesie; podstawowe metody badawcze, w których fotografia stanowi materiał lub narzędzie oraz instytucje gromadzące fotografie i sposoby korzystania z dostępnych zbiorów. Przeanalizowane zostaną także wybrane zagadnienia związane z poszczególnymi praktykami fotograficznymi.

Zajęcia będą mieć formę konwersatorium. Dyskusja toczyć się będzie na podstawie zaproponowanej literatury przedmiotu oraz krótkiego wprowadzenia teoretycznego/prezentacji otwierających każde zajęcia. Podczas zajęć planowane jest wykorzystywanie materiałów wizualnych z repozytoriów cyfrowych.

Zajęcia prowadzone będą w języku polskim, jednak ze względu na anglojęzyczną literaturę przedmiotu, są one przeznaczone dla osób czytających w języku angielskim.

Literatura:

Barthes, R., Światło obrazu, Aletheia, Warszawa 2011.

Benjamin, W., Mała historia fotografii w: tenże, Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, wybór i oprac. H. Orłowski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1996.

Bijak-Kaszuba, M., Garlicka, A., Fotografia chłopów polskich, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1993.

Chéroux, C., Wernakularne. Eseje z historii fotografii, Archeologia Fotografii, Warszawa 2014.

Dziewit, J., Pisarek, A., Ocalać: Zofia Rydet a fotografia wernakularna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.

Flusser, V., Ku filozofii fotografii, Aletheia, Warszawa 2015.

Frizot M (red.), A New History of Photography, Könemann, Kolonia 1998.

Hirsch, M., Family frames: photography, narrative, and postmemory, Createspace Independent Publishing Platform, Cambridge 2012.

Kasher, S., America and the Tintype, International Center of Photography/Steidl, Nowy Jork, 2008.

Jurgenson, N., Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych, Karakter, Kraków 2021.

Mirzoeff, N., Jak zobaczyć świat, Karakter, Kraków 2016

Mitchell, W. J. T., Czego chcą obrazy?, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.

Pinney, Ch., Photography and Anthropology, Reaktion Books, Londyn 2011.

Pink, S., Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.

Rose, G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Sealy, M., Decolonizing the Camera: Photography in Racial Time, Lawrence & Wishart, Londyn 2019

Sikora, S., Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Świat Literacki, Izabelin 2004.

Sontag, S., O fotografii, Karakter, Kraków 2017.

Sztompka, P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Wells, L. (red.), Photography. A critical introduction, Routledge, Londyn/Nowy Jork 2015.

Szczegółowa lista lektur obowiązkowych i dodatkowych zostanie przekazana na pierwszych zajęciach.

Repozytoria cyfrowe:

Europeana: https://www.europeana.eu/

Fundacja Zofii Rydet: http://galeria.fundacjarydet.pl/

George Eastman Musem: https://www.eastman.org/collections-online

Library of Congress: https://www.loc.gov/

Muzeum Etnograficzne w Krakowie: https://etnomuzeum.eu/zbiory

Muzeum Fotografii w Krakowie: https://zbiory.mufo.krakow.pl/

Muzeum Narodowe w Warszawie: https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/strona-glowna

Narodowe Archiwum Cyfrowe: https://www.nac.gov.pl/

National Archives: https://www.archives.gov/

Polona: https://polona.pl/

Rijksmuseum/Rijksstudio: https://www.rijksmuseum.nl/en/rijksstudio

Wirtualne Muzeum Fotografii: https://fotomuzeum.faf.org.pl/

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student_ka:

- posiada podstawową wiedzę z zakresu historii fotografii;

- zna i rozumie główne teorie fotograficzne;

- posiada wiedzę z zakresu podstawowych praktyk fotograficznych;

- posiada podstawową wiedzę z zakresu metod użycia fotografii w badaniach społecznych;

- posiada podstawowe umiejętności analizy społeczno-kulturowej materiałów fotograficznych;

- potrafi korzystać wyszukiwać fotografie do badań i korzystać z repozytoriów cyfrowych;

- potrafi wyszukiwać, analizować i syntetyzować informacje zawarte w materiałach wizualnych;

- potrafi prezentować wyniki swojej pracy badawczej

Metody i kryteria oceniania:

Obecność – osoba uczestnicząca w zajęciach ma prawo do dwóch nieobecności.

Przygotowanie do zajęć (czytanie zadanych tekstów) i uczestniczenie w dyskusjach podczas zajęć.

Praca zaliczeniowa – do wyboru esej (3-5 stron) lub esej fotograficzny na wybrany przez siebie temat, spośród omawianych na zajęciach zagadnień.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)