Etniczność i religie: od etnogenezy Izraela do powstania Machabeuszy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-LJS-ERETZ-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Etniczność i religie: od etnogenezy Izraela do powstania Machabeuszy |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Uczestnictwo w wykładzie nie wymaga na wstępie żadnych specyficznych umiejętności. |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy historii, kultury oraz religii starożytnych Hebrajczyków, Izraelitów, Judejczyków od późnej epoki brązu do połowy II wieku p.n.e. |
Pełny opis: |
Wykład dotyczy historii, kultury oraz religii starożytnych Hebrajczyków, Izraelitów, Judejczyków od późnej epoki brązu do połowy II wieku p.n.e. Szczegółowy opis znajduje się w sylabusie osoby prowadzącej zajęcia w danym cyklu dydaktycznym. |
Literatura: |
M. Liverani, Nie tylko Biblia. Historia starożytnego Izraela, Warszawa 2010 I Finkelstein, N.A. Silberman, Dawid i Salomon, Warszawa 2006 Lester L. Grabbe, A history of the Jews and Judaism in the second temple period. Vol. 1, Yehud - a history of the Persian province of Judah, London 2004 Lester L. Grabbe, A history of the Jews and Judaism in the Second Temple Period. vol. 2, The Early Hellenistic Period (335-175 BCE), London 2008 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza –ma wiedzę na temat chronologii dziejów Żydów od epoki brązu do powstania Machabeuszy; –ma wiedzę z zakresu historii politycznej, geografii i osadnictwa Hebrajczyków, Izraelitów, Żydów od późnej epok brązu do II w. p.n.e.; –ma wiedzę na temat procesów kształtowania wspólnot etnicznych i państwowych w starożytności; –rozumie zmiany postaw religijnych Żydów, typy religijności na przestrzeni wieków; –zna historyczne i kulturowe uwarunkowania tła wpływającego na świat żydowski. Umiejętności – potrafi charakteryzować główne problemy badawcze z zakresu historii politycznej oraz dziedzictwa kulturowego Żydów w starożytności; – potrafi wskazać procesy akulturacji, asymilacji na przykładzie wspólnot żydowskich w starożytności; – poprawnie stosuje pojęcia określające instytucje żydowskie i zjawiska historii Żydów; – dostrzega wpływ czynników pozanaukowych (politycznych, religijnych) na interpretację faktów i procesów historycznych z historii Izraela. Kompetencje społeczne – rozumie formatywną rolę starożytności dla dalszych dziejów Żydów; – rozumie wartość różnorodności religijnej wewnątrz wspólnoty; – rozumie interdyscyplinarność badań nad dziejami i kulturą Żydów; – rozumie procesy wpływające na kształtowanie postaw ksenofobicznych i antysemickich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład zaliczany jest na podstawie frekwencji (dopuszczalne są dwie nieobecności) oraz wyników końcowego testu, obejmującego materiał wykładu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.