Food and Consumption - Anthropological Perspective
General data
Course ID: | 3102-LJKA |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Food and Consumption - Anthropological Perspective |
Name in Polish: | Jedzenie i konsumpcja w perspektywie antropologicznej |
Organizational unit: | Institute of Ethnology and Cultural Anthropology |
Course groups: |
(in Polish) Moduł L5: Antropologia polityczna i ekonomiczna (in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) Studenci zapoznają się z jednej strony z klasycznymi tekstami antropologicznymi dotyczącymi jedzenia i konsumpcji, z drugiej zaś z publikacjami dotyczącymi bieżących problemów społecznych i politycznych. |
Full description: |
(in Polish) Jedzenie (zarówno przygotowanie pożywienia, sposoby konsumowania i znaczenia przypisywane jedzeniu w poszczególnych kulturach) stanowi przedmiot zainteresowania antropologii od początku istnienia dyscypliny. Pomimo to dopiero w latach 80. XX wieku jedzenie, praktyki kulinarne i konsumpcyjne stały się punktem wyjścia w analizach złożoności współczesnych procesów społeczno-kulturowych. W konsekwencji tematy do tej pory funkcjonujące na obrzeżach zostały przesunięte do centrum antropologicznych debat na Zachodzie. Zaowocowało to powstaniem prężnie rozwijającej się subdyscypliny, która obecnie jest polem rozwoju antropologicznej refleksji zarówno teoretycznej, jak i metodologicznej. Proponowane zajęcia oraz przygotowywana antologia tekstów „Jedzenie. Perspektywa antropologiczna” mają za zadanie wprowadzenie tej tematyki do curriculum Uniwersytetu Warszawskiego. Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z dorobkiem antropologicznych food studies, a także dostarczenie narzędzi do analizy jedzenia i stylów konsumpcji, obszaru, w którym skupiają się i przecinają zjawiska charakterystyczne dla późnej nowoczesności. Studenci zapoznają się z jednej strony z klasycznymi tekstami antropologicznymi dotyczącymi jedzenia i konsumpcji, z drugiej zaś z publikacjami dotyczącymi bieżących problemów społecznych i politycznych, obecnych w debacie publicznej, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Zajęcia w formie konwersatorium (z elementami warsztatu) zostaną wzbogacone o materiały wizualne: filmy, zdjęcia i prezentacje multimedialne. |
Bibliography: |
Peter N. Stearns, Consumerism in World History. The Global Transformation of Desire David Bell, Consuming Geographies. We Are What We Eat Jeffrey M. Pilcher, The Oxford Handbook of Food History Steffan Igor Ayora Díaz, Foodscapes, Foodfields, and Identities in Yucatán Jennifer Patico, Consumption and Social Change in Post Soviet Middle Class Greg Richards, Tourism and Gastronomy Ruth Ellen Mandel, Markets and Moralities. Ethnographies of Postsocialism |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1. Dyskusja na zajęciach i uczestniczenie w warsztatach Efekt: kształtowanie umiejętności prezentowania wiedzy na forum publicznym, werbalizacji wniosków, konstruktywnej dyskusji oraz pracy w grupie. 2. Lektura tekstów i uczestniczenie w projekcjach filmów i prezentacji multimedialnych Efekt: zapoznanie się z niektórymi współczesnymi kulturowymi aspektami i fenomenami związanymi z jedzeniem i konsumpcją (m.in. ruch slow-food, zaburzenia jedzenia, jedzenie a media, jedzenia a globalizacja, tożsamość) w świetle najnowszych i klasycznych teorii antropologicznych i socjologicznych. Kształtowanie umiejętności krytycznej lektury tekstów naukowych i materiałów wizualnych. 3. Prezentacja Efekt: kształtowanie umiejętności prezentowania publicznie wiedzy, umiejętność wyciągania z tekstów najważniejszych informacji, umiejętność publicznego odpowiadania na zadane pytania. 4. Miniprojekt i esej Efekt: zdobywanie doświadczenia w realizacji indywidualnych projektów naukowych, zdobywanie i kształtowanie umiejętności tworzenia krótkich tekstów naukowych, umiejętność pisemnego wykorzystania nabytej wiedzy i zastosowania poznanej terminologii i wiedzy na temat antropologii jedzenia i konsumpcji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) frekwencja, dopuszczalne dwie nieobecności (nieusprawiedliwione) w 1 semestrze, znajomość lektur (streszczenia), aktywne uczestnictwo (15-minutowa prezentacja), udział w warsztatach grupowych, realizacja miniprojektu zakończona napisaniem pracy semestralnej (esej) |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 60 hours
|
|
Coordinators: | Renata Hryciuk | |
Group instructors: | Renata Hryciuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.