Sztuka pisania a doświadczenie etnograficzne. Warsztat / eksperyment
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LSPDE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka pisania a doświadczenie etnograficzne. Warsztat / eksperyment |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L4: Antropologia słowa i literatury Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nabycie przez studentów samoświadomości badawczej i pisarskiej w etnografii. |
Pełny opis: |
W ramach konwersatorium będziemy omawiali sposoby pisania literackiego i antropologicznego oraz sposoby jej artykułowania najważniejszych form etnografii; będziemy też starali się pokazać strategie budowania jawnej ekspresji i niejawnej (pre-ekspresyjnej) obecności w tekście, a także odsłaniać konteksty tworzonej przez nas wiedzy - jej kulturowe, środowiskowe, pisarskie i biograficzne uwikłania. Poruszane tematy: etnografie przedtekstowe, przestrzenny charakter doświadczenia etnograficznego, przestrzenie imperialne, przestrzenie medialne, eksperyment literacki, performatyka, teatralny aspekt zwrotu ontologicznego, relacyjność. |
Literatura: |
1. M. Nielsen. N. Rapport, red., The Composition of Anthropology. How Anthropological Texts Are Written, London 2018. 2. T. Ingold, That’s enough about ethnography! HAU: Journal of Ethnographic Theory, 2014, 1. 3. C. Geertz, Dzieło i życie, Warszawa 2000. 4. „Etnografia przedtekstowa”, numer specjalny czasopisma „Teksty Drugie”, 2018, nr 1. 5. P. Willis, Wyobraźnia etnograficzna, Kraków, 2005. 6. D. Freedman, Wife, Widow, Woman: Roles of an Anthropologist in a Transylvanian Village, 221 w: Women in the field. Anthropological experiences ed. Peggy Golde, s. 333- 7. J. Clifford, Notes on (Field) Notes, w: red. R. Sanjek, Fieldnotes. The Makings of Anthropology, London 1990. 8. N. Rapport, Narrative as a fieldwork technique, w: V. Amit (red.), Constructing the Field, London: Routledge, 2000. 9. N. Ssorin-Chaikov, Ethnographic Conceptualism. An Introduction, “Laboratorium”, 2013, 5 (2), s. 5-18. 10. Helmreich, Stefan. 2015. Sounding the Limits of Life: Essays in the Anthropology of Biology and Beyond. Princeton Studies in Culture and Technology. Princeton, New Jersey: Princeton University Press. A. J. Eisenberg, Islam, Sound and Space. w: G. Born (red), Sound and Space, s. 186–202. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. T. Rice, Time, Place, and Metaphor in Musical Experience and Ethnography. Ethnomusicology 2003, 47 (2): 151–179. M.d. Certeau, L. Giard, P. Mayol. Wynaleźć codzienność. 2, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011. T. Boellstorff. Dojrzewanie w Second Life: antropologia człowieka wirtualnego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012. L. Schumaker, Africanizing Anthropology: Fieldwork, Networks, and the Making of Cultural Knowledge in Central Africa. Durham, NC: Duke University Press, 2001. M.A. Pedersen, Not Quite Shamans: Spirit Worlds and Political Lives in Northern Mongolia. Ithaca: Cornell University Press, 2011. M. Strathern, The Gender of the Gift: Problems with Women and Problems with Society in Melanesia. Berkeley, Calif.: Univ. of California Press, 1988. |
Efekty uczenia się: |
Studenci znają najnowsze taktyki badawczo-pisarskie we współczesnej antropologii. Są zapoznani ze specyfiką i sztuką prowadzenia opisu i interpretacji zjawisk kulturowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach, aktywność, przygotowanie do zajęć, przygotowanie i zrealizowanie projektu pisarsko-antropologicznego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.