Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka pisania a doświadczenie etnograficzne. Warsztat / eksperyment

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LSPDE
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka pisania a doświadczenie etnograficzne. Warsztat / eksperyment
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Moduł L4: Antropologia słowa i literatury
Przedmioty etnograficzne do wyboru
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie przez studentów samoświadomości badawczej i pisarskiej w etnografii.

Pełny opis:

W ramach konwersatorium będziemy omawiali sposoby pisania literackiego i antropologicznego oraz sposoby jej artykułowania najważniejszych form etnografii; będziemy też starali się pokazać strategie budowania jawnej ekspresji i niejawnej (pre-ekspresyjnej) obecności w tekście, a także odsłaniać konteksty tworzonej przez nas wiedzy - jej kulturowe, środowiskowe, pisarskie i biograficzne uwikłania. Poruszane tematy: etnografie przedtekstowe, przestrzenny charakter doświadczenia etnograficznego, przestrzenie imperialne, przestrzenie medialne, eksperyment literacki, performatyka, teatralny aspekt zwrotu ontologicznego, relacyjność.

Literatura:

1. M. Nielsen. N. Rapport, red., The Composition of Anthropology. How Anthropological Texts Are Written, London 2018.

2. T. Ingold, That’s enough about ethnography! HAU: Journal of Ethnographic Theory, 2014, 1.

3. C. Geertz, Dzieło i życie, Warszawa 2000.

4. „Etnografia przedtekstowa”, numer specjalny czasopisma „Teksty Drugie”, 2018, nr 1.

5. P. Willis, Wyobraźnia etnograficzna, Kraków, 2005.

6. D. Freedman, Wife, Widow, Woman: Roles of an Anthropologist in a Transylvanian Village, 221 w: Women in the field. Anthropological experiences ed. Peggy Golde, s. 333-

7. J. Clifford, Notes on (Field) Notes, w: red. R. Sanjek, Fieldnotes. The Makings of Anthropology, London 1990.

8. N. Rapport, Narrative as a fieldwork technique, w: V. Amit (red.), Constructing the Field, London: Routledge, 2000.

9. N. Ssorin-Chaikov, Ethnographic Conceptualism. An Introduction, “Laboratorium”, 2013, 5 (2), s. 5-18.

10. Helmreich, Stefan. 2015. Sounding the Limits of Life: Essays in the Anthropology of Biology and Beyond. Princeton Studies in Culture and Technology. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.

A. J. Eisenberg, Islam, Sound and Space. w: G. Born (red), Sound and Space, s. 186–202. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.

T. Rice, Time, Place, and Metaphor in Musical Experience and Ethnography. Ethnomusicology 2003, 47 (2): 151–179.

M.d. Certeau, L. Giard, P. Mayol. Wynaleźć codzienność. 2, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011.

T. Boellstorff. Dojrzewanie w Second Life: antropologia człowieka wirtualnego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.

L. Schumaker, Africanizing Anthropology: Fieldwork, Networks, and the Making of Cultural Knowledge in Central Africa. Durham, NC: Duke University Press, 2001.

M.A. Pedersen, Not Quite Shamans: Spirit Worlds and Political Lives in Northern Mongolia. Ithaca: Cornell University Press, 2011.

M. Strathern, The Gender of the Gift: Problems with Women and Problems with Society in Melanesia. Berkeley, Calif.: Univ. of California Press, 1988.

Efekty uczenia się:

Studenci znają najnowsze taktyki badawczo-pisarskie we współczesnej antropologii. Są zapoznani ze specyfiką i sztuką prowadzenia opisu i interpretacji zjawisk kulturowych.

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach, aktywność, przygotowanie do zajęć, przygotowanie i zrealizowanie projektu pisarsko-antropologicznego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)