Państwo Izrael
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-LJS-PI-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Państwo Izrael |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Brak, wskazana znajomość języka angielskiego. |
Skrócony opis: |
Kurs dotyczący historii współczesnego Izraela. Dzieje państwa przedstawione są na tle historii regionu z uwzględnieniem tak historii politycznej jak i społecznej i ekonomicznej. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przekazanie studentom możliwie szerokiej wiedzy na temat dziejów współczesnego Państwa Izrael a także historii Bliskiego Wschodu w XX wieku. Wykłady uzupełniają wiedzę zdobywaną przez studentów dzięki indywidualnej pracy oraz realizacji innych elementów programu. Wykłady prezentują również problematykę związaną z aktualnymi badaniami monograficznymi wykładowcy, dzięki czemu wprowadzają do dydaktyki akademickiej najnowsze ustalenia naukowe. W wykładach przekazywana jest także wiedza o stanie badań oraz nowych trendach metodologicznych. Studenci poznają różne szkoły naukowe i ich interpretacje. Zob. Zakres tematów w sylabusie grupy zajęciowej w danym cyklu dydaktycznym. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Asher Arian, Politics in Israel: The Second Republic, Washington, DC: CQ Press, 2005; Jerzy Tomaszewski, Andrzej Chojnowski, Izrael, Warszawa 2001; Gregory S. Mahler, Politics and Government in Israel: The Maturation of a Modern State, Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2004; Israeli Women's Studies, red.. Esther Fuchs, New Brunswick: Rutgers University Press, 2005Haaretz; Jerusalem Post; materiały dostarczone przez prowadzącą zajęcia. Dodatkowa: Michael Barnett (red.) Israel in Comparative Perspective: Challenging the Conventional Wisdom, Albany: SUNY Press, 1996; |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - ma ogólną wiedzę na temat historii Bliskiego Wschodu w XX wieku; - ma ogólną wiedzę na temat geografii językowej, religijnej i etnicznej Bliskiego Wschodu w XX wieku; - zna chronologię dziejów Państwa Izrael; - ma wiedzę na temat głównych problemów historii tego kraju w zakresie sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej. Umiejętności - potrafi wskazać główne determinanty rozwoju Państwa Izrael; - potrafi dostrzec wpływ ideologii i oddziaływanie charyzmatycznych osobowości na dzieje Państwa Izrael; - potrafi opisać znaczenie czynników geograficznych i demograficznych dla dziejów Izraela; - potrafi dostrzec znaczenie religii w życiu społeczeństwa izraelskiego; - potrafi odczytać i objaśnić występujące w języku politycznym Izraela słowa-skróty („Sprawa”, „Terytoria” itp.). Kompetencje społeczne - dostrzega potrzebę zrozumienia przeciwstawnych racji stron konfliktu na Bliskim Wschodzie; - rozumie potrzebę interdyscyplinarnych badań nad dziejami państwa izraelskiego; - widzi znaczenie wydarzeń z przeszłości dla kształtu teraźniejszości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach oraz złożenie testu końcowego w formie pisemnej (przyjmuje się następującą skalę ocen (1–100%): 0-60% – ocena ndst, 61-68% – ocena dst, 69-76% – ocena + dst, 77-84% – ocena db, 85-92% – ocena + db, 93-100% – ocena bdb) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.