Żydzi pod zaborami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-LJS-ZPZ-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Żydzi pod zaborami |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wykład obowiązkowy dla studentów II roku programu (S1-JS) Historia i kultura Żydów I stopnia. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przekazanie studentom możliwie szerokiej wiedzy na temat dziejów i kultury Żydów pod zaborami oraz wybranych zagadnień monograficznych. |
Pełny opis: |
Granice chronologiczne i zakres treści wykładu jest opisany w indywidualnym sylabusie prowadzącego w danym cyklu dydaktycznym. Wykłady uzupełniają wiedzę zdobywaną przez studentów dzięki indywidualnej pracy oraz realizacji innych elementów programu. Wykłady prezentują na ogół również problematykę związaną z aktualnymi badaniami monograficznymi wykładowcy, dzięki czemu wprowadzają do dydaktyki akademickiej najnowsze ustalenia naukowe. W wykładach przekazywana jest także wiedza o stanie badań oraz nowych trendach metodologicznych. Studenci poznają różne szkoły naukowe i ich interpretacje. Zob. sylabus osoby prowadzącej grupę zajęciową w danym cyklu dydaktycznym. |
Literatura: |
Literatura będzie podawana przez wykładowcę w aktualnym cyklu dydaktycznym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - ma wiedzę na temat węzłowych zagadnień z dziejów Żydów zamieszkujących terytorium dawnej Rzeczypospolitej od jej rozbiorów aż do rozpoczęcia I wojny światowej; - rozumie konteksty polityczne i społeczne życia wspólnot żydowskich na tym obszarze geograficznym i w zakresie chronologicznym; - jest świadom znaczenia przemian kulturowych i religijnych, jakie przechodziła społeczność żydowską w tym okresie; - ma wiedzę o udziale Żydów w życiu kulturalnym, naukowym i politycznym. Umiejętności - potrafi scharakteryzować główne problemy badawcze z zakresu historii politycznej i historii kultury Żydów pod zaborami; - poprawnie stosuje pojęcia określające instytucje żydowskie i inne zjawiska w dziewiętnastowiecznej historii Żydów; - posługuje się wiedzą o przeszłości Żydów pod zaborami w zakresie syntetycznym, w celu przedstawienia znaczenia XIX stulecia dla współczesnej kondycji diaspory i państwa Izrael. Kompetencje społeczne - zauważa i pojmuje charakterystyczną różnorodność metodologii badań nad kulturą i historią Żydów; - zauważa i rozumie złożoność wzajemnych relacji Żydów z nieżydowskim otoczeniem społecznym i rolę, jaką odgrywa w nich ideologia antysemityzmu; - rozumie powstanie i krytycznie odnosi się do stereotypów Żyda w XIX wieku; - dostrzega i docenia zróżnicowanie życia żydowskiego w XIX wieku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Indywidualne w zależności od wykładowcy. Zob. sylabus osoby prowadzącej grupę zajęciową w danym cyklu dydaktycznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.